Ni med mor- dotterhäst....

finapina

Trådstartare
jag är mkt nyfiken på detta! Vad har ni för häst? Dotterns ålder när ni skaffade den? Hur mkt rid & hästvana hade ni ? Hur är arbetsfördelningen?Vad funkar bra/ dåligt? Nu tänker jag kanske inte riktigt på barn som snart är vuxna (närmar sig 18) utan de som är lite yngre än så. Drömmar finns...

Sv: Ni med mor- dotterhäst....

Hm. Mor skaffade en häst när hon fyllde 40, då var dottern 8 och hästen för svår (nypensionerad 5-årig galoppör). Köpte däremot en pappa- dotterhäst när dottern var 12 (och red avsevärt mycket bättre än sin pappa).

Numera tävlar dottern ganska mycket och pappa får möjligtvis promenera med hästen. Vi föräldrar sköter markservicen (bär, betalar och mockar;)) och dottern får väl ta de skojigare bitarna, men det är ganska mycket i skolan på högstadiet och tiden räcker inte riktigt till.

Hej!
Tillhör väl inte riktigt denna tråd men svarar ändå. Dotter 19 år köpte en irish cob i somras och jag hade inte riktigt tänkt lägga mig i detta för jag är rädd för hästar o väldigt okunnig men ändrade planer. Nu håller jag på att lära mig rida..inget avancerat utan lite skogturer.Det är så himla kul o hästen är super.

Min erfarenhet av mor-dotter hästar är urdålig. Jag har aldrig sett det verkligen fungera bra för alla parter och då har jag sett många försök under de år jag jobbade på ridskola men även privat. Antingen är hästen för stor för barnet eller så är hästen för svår.
Enda gången jag kan tänka mej att det fungerar är om dottern är i tonåren och är lång så att hon kan rida D-ponny och att mamman kan göra det med, dvs är liten och smärt som en 16 åring för något viktbärande fungerar sällan, eller att dottern är såpass lång att en stor häst fungerar.
Visserligen är ju inte alla tonåringar nätta heller så visst kan något mer viktbärande fungera men dessa hästar (tänker kallblod, fjording, irish cob) är oftast lite svårare att rida än ridskolans snälla hästar.
Det som kan fungera är om mamma är körintresserad mer än ridintresserad, då kan ett russ vara den perfekta lösningen för en mamma med en dotter på 7-8 år.

Det bästa är don efter person, små hästar till små barn och stora hästar till mammor som ska rida ;)

Som exempel så har jag och dottern varsin ~150 cm hög häst, men jag kan/vill inte rida hennes häst och hon kan/vill inte rida min. Hästarna är så olika, min är man tvungen att rida hela tiden medans dotterns förlåter mycket mer misstag men kan när man kräver av honom. Dotterns är en riktig gentleman som tar hand om sin ryttare när det behövs medans min tog alla möjligheter till att utnyttja svagheter eller misstag, särskilt i början och med en ny ryttare hade hon säkerligen börjat om från början.
Hade jag köpt min häst till dottern så hade hon slutat rida ganska omgående för hon hade inte tyckt att det var roligt. Hon hade inte klarat av en så känslig häst som kräver så mycket i allt från hantering till ridning.

Dottern var 14 år när vi köpte hennes häst, då var hon nästan 170 cm lång. Hon hade inga tävlingsambitioner utan ville bara ha kul med sin häst. Jag ville att hästen skulle kunna "växa" med henne, dvs jag ville att han skulle ta hand om henne men ändå kunna när det gällde och kunna lämna över ledarskapet till henne när hon var mogen för det. Vi köpte den perfekta hästen för han har verkligen visat sig vara exakt det vi letade efter. Han är arab och tack vare att hans bröstkorg är så stor så ser dottern inte stor ut på honom trots att hon nu är 175 cm lång. De är ett väldigt proportionerligt ekipage.

Allt beror ju på vad man vill med sin ridning, vart man ska stå, tävlingsambitioner, storlek och kunskap hos mor och dotter osv. osv.

Vad gäller kunskap så anser jag att man ska ha grundläggande hästkunskap, man ska kunna räkna foderstat, kunna se när hästen behöver sko´s, kunna avgöra när det är dags för veterinär och kunna förklara var hästen har ont. Dvs man säger inte att hästen har ont i benet utan man säger dess rätta namn, tex att hästen är svullen över kotan eller att senskidan är svullen. Man behöver inte kunna alla latinska namn, det är inte det jag är ute efter men man ska kunna hästens delar.
Man ska också ha kunskap om hästen som fysiologisk varelse så att man kan ge sin häst de bästa förutsättningar vad gäller omvårdnad, hagar, utevistelse, ät tid, sällskap, uppstallning osv.

Senast ändrad:

Jag och min mamma började med att dela häst, vi hade vårat allroundsto som vi köpte 2000 (f. 88 tävlad LA dressyr, lätt FT o 130 hoppning) i ett år tills jag fick köpa min egna ponny. Det funkade bra rent fördelningsmässigt men hästen passade inte mig alls tyvärr.
Sen har vi haft upp till 4 hästar samtidigt som vi hjälpts åt med och ridit allihopa tillsammans.
Vi har haft varsin också tillsammans sas men tyvärr var vi tvungna att ta bort mammas p.g.a. en gammal skada.
Nu har vi precis bytt till en 13årig valack som tränat hopp o ft o tävlat upp till MSV B:4 dressyr som vi delar rakt av.
För oss funkar det jättebra, vi tränar för samma tränare och har alltid haft samma syn på hästar. Jag har tävlingsambitioner och mamma gillar att träna och skritta i skogen så det blir jättebra, vi kompletterar varandras ridning.

Beror ju lite på vilken inriktning man vill ha, men man kan komma rätt långt med en islänning, både mor och dotter. Mamma kanske inte kan tävla 130 hoppning, men en snäll islänning kan man prova de flesta grenar på amatörnivå med.

Min gamling har gjort allt från hoppning till western och är även snäll att köra. Vi har också tävlat de vanliga islandsgrenarna rätt framgångsrikt.

Jag och mamma delade vår första när jag var 7 år.

Vi skaffade oss en connemara på 145 cm som foderponny för 2 år sen. Då var dottern 9 år och hade ridit 3 år på ridskola.
Ponnyn var för stor för dottern och egentligen för liten för mig, som tyvärr inte tillhör den pinnsmala kategorin som kan rida ponny som vuxen. Men mina 73 kg kan hon ju bära någon eller några dagar i veckan eftersom hon är ganska så rejäl ändå.
Ponnyn har ett hjärta av guld och efter ett tag köpte vi henne.
Det har fungerat jättebra fast dottern har ju tagit över Dessy mer och mer och de har även börjat att tävla lite i hoppning.
Nu är dottern 11 år och sköter mycket av marktjänsten i stallet och rider själv nästan varje dag. Nu är det väl mer betala och titta på för min del :cool:.
Vi har stallet hemma på gården, så det är lätt för mig att kolla att allt är fixat innan kvällen, annars gör jag det sista som behöver göras.

Mamma köpte en ponny till mig när jag var elva år (är 17 år nu), jag lullade mest i skogen i början och hon nöjde sig med att promenera med honom. Efter ett år tog hon en travare på foder som vi nu har haft i fem år, hon ville ha en häst så vi kunde rida tillsammans helt enkelt. På senare år har jag hjälp henne med att rida travaren emellanåt och hon har hjälpt mig med min ponny när jag inte kunnat åka till stallet.

Nu ska vi lämna tillbaka mammas häst pga. hans ålder och så. Men vi får hem en annan häst i månads skiftet som vi kommer dela på, eller då kommer vi dela på båda hästarna egentligen.
Jag ska ta upp tävlingen och träningen igen då min ponny börjar bli äldre, jag kommer alltså träna,tävla och rida ut och hon nöjer sig med att rida ut i skoge. Ponnyn kommer jag rida vissa dagar och hon kommer tömköra honom.
Mockning och andra stallsysslor delar vi upp så jämt det går.

För oss har det funkat :)

Jag skulle gärna köpa en häst tillsammans med min mamma :laugh: Jag är mer erfaren än henne så vi skulle komplettera varandra bra. Jag har inte tävlingsambitioner utan gillar att träna och rida ut i skogen. Mamma vill nog mest bara lalla omkring. Nu är inte detta något vi pratat om utan bara en tanke som slagit mig de senaste året!

Eftersom varken jag eller mamma är särskilt långa skulle en D-ponny funka lika bra som en stor häst. Nu kanske vi inte faller i kategorin du tänker på då jag är 22 och mamma 50 men vi är ju fortfarande mor och dotter :D

Vi ligger på samma nivå av ålder här hemma ;)

Dock har vi inte riktigt mor/dotter häst förutom den ekonomiska och praktiska, hästen ska följa med mig och "bli min på heltid" när jag flyttar efter studierna. Vi köpte honom helt enkelt för att vi blev kära båda två och inte ville lämna tillbaka honom :D Jag började plugga 20 mil från mina föräldrar som har stallet när jag fyllde 20 och då åkte även min sista tävlingsponny till nytt hem (alla ponnyer genom åren har vi haft på foder) och vi fick hem olika sällskapsponnyer av grannstuteriet då min mor har en häst. Han var en av dem och vi köpte honom efter drygt ett halvår på hans treårsdag.

Vi har från början delat alla hans kostnader rakt av. Mamma sköter honom på veckorna och jag rider o mockar på helgerna/loven. Hon motionerar honom främst som handhäst och promenader på veckorna så mycket hon hinner. Perioder då han ska gå mer försöker hon rida någon gång/vecka. Jag rider fre-sön även om det blir rätt sent på fredagarna ute i mörkret i skogen :D

Men ang när jag var yngre. Min mor skaffade en fölunge 1990. Som hade sällskap av våra får ;) När hästen var 3 så ville mamma ha draghjälp ut i skogen och då hämtade vi vår första foderponny. Det blev några stycken genom åren men gemensamt var att jag red när jag ville och päronen köpte allt nödvändigt samt skjutsade/betalade alla träningar och tävlingar. Jag tror jag började mocka när jag var 20 eller nåt :angel: Numera (dvs efter ponnytiden) fodrar jag innan tävling eftersom jag går upp tidigare än mamma, annars fodrar hon alltid, oavsett om jag är hemma eller inte. Hon kan säga åt mig att följa med och ta in min häst under täckessäsongen på kvällarna dock :D

Det är dock inget gnäll från något håll, det är så det sköts här hemma (läs mamma vill ha det så till stor del).

Se där ja! Det funkar alltså :) Mamma är nog lite för upptagen med annat för att ha häst öht just nu, dessutom tycker hon nog inte att hon kan tillräckligt mycket för att kunna ta hand om en häst på halvtid. Jag gillar dock upplägget :laugh: Jag har som sagt inte ens pratat med henne om det utan drömmer bara ;)

Vi har löst det jättebra tycker vi:)

För 1,5 år sedan skred vi till verket och köpte oss en liten D-ponny (143,5) inte alltför näpen men inte fjordinggrov. Dottern hade ridit på ridskola 3 år och fortsatte ett tag till sen gick hon över på privatträning med ponnyn. Dottern var 11 och rätt lång men smal. Jag är 170 och väger 60 kg, van ryttare och hästmänniska som haft ett lång uppehåll bara:) Sen fick även min 16 åriga systerdotter vara med som tredje ägare. Hon är mycket duktig ryttare och kusinerna kommer jättebra överens:)

Ska även berätta att innan vi köpte ponnyn så hade vi varit medryttare ett år på två hästar.

Ponnyn vi köpte var gammal men riktigt fräch, ingen kan gissa att hon nu är 22 år! Hon har tävlat msv hoppning och LA dressyr, en riktigt bra läromästare alltså men för den delen får man inget gratis utan man måste rida henne för att få det man vill.

Vi rider henne alltså alla tre och vi kompletterar varandra väldigt bra. Dottern har lufsat runt i skog och mark, tränat lite grann i paddock för instruktör, hoppat en liten Pay and jump osv. Kusinen gillar fart och hoppning, precis som ponnyn, de har jättekul ihop och ponnyn behöver springa av sig ibland för att hålla sig på mattan när dottern sen rider:rofl:. Jag står för diciplinen och rider gärna dressyr både på banan och utefter vägarna.

Kusinen eller min syster snarare betalar 1/3 av alla kostnader. Jag betalar resten. På sommaren har vi henne hemma på bete och det ger sig själv vem som tar skötseln för dagen, fyller på vatten osv. På vintern stallar vi upp 9 km bort så då krävs ju lite skjuts om inte bussarna stämmer. Men det löser sig och vi har bara stalltjänst på helgerna, inte särskilt ofta heller. På vardagar ingår in och utsläpp i hyran:) Men när vi har stalltjänst får tjejerna följa med det tycker jag är rimligt att kräva. Kan säga att jag hade väldigt mycket mera ensamansvar när jag hade egen ponny i den åldern.

När vi är i stallet för den dagliga skötseln så ger det sig själv vem som tar mockningen eller vem som pysslar om ponnyn, det är ta och ge helt enkelt. Jag vägrar vara mamman som bara mockar och serverar en nyryktad och sadlad ponny:o Vi är sällan där alla tre samtidigt, kusinen har ju sena dagar i gymnasiet så hon tar ofta helger och lov men då sköter hon allt själv.

I går vidgade vi oss och köpte en ponny till. En yngre kille på 6 år. Just nu maxad C så jag kan rida honom också men det är dotterns egna ponny detta. Har saknat att kunna rida ut tillsammans men nu ska vi få ordning på den biten också:bump:

Det här 1,5 året vi ägt våran ponny har varit jättekul. En tid som aldrig kommer tillbaka. Både jag och min man känner att vi är tacksamma så länge dottern vill vara med mig i stallet och har det här intresset. Finns ju värre saker att syssla med ;)
Så visst kan det bli lyckat!

jag är mkt nyfiken på detta! Vad har ni för häst? Dotterns ålder när ni skaffade den? Hur mkt rid & hästvana hade ni ? Hur är arbetsfördelningen?Vad funkar bra/ dåligt? Nu tänker jag kanske inte riktigt på barn som snart är vuxna (närmar sig 18) utan de som är lite yngre än så. Drömmar finns...

Vi skaffade en haflingervalack förra året. Vi letade efter en äldre och mer välutbildad, men fick till sist "nöja oss" med en nyinriden 4-åring. Men han är underbar, och vi har (ännu) inte ångrat oss!

Min dotter var 12 år då, hade gått på ridskola sen c:a 9 års ålder och tyckte att hon "kunde allt". Särskilt jämfört med mig, som bara gått ett par år på ridskola i 30-årsåldern (när äldsta dottern var spädbarn). Jag hade haft en häst tidigare, gav äldsta dottern en shettis till 10-årsdagen. Men hon tappade snart intresset, så den sålde vi efter ett knappt år. I övrigt är jag djurvan, uppväxt på bondgård med köttjurar, däremot inte så hästvan.

Arbetsfördelningen är sån att jag sköter all "skötsel", dvs hämtar hem hö, halm och spån, mockar och städar osv. Sköter avmaskning etc. Alltså allt som jag skulle ha gjort om det varit vilket annat sorts djur som helst. Och dottern rider. Så för hennes del är det ju en perfekt fördelning (tror inte ens hon inser hur bra hon har det!). Och jag har inget emot det - har länge saknat djur, och trivs löjligt bra med att gå och mocka och pyssla i "lagårn" (jag kallar det fortfarande så fast det nu står hästar där - försöker lära mig att kalla det "stall" ;-) ).

Det som är lite tråkigt är att hon nu har börjat högstadiet inne i stan, och hennes dagar blir så långa att det är svårt att hinna med någon ridning på vardagarna - än så länge finns det lite dagsljus kvar att utnyttja, men jag kan tänka mig att hon inte är lika pigg på att rida ut i kvällsmörkret om någon månad...
En annan trist sak är att hon är (eller egentligen var det ännu mer uttalat förra året) i den åldern (?) att hon absolut inte kan ta några instruktioner eller ens förslag från min sida. För hon vet minsann bäst själv.
En annan att hon är lite intolerant. Vi hade först ett ungt shettissto som sällskap, men henne "tålde" inte dottern efter att stoet en gång nafsat efter henne. Så hon vägrade t.ex. att leda shettisen till/från hagen - alltså kunde jag aldrig få någon avlastning med kvällsskötseln. Hon är inte speciellt förtjust i vår andrahäst nu heller, men det går åtminstone lite bättre - hon kan ställa upp och ta in/sätta ut hästarna själv (om jag har förberett maten, och sen mockar själv efteråt).

Ursäkta men herregud så bortskämd din dotter är vad gäller hästarna!

En annan fick tjata sig till sina ponnyer och mina föräldrar skjutsade mig till stallet och sen fick jag fixa ALLT själv!

Från och med den dagen jag fyllde hela 8 år har jag varit i stallet i stort sett 7 dagar i veckan 52 veckor om året och fått sköta mockning osv alldeles själv.

Föräldrarna stod bara för det ekonomiska men hade den underbara stallägaren som handledare vad gällde allt jag inte kunde själv.

Jag fick tom ringa och boka veterinär och hovslagare själv redan då!
Enda gången jag slapp åka till stallet var om jag var sjuk eller att vi åkte på semester...

Om jag inte skötte skolan och hästen så skulle hästen ryka fortare än kvickt...

Och det ville jag ju inte så det var bara att pallra sig ut vare sig man ville eller ej...

Å nej jag är inte född på forntiden då alla fick sköta allt själv.. Jag är född på slutet av 80-talet men fick ändå galet mkt ansvar då mina föräldrar är totalt ointresserade av hästar.

Är din dotter verkligen intresserad??? Som pulkaskurk skriver fick jag också göra så gott som allt själv, jag var dock 12 när jag fick min efterlängtade ponny... Jag hade eget stall och två hästar, fick dock hjälp av min mamma med unghästen eftersom jag inte hade styrka nog när hon hade sina värsta bråkperioder. Men fodring, mockning in och utsläpp var alltid jag, och hämta spån, halm och hö var jag alltid med och hjälpte till, om jag nu inte kunde göra det själv hos grannarna. Ville jag göra nåt efter skolan/på helgen så fick jag först kolla så min mamma hade tid att ta hand om hästerna. Hade hon inte möjlighet så fick jag ta mig hem.

Jag köpte häst när dottern var ca 12.
Hon ville ha en egen, men jag köpte en stor häst till mej som hon fick vara med på, då jag inte visste hur länge intresset skulle hålla i sig och jag inte ville bli ståendes med en ponny som jag inte kunde rida.
Efter nåt år tappade hon intresset helt då kompisen la av med hästar och killar var roligare :)
Några år senare ville bonusdottern då 12 år också ha egen ponny så vi tog en på foder. Hon tröttnade också efter en vinter. Det var inte så kul när hon fick göra jobbet och inte bara rida :)
Hon fick själv mocka och borsta hästen och ta hand om den då jag och sambon har egna hästar och sladdbarn som tar tid.

Nu är det bara jag och sambon som har häst och barnen rider ibland när de har lust.

Lite OT utifrån TS fråga.
Men jag tycker, precis som pulkaskurk, att fördelningen hos er verkar lite galen.
När jag växte upp på 80-talet fick min syster och jag sköta mockningen och inhämtningen själva, och när vi blev lite äldre, också kvällsfodringen. Sommartid var vattningen också vårt ansvar.
Resten var pappa snäll och skötte, eftersom han ändå var ute i ladugården och tog hand om sina ca 40 mjölkkor. Det var inte så mycket extra att fodra två ponnyer och släppa ut dem i hagen varje dag.

Jag tror att man måste tänka mycket på dotterns ålder för att avgöra fördelningen av jobbet, men det beror ju förstås också på hur man har hästen installad.
Inhyrd: hjälpas åt med de uppgifter som ska göras. Om dottern är för ung för körkort och det behövs, är det ju självklart att mor och dotter hjälps åt med stallsysslorna varje gång dottern är med.

Om eget ställe: fördela arbetsuppgifterna i samma fördelning som ridningen.
Jag tror att det är nyttigt för dottern att lära sig att nöjet har ett pris, i detta fallet i form av en arbetsinsats.

Lycka till till TS.

Jo, jag kan hålla med om att dottern är lite bortskämd - men "haken" är ju att jag själv verkligen VILL göra själva "djurgörat". Det som jag däremot kräver av henne är att hon verkligen rider och aktiverar sin häst - annars kommer den omedelbart att "bli min".

Jag skulle egentligen vilja skaffa får, och inte bara en handfull som sällskap - utan verkligen satsa på det. Men just nu bor vi på en avstyckad bondgård med två små hagar arrenderade som lagom räcker åt ett par hästar och möjligen högst 3-4 får...
Så då får jag nöja mig med hästarna att gå och sköta om.

(Funderar på om jag är så "bortskämmande" bara för att jag själv var tvungen att slava redan som liten i jordbruket, utan annat än otack och kritik. Så att jag på sätt och vis kompenserar för mina barn...?)

Jag delar häst med min mamma :)

Är iofs 25år gammal nu men vi delade även häst när jag var i 12-års åldern, mamma motionsred och jag tränade. Sen fick vi tyvärr avliva den hästen för 10år sen och mama slutade helt med hästar. Jag fortsatte och har nu en mindre häst samt en miniatyrponny.

Men för 3v sen köpte vi på nytt häst tillsammans! Denna gången blev det ett quartersto som är 150cm hög, jag är 170cm och mamma är 160cm så det blev alldeles precis lagom.

Mamma betalade hästen, ev. veterinär samt försäkring och jag betalar utrustning och hovslagare. Jag kommer att träna och tävla hästen och mamma motionsrida henne när jag rider min andra häst, mamma har inget intresse av att tävla och kommer antagligen träna lite för skojs skull och för att hålla sig uppdaterad på hästens utveckling. Men mamma gillar egentligen mest pysslet i stallet och skötseln av hästarna mer än ridningen.

Ang stalljobbet så delar vi det rakt av, vi åker och hämtar hö & spån ihop. Vi åker ihop till stallet varje dag och tar hand om hästarna. Den som är ledig tar hand om hästarna när hovis ska komma osv.

Tycker det funkar helt perfekt! :laugh: Och det är så himla kul att ha med mamma i stallet!

Visst är det svårt. Man vill pyssla med hästarna - men barnen får inte bli några lyxlirare heller.. Jag gör dagligdags det mesta av marktjänsten. Ungen är 15, ridit sen hon var 3 och haft häst hemma sen hon var 8. Dock var min första för svår för henne men egen häst har hon haft sen hon var 12. När jag inte hinner får hon ta båda, med eller utan hjälp av pappa. Fast jag hinner nästan alltid. Hästarna är ju det som känns riktigt viktigt - och roligt - i min värld. Jag tycker det viktigaste är att hon kan - när det behövs - och vet exakt vad som ska göras.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så sugen på att ha egen häst igen, men skulle isf vilja ha en häst som mitt barn också kan rida på ibland. Barnet är knappt 120...
Svar
18
· Visningar
1 575
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 844
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 466
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 568

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka