Ni med mugghästar...

Jag har ett tips som min hovslagare gav mig. Jag blandar paraffinolja med lite Jodopax Vet, så att det blir ljusbrunt. Doppar bomullsark och lägger om benen, lindar sedan utanpå med flexlinda. Detta får han stå med över natten, gärna över dagen. Tar av och upprepar ca varannan dag om det är lindrig mugg.

Sen brukar jag lägga salicylsyrevaselin på krustorna så de blir mjuka och pilla bort det som går. Har ibland även behövt raka benen för att det ska bli enklare att torka om jag behöver spola rent benen. Detta har hjälpt mig väldigt bra och är minst komplicerad av alla behandlingar jag provat innan. :)

Det blev värre och det visade sig att det inte var mugg!
Vi vet inte riktigt varför, men hon har fått en inflammation och infektion. under helgen blev det tydligt att det var ett sår som blivit infekterat. Så veterinären var ute idag och hästen har fått penicillin och antiinflammatoriskt. Prover är tagna så får vi se vad de visar.... Hon var helt ren i skritt men visade lite hälta i trav.. Men nu ska det förhoppningsvis vända. ✊

Ni vet om att det är tävlingskarens på Salisylsyrevaselin?
Jag har bäst effekt av att hålla sån där blaskig mugg torrt. Har haft på barnpuder flera gånger per dag. Det både smörjer och håller torrt så bakterierna inte trivs.

Det blev värre och det visade sig att det inte var mugg!
Vi vet inte riktigt varför, men hon har fått en inflammation och infektion. under helgen blev det tydligt att det var ett sår som blivit infekterat. Så veterinären var ute idag och hästen har fått penicillin och antiinflammatoriskt. Prover är tagna så får vi se vad de visar.... Hon var helt ren i skritt men visade lite hälta i trav.. Men nu ska det förhoppningsvis vända. ✊

Har ni kommit fram till vad det var från början? Det låter ju som att det hela är sekundärt till något annat?

Vi misstänker att det är ett broddtramp, eller broddspark. Det syntes inte att det var ett sår förrän det blev infekterat.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
945
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 269
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Hästvård Någon som har erfarenhet/kunskap om detta.?Min häst har efter 3 besök på klinik diagnostiserats med detta. Han har behandlats för de...
2
Svar
24
· Visningar
4 109

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka