Sv: Ni med ridtravare! Hur var de när ni fick dem...
Jag jobbar med trav oxå, träffade min pålle när han gick som travhäst och började sköta honom på min fritid (det var för 4 år sen, när jag fortfarande gick i skolan). Då var han känd som en av banans hetaste hästar, var fruktansvärt bakskygg och stressad. Han kunde inte gå med ryggstycke och man kunde inte röra tömmarna när man körde, all körning skedde i rygg. Han kunde slänga sig för minsta lilla sten och KUNDE inte skritta... Han var inriden, man kunde inte ens vrida armen för att titta på klockan när man red honom... Han var en sån som gick med huvudet i vädret och sket fullständigt i alla tygeltag... Vet inte hur många gånger han stack för mig och jag har bla ramlat av med huvudet före in i ett träd när han skyggade... Gick oftast med cresendo och spärrgrimma, självklart alltid bomull. men skam den som ger sig!
Förra sommaren fick jag honom gratis
Numera är han ridhäst för ett tag (ska ev testa trav igen i mars...), han är inte bakskygg längre, går alldeles utmärkt att rida i repgrimma, barbacka med ländtäcke...
Han har inte längre några ryggproblem och överlinjen tar sig. Han går numera med vanligt tredelat bett, oftast utan nosgrimma och alltid utan bomull. Han går alldeles utmärkt att jogga lugnt i skogen, på bana och banområdet blir han fortfarande hetsig. Pållen som alltid varit smal har nu nästan en liten "må-bra-mage"
Det var först i höstas som jag på allvar började satsa på att utbilda honom lite i ridningen. Vi har kommit en bra bit på väg, men vi har långt kvar! Men det är helt otroligt när man ser tillbaka så här och folket som kände honom då känner knappt igen honom...
Det tidigaste fotot jag har på honom:
Lite dressyr i höstas (han har utvecklats jättemycket sen dess, men har inga nya kort på datorn):