Ni med ridtravare! Hur var de när ni fick dem...

Sv: Ni med ridtravare! Hur var de när ni fick dem...

Jag har en amerikansk travare som efter många om och men, visade sig vara en lite angel. Han är skittrevlig att rida. Framåt och lättlärd, men också med egen vilja, så vi argumenterar en del.
Vi har behållit tölten och han töltar på kommando. Men han är inte startad och inte inkörd. Har också haft ett sto som gått på bana till hon var tre. Trevligare häst fanns inte. Ju mer ovan ryttare, desto trevligare var hon, en riktig barnvakt. Och när hon fick känna på att man begärde att hon skulle tänka till... då blev hon bara superduper... AHA, menar du så cool. Osv. Mkt arbetsvillig.

Vi köpte vår ridtravare när han var fem år. Han är aldrig startad utan har varit ridhäst i hela sitt liv. Han är inkörd, med de gav snabbt upp planerna på att göra någon travhäst av honom då han var alldeles för lat :smirk:

Han var riden en del, men han kunde absolut ingenting!! Han visste inte att han hade fyra ben och att gå på en volt, hur stor den än var, slutade alltid med att han nästan föll omkull :eek:

Vi tog hjälp av dels en duktig tränare som kunde ge "proffsråd" och sen har vi haft mycket hjälp av en duktig tjej som kan mycket men som inte är tränare själv. Men hon har kunnat hjälpa oss att hålla igång med de saker som tränaren sagt. Sen så har vi ju varit två som ridit hästen (eftersom vi äger honom ihop) och det är stor hjälp att ha nån som står brevid och tittar, även om det inte alltid är en "riktig" tränare.

Nu är han riktigt hyfsad som ridhäst. Han hoppar med glädje och är faktiskt rätt bra på det. I dressyren har det gått miltals framåt om man jämför med vad vi hade i början. Nu har han balans och bemästrar sina fyra ben + sin kropp i alla gångarter. Han gör det man begär av honom!

// K

Tyvärr så är det väl ofta så att det finns en orsak till att en travhäst inte fortsatte på travet. I det här fallet så låter de som att det kan ha varit att den helt enkelt var för nervig.

Har haft ett par travhästar och de har haft ett trevlig temperament. Ingen direkt från banan dock. Var och provred en tioårig herre som skulle pensioneras från banan. Han hade också ett kanonfint temperament, men jag tyckte han var för sliten.

Hälsning Maja

mitt sto 170 i mkh 5 år kom direkt från travet ALDRIG sutten på, misshandlad och skit rädd för allt , nu 1 år senare så tävlar vi på Bnivå i western pleasure och reining samt d nivå i trail och ranch trail och hon kan stå brevid ett tåg i full fart och bryr sig inte :D jag har tränat och ridit in henne samt tävlar henne helt själv har inte fått hjälp av en enda tränare !!! :) P.S jag har ridit i 3/2 år och jag e 13 ...

Senast ändrad av en moderator:

När jag fick hem min hade han i princip stått i 5 månader, eller ja, sista loppet som finns registrerat på travsport.se var 5 månader innan jag fick hem honom :D Sen vet jag inte riktigt hur dom hade gjort med honom.
Innan han kom till oss hade han iaf alltid gått själv i hagen, eftersom han var "knepig" med andra hästar. Hos oss är han en av dom som funkar bäst ihop med andra hästar, förutom att han är skimmelmobbare, så han kan inte gå med våran gamling...

Han var hursom väldigt stressad. Det fanns i princip ingen häst att tala om, det var bara massor av stress. Gick knappt att få kontakt med honom, och ridning var det knappt tal om, han kunde inte skritta och lyssnade knappt på förhållningar. Så han fick stå en månad, sen enbart skrittas ute i skogen.... i 6 månader. Travade honom enbart nere på ridbanan, för där var enda stället man kunde få honom att lugna ner sig i traven, efter typ 20 minuters trav med halvhalter kunde man få en arbetstrav i hyfsat tempo :grin:

Han blir fortfarande stressad vid galoppträning, speciellt ute i skogen, så jag har lite problem att träna höger galopp tyvärr... Han har vart sned i korset, men vi har rätat ut det nu, men han får fortfarande behandling regelbundet för att det inte ska hoppa tillbaka. Men nu känns han superfin, efter att han blev uträtad är det som en helt annan häst! :love: Så jag hoppas att han snart ska vara stark nog att kunna fatta även höger galopp nere på ridbanan :idea:

Jag tror inte att det är ovanligt att travarna är stressade som fan efter tävlingslivet, men jag tror inte att det beror på att han inte är miljötränad, för enligt min erfarenhet så är dom väldigt miljötränade. Det är kanske snarare det att dom har så mycket energi eftersom dom är vana vid så mycket motion och urladdning... Min kördes 2 mil om dan när han gick som bäst på travbanan :crazy: så att låta honom "springa sig trött" (som jag har fått rådet att göra) har liksom aldrig vart aktuellt :grin:

jag fick mitt varmblod för 5 månader sen, han har ju nog varit ridhäst i 6 år

Köpte inte min travare av banan utan han hade varit ridhäst i 4 år redan när jag fick honom.
Han är en riktig myspelle som tar varje tillfälle att mysa till sig, vilket får mig att tro att han helt enkelt var för lat för att orka prestera ordentligt, han står hellre och myser.
Jag och mamma brukar skämta att hade han varit en galopphäst hade de inte fått ut honom ur startboxen för han hade stått där inne och myst..

Oj, min kära lilla häst, kunde absolut inte stå i stallet själv, knappt hagen heller, hon var mager, inga muskler. Dock hade hon varit en ridhäst ganska länge innan hon kom till mig och min syster. Så problemet var ju att hon inte hade muskler!
Kunde inte fatta höger galopp!

Men idag kan hon stå själv, hon är en knubbis, och har fått riktigt snygga muskler. Och hon tar höger galopp från halt (lika så vänster) Du kan kolla in min blogg om min lilla polle (http://beeatrice.blogg.se/2011/may/nu-och-da.html#comment) på länken finns det bild n är hon kom, och hur hon ser ut idag! (:

Mitt tips är, tålamod, tro mig, jag har velat gett upp flera gånger, men när jag tittar tillbaka nu skulle jag göra allt om igen! En goare häst kan man inte få. Plus att det är så roligt att veta att det är ens egen förtjänst till att hästen är som den är idag! (:

Att han inte blivit så mkt miljötränad är föga sannolikt för en tävlad travhäst. Tänk på att de körs bland traktorer och bilar, stora publiker, vagnar och andra hästar. Travhästar är i 9 fall av 10 mer miljötränade än de flesta ridhästar. Däremot har de tävlingsnerver och en häst som kommer från banan till en fritidsryttare kan må lite dåligt över "bristen på träning". De är vana att arbeta stenhårt, äta massor av kraftfoder och vara med "där det händer". Nu ska din häst bo på landet och slappa i gräshagar och tränas i hopp/dress/skogen (beroende på dig) och det är en stor omställning. Låt det ta tid, med rätt träning, tålamod och konsekvens kommer din häst att bli lugnet själv och hur trevlig som helst att ha med att göra.

Om hästen klarar det kan det vara bra att släppa den på bete dygnet runt, många hästar taggar ner lite när de går ute mkt. Rid en liten stund varje dag men kräv inte så mkt och rid inte så långa pass. Umgås mkt med hästen och bygg ett förtroende som sedan är en bra grund att stå på när du ska börja ställa större krav på honom. Däremot kan det vara bra att "rasta av" honom ibland så att han inte får massor med öveskottsenergi. Låt honom trava eller galoppera på i friskt tempo i skogen eller på ett fält. Inte rejsa utan bara springa av sig energi, låt honom bli svettig. Intervallträning är kanon, sådan träning känner de flesta travhästar till (= han kanske minns övningen och förstår vad du begär av honom) och samtidig får han utlopp för sin energi och du kan få honom att skritta lugnt mellan intervallerna vilket du kan ha nytta av senare.

Hästkompisar, gärna flera, och stora ytor att röra sig på i frihet underlättar såklart mkt men det beror ju på vilka möjligheter man har i sitt stall.

Lycka till!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: Nova123
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 028
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama