Ni med ridtravare! Hur var de när ni fick dem...

B

Bärin

Hej! :)

Jag fick min travare för ca; 2,5 månad sen. Han kom nästan direkt från banan, så han är ingen "ridhäst" ännu. Men det är så att han är väldigt stirrig och rädd för saker, för han har nog inte blivit miljötränad så värst mkt.

Hur var era travare när de kom från banan, var de rädda? Hur är de nu? Nga tips?
:bump:

Sv: Ni med ridtravare! Hur var de när ni fick dem...

Min pålle stog kvar i samma stall som han stog i när han var aktiv på travbanan, så miljön var precis densamma :D
Men han var cool faktiskt.
Men pga att jag råkade ut för en bilolycka (blev påkörd) så fick jag inte rida ut, och det satte ju sina spår... Från att vara i full tävlingskondition till att bli lite lätt riden på ridplanen nån dag i veckan gjorde att han blev väldigt fjompig ute :p
Hoppade, stutsade, bockade och ja, var allmänt sprallig. Men det är ju kanske inte så konstigt med tanke på att han var i full kondition då, och van att få kuta av sig nån gång i veckan.

Men nu är han go att rida ut på igen. Jättehärligt!!

Tips... Ja ta det lugnt och låt det ta den tid det tar.
Ta hjälp av en instruktör så ni lär in sakerna rätt (antar att han inte är så välskolad ännu?)

Hoppas det går bra för er!!!

Tack för tipsen
:bow:

Nu har jag inte haft "min" travare sen han kom av banan, men tydligen var han en sån riktig elaking. Han var hingst, och så fort man vände ryggen till bet han eller var allmänt jävlig. Sen blev han kastrerad och nu är han hur trevlig som helst. Stressad eller orolig har han nog aldrig varit.

Första dagen jag såg honom var han hur lugn o fin som helst. Han strålade av önskan att få göra något och även om han aldrig var riden så började han redan då, första gången under ryttare, söka sig neråt.
När vi skulle besiktiga var det dock plötsligt en annan häst.
Han gnäggade som en tok inne i stallet och stappland runt. Han drog i grimskaftet och när han skulle visas in trav för vet flög jag med som en vante. Kan tillägga att det gjorde även kraftiga karl som ägdee honom, sen när han fick a över.

När han kom till oss var han orolig och vägrade gå från gården. Dock sökte han min kontakt mycke då jag tror att han var osäker och behövde stöd. Kom alltid när jag skulle hämta i hagen o så.
Han gillade att ridas och var amarbetsvillig, men som många andra travhästar, snubblig, rak, stel, snabb, stapplig. Han hade dock en förmåga att gärna söka sig neråt, vilket jag utnyttjade. Han hatade dock banan. Han tyckte rent ut sagt att det var fruktansvärt. Jag tror inte att han fattade vad han skulle göra där och jag lyckades inte få honom att trava.

Han var dessutom trasig i ryggen - hade olika långa bakben.

Ja, jag vet. Jag kanske inte borde ha köpt en sån häst men när jag sett hans ögon för förtsa gången hade jag redan bestämt mig.

Han är fortfarande samma häst som han alltid varit, men nu är han trygg och trivs med sin omgivning. Lugn och litar väldigt mycket på mig som människa och ryttare. Han älskar att ridas, speciellt dressyr. Han har steg och form där de ska vara. Ryggen är som den är mn vi gör vårt bästa för att åtgärda och behandla den.

Tips;

*Motivera hästen - gör bara sånt som är kul och låt honom lyckas hela tiden. Inga krav.
*Lyssna på hästen. Var hela tiden uppmärksam på vad han gör och försök förstå honom och svara.
*Visa att du bryr dig - blir han rädd för något, tänk inte "skit i det där o gå", utan säg "Jaså, är du rädd nu. Ska vi se vad det är för något?". Visa att du lyssnar och är uppmärksam på faror och varningar.
*Beröm ofta - låt hästen lyckas med små saker, som att gå undan ett steg för skänkeln eller ta sig förbi en fara, beröm beröm!

Jag skulle föreslå att du låter bli att rida på banan tills din häst kan samla sig och gå i låg form i skritt och trav. Då kommer du kunna lyckas på en gång när ni kommer in på banan, hästen blir trygg då den då vet vad som skall göras där, och den kommer att tycka att det är både lätt och roligt, samt att den kommer att söka den formen så form ni kommer in på banan sen, efter som att den inte kommer tänka att det finns något annat än bra form där. Min häst söker genast formen när man kommer till banan, han vet att där är det form som gäller. Att inte gå i form på banan(när han har träns) finns inte för honom. ;)

Det gäller att psyka dom lite. :devil:

Hej,
Min ridtravare var 8 år nä jag köpte henne och skulle enligt uppgift vara utbildad LB/LB... Och att hon inte visade sig som en sådan när jag köpte henne berodde på att hon stått länge enligt säljaren. Nå, jag tyckte dels att det verkade rimligt och dels blev jag mkt förtjust i henne.
Två år senare kanske jag kan säga att vi börjar närma oss åtminstone LC. Hon är väldigt hispig och rädd för saker och blir väldigt uppstressad vid galoppträning. Det tog ett tag innan jag insåg (pga felaktig info från början) att hon faktiskt inte alls förstod vad jag ville, dvs hon "bråkade" inte utan förstod inte. Nu vet jag att hon, som de flesta travare, gör sitt bästa och det är upp till mig att försöka vara tydlig.
Mitt tips är :Rid inte på banan alls till en början. Skritt ut på lång tygel i minst tre månader. Visst, trist men det lönar sig jag lovar. Helst i kuperad terräng. Trava inte alls. Funkar det efter tre månader, lägg in korta travpass. När du känner att du har kontroll, börja galoppträning. Under förutsättning att han satt musker för att orka galoppera givetvis. Öva också mycket ryggningar. Dels är det stärkande för bakdelen och dels är travare ofta dåliga på det.
Många travare använder bettet som ett femte ben. Det kan fungera att gå över på hackamore eller sidepull. Prova dig fram. Jag har sadelkammaren full med olika bett innan jag kom fram till vad som funkar bra. Jag rider dressyr på banan med hackamore. När jag ska träna galopp byter jag till sidepull . Och när vi kör har jag pessoabett. Skall vi rida ut i trafiken brukar jag ha ett milt tränsbett, boucher. Givetvis behöver man inte mecka så här som jag, men det funkar för oss.

Min var 8 när jag köpte honom. Han har gått på trav länge. han var visserligen riden av de jag köpte honom av men han var ändå stressad och tog ett tag innan han kunde slappna av i skritten och skritta. Innan liknade det mest strutsgång. Nu kan tom en häst sätta iväg framför honom utan att han går i taket. Så vi gör framsteg ;)

Jag jobbar med trav oxå, träffade min pålle när han gick som travhäst och började sköta honom på min fritid (det var för 4 år sen, när jag fortfarande gick i skolan). Då var han känd som en av banans hetaste hästar, var fruktansvärt bakskygg och stressad. Han kunde inte gå med ryggstycke och man kunde inte röra tömmarna när man körde, all körning skedde i rygg. Han kunde slänga sig för minsta lilla sten och KUNDE inte skritta... Han var inriden, man kunde inte ens vrida armen för att titta på klockan när man red honom... Han var en sån som gick med huvudet i vädret och sket fullständigt i alla tygeltag... Vet inte hur många gånger han stack för mig och jag har bla ramlat av med huvudet före in i ett träd när han skyggade... Gick oftast med cresendo och spärrgrimma, självklart alltid bomull. men skam den som ger sig! :D
Förra sommaren fick jag honom gratis :love: :bump:
Numera är han ridhäst för ett tag (ska ev testa trav igen i mars...), han är inte bakskygg längre, går alldeles utmärkt att rida i repgrimma, barbacka med ländtäcke... :angel: Han har inte längre några ryggproblem och överlinjen tar sig. Han går numera med vanligt tredelat bett, oftast utan nosgrimma och alltid utan bomull. Han går alldeles utmärkt att jogga lugnt i skogen, på bana och banområdet blir han fortfarande hetsig. Pållen som alltid varit smal har nu nästan en liten "må-bra-mage" :o Det var först i höstas som jag på allvar började satsa på att utbilda honom lite i ridningen. Vi har kommit en bra bit på väg, men vi har långt kvar! Men det är helt otroligt när man ser tillbaka så här och folket som kände honom då känner knappt igen honom... :D
Det tidigaste fotot jag har på honom:
74754903SayBeB_ph.jpg

Lite dressyr i höstas (han har utvecklats jättemycket sen dess, men har inga nya kort på datorn):
198282104vDfsFa_ph.jpg

Tänk på att om han kommer från banan så är han van vid regelbundna urladdningar. Det kan ge nervösa och stirriga beteenden vid lugnare motionering. Har man otur så ju lugnare man försöker ta det ju jobbigare blir hästen. Jag har inga råd att ge då jag inte sett hästen. Ta hjälp från någon i närheten som har erfarenhet av detta eller så får du säkert jättebra tips här. Vill tipsa om ridtravare.com, där brukar det dyka upp bra tips om diverse saker.

Min var lugn och trevlig, men inte i tävlingskondis när jag köpte henne. Självklart inte van vid allt, men inte särskilt fjantig heller.

Jag tycker att det skiljer sig mycket mellan hästar, de travare jag ridit medan de tävlat/tränat har ofta varit nervösa i början; min känsla är att de inte varit vana att gå andra svängar i skogen än den invanda, för att de brukade ha bomull i öronen och för att det blev möjligt att ta småstigar, nedhängade grenar etc. Jag har ju dessutom ridit in dem i skogen, dvs andra ridpasset i deras liv ut i skogen själva (vilket har fungerat jättebra). Min egen häst la jag lite mer tid på att gå ut och gå med etc eftersom hon skulle bli ridhäst - de andra reds för att få göra något annat än motionen med vagnen.

Om hästen är i tävlingskondis skulle jag antingen låta den tappa konditionen och sedan börja lugnt eller börja ganska tufft så att hästen har möjlighet att springa av sig överskottsenergin och sedan långsamt jobba för att den ska bli lydigare/lugnare.Att försöka få en överpigg häst att skärpa sig /miljöträna är inte lätt. Det beror lite på hästen och min egen tid/mod/ork/ambition vad jag skulle välja. Att hantera hästen under nedv varvningsperioden kan ju även det bli ganksa jobbigt.
Lycka till!
PS: tufft behöver inte betyda en timmes snabb trav, men en del trav även om det kan vara klokt att inte rida i tävlingstempon tills man känner hästen (och man vill det). Dessutom kan man ju löshoppa eller longera för att göra av med energi och på så sätt ta det lugnare när man rider.

min märr när jag fick henne så var hon lite stirrig och så men det gick snabbt över

Stoet var väldigt stressad och då hade hon ändå gått i en hage och varit mamma i några år och kom inte direkt från banan. Hon var inte rädd för grejer det var mer att hon var superstressad.

Varit från banan i 2 år, körts nån enstaka gång och riden western innan syrran köpte honom

coolaste jag har suttit på, inte rädd för nått och helt kolugn
nu är han fortfarande så fast något mer vaken och piggare, var väl inte direkt levnadsglad på den tiden

Min har aldrig gått på banan, är inkörd men inte tränad/tävlad eller frysmärkt. Var 4 år när jag köpte honom, blir 7 år iår.
Han var då som han är nu i stort sett, förutom att han har verkade hovar, raspade tänder och frisk rygg igen :smirk:
Endast ridhäst, rids i skogen och lättare arbete på ridbanan. Tömkörs och löshoppas som variation på träningen.
Är inte rädd för något, en stabil, nyfiken och ursnäll häst som jag :love:

Jag har ridtränat rätt många travare i full tävlingskondition och har även haft en ridtravare som togs direkt från träning till att bli ridhäst hemma hos oss. Jag vet inte vad du menar med stirrig, men vår häst var i början väldigt mycket "på" och for fram som en raket, dock var han aldrig direkt rädd för saker - kanske för att vi red på honom framåt för jämnan.

Med tiden blev han en trevlig ridhäst som hade helt okej kunskaper om man ville rida hoppning/dressyr till husbehov eller tävla lättaste klasserna. Låt det ta tid och försök förstå varför din häst gör som han gör, det underlättar om man vet hur travare tränas.

Jag har omskolat flera travare från banan till ridhästar. Jag har börjat i en rundpaddock och jobbat med kommunikationen från marken i ca 4-6 veckor.För även om de är mycket hanterade så är de ofta avstängda och har de inte riktigt fungerat som travhäst har de ofta lite spänningar och prestationsångest.
Efter denna period i rundpaddock ut och skritta och trava på stigar i skogen och kombinera intränade röstkommandona med tygeltag eller skänklar.
Gör detta i ca 1 månad sedan har jag inte upplevt att det skulle vara någon skillnad mot vilken ridhäst som möjligt med möjligtvis undantaget att de är oftast enormt känsliga när de börjar kommunicera. Ibland räcker det att tänka att man ska byta gångart så gör de det.
Roligt!
Denna känslighet är även ofta roten till att de kan upplevas som stressiga.
Jag tycker otroligt mycket om den varmblodiga travhästen och tävlar en själv i distansritt.
:rofl:

Hästen jag rider hade stått i ungefär ett år när jag började rida henne. Det hade även gjorts några betäckningsförsök, men hon var inte alls intresserad av att bli mamma så hon blev ridhäst åt mig istället. Lugn, snäll, trygg men ändå pigg och framåt - sådan är hon!

Har även ridit många andra hästar och visst har de varit lite väl pigga och "på" när de varit i full tävlingskondition (med allt vad det innebär i fodringsväg etc), men aldrig så det varit några större problem.

Jag har även lärt mig ENORMT mycket av att rida de här hästarna och är nog vbl-frälst :love:

Jag fick hem min varmblodskille för bara några veckor sen, men han inte direkt från banan då utan har vart riden i några år. Han hade dock stått i ett halvår pga att ägaren inte haft tid, så jag fick nästan börja om från början. Nu är jag bara ute och skrittar på lång tygel, gör mycket halter, tempoväxlingar, ryggar mm, försöker på honom att slappna av i ryggen och i hela kroppen så att han kan gå lite i form, för det har han kunnat men tydligen tappat så mycket muskler att han inte orkar bära sig. Varmblod är fantastiska hästar, både inom trav och ridning. Jag har haft många andra raser, men har alltid fallit tillbaka till den varmblodiga travaren. <3

När jag köpte min häst hade hon inte varit på banan på ett år. Däremot var hon inte utbildad utan endast skogsriden. Men hon var och är väldigt snäll att rida. :love:
Håller just nu på att utbilda henne inom dressyr och hon är jätteduktig!

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: Nova123
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 028
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama