Sv: Ni med mor- dotterhäst....
Hos mig har vi en mor-son-häst sedan januari. Det var en helt annan sak än att skaffa häst med en liten flicka, för han var då 14 och över 180 cm lång - dvs det var han som behövde en stor häst! Jag betalar alla kostnader för hästen, sonens vanliga ridlektioner delar jag och hans pappa (min exmake) på, men den här terminen ville han även gå hoppspecial, och den betalar han själv med sparpengar. Sonen hade gått på ridskola i 3 år och började lessna lite, kände att han inte utvecklades osv, så eftersom jag drömt om egen häst sedan jag var liten slog jag till för att rädda sonens ridintresse - och det fungerade verkligen! Vi köpte en 14-årig läromästare, eftersom varken han eller jag kan lära hästen utan behöver den för att lära oss.
Vi inackorderar den, vilket har fördelen att vi alltid kan fråga om sånt vi är osäkra på. Den av oss som rider mockar, så sonen får lära sig även den biten. För oss passar det här perfekt, för jag som har tre barn, hus, pendlar till heltidsjobb osv skulle inte hinna ha en häst själv, och det skulle inte han heller, som går på högstadiet och ska hinna med läxor och kompisar.
Så omman inte har storleksproblemet tycker jag att det är en fantastisk lösning! Min 4-åriga dotter är däremot inte alls nöjd med vår stora häst, trots att han är snäll så att hon kan borsta och pyssla. Hon tjatar ständigt om när (!) hennes ponny ska komma... Med henne lär jag inte kunna dela häst på många år, även om jag är i storlek så att jag kan rida D-ponny och även en maxad c-ponny.