Ni med många hästar ...

Sv: Ni med många hästar ...

Då vi har travhästar KAN vi inte försäkra dom för veterinärvård såsom ridhästar.
Ridhästen är veterinärvårdsförsäkrad men jag tog bort livförsäkringen. resonerade så att mister jag henne så har jag inget behov av att köpa en ny i samma prisklass, summan oviktig, DEN hästens liv kan man ju inte få igen lixom. (hon stod försäkrad i 30 000 o jag köpte henne för 20, börjar man betala 50.000 o uppåt är det en annan sak, om man vill ha en likvärdig häst igen)
Så, vi får ändå vackert betala vid veterinärbesök så travarna är helt oförsäkrade, skulle ändå inte ha råd att betala livpremie på tävlingshästen, skulle kosta en hel del så tappar vi honom är det bara att hoppas man får fram en ny bra häst..

Men dom där 25000 kronorna äts väldigt snabbt upp om du blir tvungen att lämna hästen på ett djursjukhus eller om en häst blir riktigt dålig.

nu har jag inte många hästar men är nog en av dom som verkligen har behövt min försäkring...
Jag skulle ALDRIG stå oförsäkrad med något av mina djur eftersom de är mina diamanter...
Min häst har under 7år kostat minst 175 000:- i vetvård... Jag har fått bra valuta för mina försäkringspengar...

Har alla mina försäkrade för deras värde, o ja det blir enorma pengar men fall olyckan (peppar peppar ta i trä) skulle vara framme så är det inga problem

jag har 4st pållar och har alla liv och vet. vårdsförs.
Kostar en hel del men skulle inte våga plocka bort den.
Har delat in liv i både a1 och a2 annars hade det aldrig gått.
Visst skulle jag kunna ta bort livförs. men skulle ngt. hända så finns ju kanske inte pengarna till inköp av en ny pålle.
Har haft en otrolig otur med mina pållar ett tag så jag är verkligen glad att jag har haft min förs. så att pållarna alltid har kunnat få den vård de behöver.

Har alla mina högt veterinärvårdsförsäkrade ( premien är rätt så låg på denna) och sen är de lite olika beroende på häst, alla har låga livförsäkringar, några katastrof andra låga men obegränsade .

Resonerar som så ,att händer något vill jag till varje pris ha råd att behandla dem men förlorar jag dem ändå, är inte det primära om jag då får ut några pengar.

Kan tillgägga att jag också har mina i den högsta vet.vården.
Skulle aldrig förlåta mig själv om jag skulle behöva ta bort ngn. av dem för att jag inte hade pengarna att behandla dem.:(
Tack och lov att det finns försäkringar!

Jag har flera hästar men jag har valt att ha dom i den "stora" veterinärvården som täcker "allt" upp till 100.000kr. Veterinärvården är absolut viktigast och jag har också prioriterat att ha en fast självrisk även om det för själva årspremien lite dyrare.

Sen har jag mina i 12.000kr i livvärde som täcker "allt".
Ena stoet har dessutom en dödsfallförsäkring som gäller vid plötslig död eller skada/sjukdom som kräver akut avlivning, den gäller också för stöld, brand och nåt mer som jag inte minns just nu, På den har jag ett livvärde på 30.000kr.
Har tänkt teckna en liknande försäkring på de övriga hästarna också.
Fölungen står f.n i 30.000kr i livförsäkring som täcker "allt" men antingen blev jag felinformerad eller så fattade jag tokigt när jag tecknade den för det var rabatt på första halvåret och sedan fattade jag det som att den skulle kosta drygt 3000kr/ år inkl stora veterinärvärden och då 30.000kr i full livförsäkning, men nu när jag fick fakturan kostar den nästan 4500kr vilket är lite för mycket anser jag.

Betalar i dagsläget drygt 3000kr/häst i snitt/år.

Har tänkt tanken att skippa försäkringen helt med efter 2v på djursjukhus i våras var jag glad över att ha försäkring så jag behåller mina så länge...

Som jämförelse betalar jag nästan 3000,00/år för min hund, blandras, livvärde 7000,00.

Jag har alla mina 20 hästar försäkrade. Dock är det bara minishettisarna som är i fullvärde. Annars har låg livdel och veterinärvård, unghästarna har A1 och fölstona har avelsförsäkring. För detta betalar jag mellan 30 000 och 40 000 om året i premier. Men jag har också de sista åren fått utnyttja veterinärvårds delen för mer än premien. Så jag hade inte gått med vinst genom att sätta undan den på banken och skippat försäkringen.

Jag har båda mina försäkrade, tyvärr inte ponnyn då han har 29 år (31 idag) när vi fick honom, så han går inte att försäkra....:crazy:

Skulle vi skaffa en till/fler hästar skulle dom naturligtvis vara försäkrade också....:laugh: Har nyttjat försäkringen på mitt sto ganska mycket, en operation som skulle kostat mej i runda slängar 50.000 annars....

//Domino_s

Har alla hästarna försäkrade men sänkte summorna dom var försäkrade för rejält nu när mitt bolag ändrade så jag har 2800 i självrisk sen 20 % på allt över det och sedan är jag ju egen företagare vilket innebär att jag betalar momsen själv också (dvs 25 %), på ena hästen en quarter hade jag tidigare en premie på 24 000 per år då var han livvärde 100 000 och vet vård 120 000 kr. Nu räknade jag ju ut att jag hur som helst får betala 45 % av alla behandlingar + 2800 i självrisk, då är det bättre att sparar på kontot än bara betala i premie.

Jag har fem st och har alla försäkrade. Med tanke på hur stora summor det rör sig om i inköpspris så skulle jag inte våga vara utan försäkrningen på någon av dem. Om jag däremot köpt in en "billigare" häste alt. har en jag själv fött upp kanjag tänka mig att enbart ha vetvård och ingen (låg) livförsäkrning på hästen.

Jag betalar idag ca1500kr/månad för alla hästarna. Inte alltför dyrt. Dock gjorde jag en runtringning och fick väldigt varierande priser från olika bolag.

veterinär vård skulle jag inte våga vara utan på ngn. Var med min häst på kliniken för en enkel vrikckning, första besöket gick på 9200:- räkningen för andra besöket har inte kommit o vi har minst två besök kvar. Det hade jag inte velat ta ur egen fick.
En olycka händer så lätt.

intressant tråd, jag har själv varit inne på att lägga undan pengar istället... men har aldrig blivit av..
Jag har haft riktig nytta av föräkringen 1 ggr, då en av mina hästar blev jättesjuk hamna på ulltuna i 1,5 v och fick avlivas akut efter 1,5 v. Han var högt llivförsäkrad och jag fick ut livförsäkringen, men det är också enda ggr, jag tror på det som classic skriver.

Jag har tre hästar och de är alla försäkrade med både livvärdre o skade försäkring.. alla har vet.vård upp till 60.000. mitt avelsto har livvärde på det 60.000, fäölet och ett åringen har livärde på 20.000.
skulle inte våga stå oföräkrad men har valt ett något lägre livvärde på de yngre jag fött upp själv.

och jag är glad över min fösäkring. min ett åring har försäkrings bolaget gått in och betalat nästan 30.000 på hans första livsår...en rikgt oturs unge. själv har jag lagt ut ca 10.000 i självrisker för olika sakador..så han hade blivit mycket dyr om han stått oförsäkrad.
men nu har han *peppar, peppar* varit frisk i två månader!
:D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 118
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har blivit erbjuden att överta en häst från en ridskola, som ska triangelmärkas. Den kommer att vara ridbar men bara för...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 351
Senast: ako
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
1 101
  • Artikel Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
831
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama