Ni med mor- dotterhäst....

Sv: Ni med mor- dotterhäst....

Min dotter var 15-år när hon fick hästen. Jag hade ingen som helst ridvana. Började rida själv efter ett halvår. Dottern har ridit sedan 4års-åldern. Nu står jag ensam med 2 hästar då hon slutat rida........Så kan det också gå.
Inte ledsen för det men det tar ju lite tid.

KL

Jag och min pappa hade en far och dotter häst :).
Jag ville rida och han gillade helt enkelt at hantera hästar från marken.

Jag stod alltså för ridningen och han arbetade henne från marken genom att longera/tömköra henne.
Ibland satte han vagn bakom och körde henne också :laugh:.

Tyvärr fick vi ta bort hästen efter tre år pga kronisk hälta och det blev aldrig så att vi skaffade häst tillsammans igen :(

Hos mig har vi en mor-son-häst sedan januari. Det var en helt annan sak än att skaffa häst med en liten flicka, för han var då 14 och över 180 cm lång - dvs det var han som behövde en stor häst! Jag betalar alla kostnader för hästen, sonens vanliga ridlektioner delar jag och hans pappa (min exmake) på, men den här terminen ville han även gå hoppspecial, och den betalar han själv med sparpengar. Sonen hade gått på ridskola i 3 år och började lessna lite, kände att han inte utvecklades osv, så eftersom jag drömt om egen häst sedan jag var liten slog jag till för att rädda sonens ridintresse - och det fungerade verkligen! Vi köpte en 14-årig läromästare, eftersom varken han eller jag kan lära hästen utan behöver den för att lära oss.

Vi inackorderar den, vilket har fördelen att vi alltid kan fråga om sånt vi är osäkra på. Den av oss som rider mockar, så sonen får lära sig även den biten. För oss passar det här perfekt, för jag som har tre barn, hus, pendlar till heltidsjobb osv skulle inte hinna ha en häst själv, och det skulle inte han heller, som går på högstadiet och ska hinna med läxor och kompisar.

Så omman inte har storleksproblemet tycker jag att det är en fantastisk lösning! Min 4-åriga dotter är däremot inte alls nöjd med vår stora häst, trots att han är snäll så att hon kan borsta och pyssla. Hon tjatar ständigt om när (!) hennes ponny ska komma... Med henne lär jag inte kunna dela häst på många år, även om jag är i storlek så att jag kan rida D-ponny och även en maxad c-ponny. :)

KL .. Det finns ännu en variant, som i vårat fall ; Faster/ Brorsdotter häst :) Min brorsdotter skulle fylla 12 när jag köpte häst tillsammans med min brors familj. Jag gick då från islandshäst och ville inte ha storhäst, och min br.dot. ville inte ha island, men då vi är i princip i samma storlek så har den biten inte varit ngt vi har behövt kompromissa på vid de 3 häst köp vi haft sen dess. Det har blivit C- och D- ponnies. Allt arbete fördelas mellan familjerna, lite lyx får jag väl erkänna att det blir för mej och brorsdottern då min bror och svägerska inte rider, så många ggr är ju all markservice redan gjord när man kommit tillbaka efter ridturen...

Faktiskt fick dottern tillfälle att hoppa in lite extra den här veckan, eftersom jag blev avkastad av nya hästen i lördags och sen har varit lite stel och mörbultad - så jag har krävt att dottern skulle ta hela hästhanteringen sen dess. Och det går utan problem. Så nog kan hon. Och det är ju en trygghet, jämfört med att ha allting själv.

Min granne, som har en tjej i samma ålder, tillåter inte att den tjejen rider ut när mamman inte är hemma. Men herregud - skulle jag ställa samma krav skulle min dotter nästan aldrig kunna rida...? Jag har jätteofta kvällsmöten och sånt, eller jobbar lite längre för att bli färdig med något.

Vi skaffade inte direkt en mor-dotterhäst, utan dottern började rida min islandshäst när hon var runt 5 år. Vartefter dottern blev duktigare och duktigare lade hästen in lite svårigheter, världens bästa läromästare! Med tiden gav jag min häst till dottern och köpte en ny islandshäst, och numera lånar min dotter den för tävling och rider sin häst (som nu är 23 år) till vardags i skogen och lite dressyr.

Vi står i ett kollektivstall, och vi har sedan många år hjälpts åt med mockning och fodringar. Nu är dottern 14 år och kan vid behov fixa allt själv.

jag är mkt nyfiken på detta! Vad har ni för häst? Dotterns ålder när ni skaffade den? Hur mkt rid & hästvana hade ni ? Hur är arbetsfördelningen?Vad funkar bra/ dåligt? Nu tänker jag kanske inte riktigt på barn som snart är vuxna (närmar sig 18) utan de som är lite yngre än så. Drömmar finns...

När jag var 11 köpte mamma sin första häst, hon hade ridit nästan hela sitt liv och jag i 4år(ett år som skötare). Hästen var en 12årigt halvblod 161cm, utbildad LB/LB, otroligt snäll att hålla på med. Vi red och tog hand om honom varannan dag. Tyvärr vart det inte alls som vi tänkt oss eftersom Så fort hästen började komma igång blev han galen, jag klarade inte av honom för fem öre. Vi upptäckte efter hand hur mycket hästen hade varit med om i sitt liv och hur mycket förra ägaren döljt för oss. Efter nio års slit fick vi i somras ta bort honom pga återkommande hälta. En sån häst är ju knappast lämplig för en 11åring, fast egentligen var han nog inte lämplig för någon... Att dela häst gick för det mesta bra, självklart finns det saker man inte riktigt kan enas om och hålla lektion för varandra är lönnlöst det är då man blir riktigt osams :angel:

Senast ändrad av en moderator:

jag är mkt nyfiken på detta! Vad har ni för häst? Dotterns ålder när ni skaffade den? Hur mkt rid & hästvana hade ni ? Hur är arbetsfördelningen?Vad funkar bra/ dåligt? Nu tänker jag kanske inte riktigt på barn som snart är vuxna (närmar sig 18) utan de som är lite yngre än så. Drömmar finns...

Ja, alltså, vi har ju inte riktigt Mor-Dotterhäst men å andra sidan är vi 5 ryttare och har 4 hästar...alla ståeende på vår gård i eget stall... och vi hjälps åt med alla sysslor... ingen av oss har högre ambitioner än just skogsmullande men vi peppar och taggar varann när behov finns... som det ser ut just nu skulle jag vid behov kunna rida 3 av de 4 och eventuellt köra 2 av de 4 och 2 av mina tjejjer skulle galant kunna rida Kamel om nöden stod för dörren, MEN, vi är ganska egoistiska om just våra egna hästar... vill inte gärna byta mellan varann och har huvudansvaret över den egna i alla lägen....

Jag är den som ansvara för att avgöra och boka hovslagare, vet och lägger om/sköter sår och gör en eventuell skadebedömning... Jag och maken har det övergripande ansvaret tillsammans och vi hämtar hö/spån och sköter det ekonomiska... men eftersom vi har eget stall på gården och är 8 individer som bor och verkar här får ALLA hjälpa till med vissa delar... precis som med alla andra saker i en familjs göromål....

*kl*
Min dotter o jag delar på ett arabsto, fast det är mest jag för skolan tar sin tid när man går i nian o måste plugga mycket för att höja sina betyg...
Förut hade vi var sina pållar hon en C-ponny och jag ett Haflingersto men pga ändrade familjeförhållanden så fick 2 bli 1 och S ville inte rida på Flingan så vi sålde båda och köpte en viktbärande arabsto ist.
Hon är 153 cm och fungerar bra till oss båda. S rider när hon känner för det och hon behöver inte mocka eller göra något annat heller. Har en bit till stallet så jag är ju alltid med.
Visst man kan tycka att hon är bortskämd men jag vill göra allt runt hästen,den är mitt ansar som vuxen. Har fibromyalgi och jag mår bra av att skrutta runt o pyssla i min egen takt. Det är min sjukgymnastik. skulle jag inte ha hästen så skulle jag nog bli sittandes i soffan o det mår ingen bra av;)
Så jag tycker att det fungerar bra med att "dela" häst med min dotter, hellre henne än en medryttare...../L

KL

Jag och min mamma köpte häst tillsammans när jag var 21 och hon var 44. En "problemhäst", så det vart inte så mycket ridning med den, och när det väl vart det så var det jag som red. Vi hade (och har fortfarande) en gammal travare också, som är pensionär.
Vi har alltid delat all skötsel och alla kostnader rakt av.
Nuförtiden har vi fortfarande kvar pensionären, som vi delar på, sen har vi varsin kallblodstravare. Delar fortfarande på all skötsel rakt av, samt kostnaderna för gamlingen (men i princip så delar vi på alla kostnader eftersom det blir typ samma summa ändå när alla hästar skos samtidigt/står i samma stall till samma kostnad osv).
Nu är jag 25 och mamma 48, båda jobbar 5-skift på industri (olika dock, vi jobbar bara en förmiddagshelg samtidigt), så båda har lika mycket tid och tjänar ungefär lika mycket. Vi har även en medryttare eftersom mamma inte kan rida lika mycket som mig på grund av ryggproblem, så jag brukar rida mammas häst och nån enstaka gång rider hon min :)
Så för oss funkar det alldeles utmärkt :p

Jag och min dotter (10 år) har en 3 års hingst tillsammans, det är en blivande ponnytravare och det funkar bra. Jag sköter det mesta med stall, skötsel och utfodringar men hon följer med och hjälper till några dagar i veckan. Träningen är inte så avancerad än men hon har fått lära sig att både tömköra och köra honom med min hjälp. Ridningen blir ibland på min islandshäst, har just börjat tölta lite. När hon följer med till stallet hjälper hon till med båda hästarna, hon fixar grovfoder, tvättar ur vattenhinkar/vattenkar och fyller vatten. Hon har även under ledigheten fått börja lunch/eftermiddags utfodra hästarna själv.
Har inte tidigare släppt henne själv till stallet då ett års hingstar inte är leksaker men hon visat att hon klarar av honom på rätt sätt och är orädd plus att hon hanterar problem som kan uppstå på ett bra sätt.

Jag och dottern (38/11 år) köpte en maxad d-ponny tillsammans. Dottern är lång för sin ålder, jag är lång (1.72) men inte så tung och det har fungerat perfekt i över ett år nu! Dottern rider mest och tränar/tävlar regelbundet. Jag lullar i skogen eller rider ett dressyrpass ibland. Självklart är det jag som vuxen som tar huvudansvaret för skötseln av ponnyn men ju äldre dottern blir ju mer eget ansvar kan hon också ta. Att ponnyn skulle vara snäll och okomplicerad både att rida och sköta om var ett krav och vi hittade verkligen en pärla!:love:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så sugen på att ha egen häst igen, men skulle isf vilja ha en häst som mitt barn också kan rida på ibland. Barnet är knappt 120...
Svar
18
· Visningar
1 575
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 844
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 464
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 568

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka