Ni med mjölkkor..

asterix_zaphir

Trådstartare
kan ni ge mig ett svar på varför det blir sporer (ett väldigt högt antal) i mjölken. Har fått en del olika förklaringar så jag vet inte vad som är sant...
Vad säger ni??

Sv: Ni med mjölkkor..

Kommer via foder gödsel o jord.
Den huvudsakliga föroreningen av mjölken kommer via juver o spenar en mindre del via luften.
PL

Det svar jag fått tidigare har varit att det kommer från smutsiga spenar men då är det inte bara det.
Tack för länken, den var väldigt intressant.

Nej men det mesta (80%?) kommer via spenarna. Om man tex har mkt sporer i fodret o utfodrar under mjölkning ökar risken eftersom mlöjlanläggningen alltid suger in luft.
PL

Tack än en gång, som jag trott att det kommer "inneifrån" eller vad man ska säga.
Har du kanske lite info om höga celltal också ;)

Nej sporer kan inte passera från tarmkanalen ut i juvret.
Höga celltal beror ofta på en kronisk infektion men kan även komma av att juvret hela tiden måste försvara sig utan att vara infekterat.
PL

Liknande trådar

Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
798
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Hästvård Hejsan Vårt stall har provtagit två hästar för EHV-1 då de haft neurologiska besvär. Vi får troligen provsvaren imorgon. Min häst som är...
Svar
3
· Visningar
474
Senast: Anonym456
·
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 182
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30