Ni med många hästar ...

Z

Zussami

... har ni alla försäkrade?

Jag har insett att vi betalar rätt stora summor i försäkringspremier varje år och skulle vi lägga de pengarna i madrassen skulle åtminstone en häst om året kunna bli riktigt dålig.

Dessutom - vid skada får man ju ändå betala en rejäl slant i fast och rörlig självrisk.

Och några av de problem vi haft har ändå inte täckts av försäkringen så det har vi ändå fått pröjsa själva.

Det börjar kännas lite "inte prisvärt" ... :crazy:

Sv: Ni med många hästar ...

Just nu har jag inte så många hästar, två stycken den tredje på ingång och då är alla försäkrade i ett värde ca hälften av vad de kostar att köpa. Högre värde blir för dyrt.

Jag har som mest haft 6 hästar och då alla i samma bolag, då fick man viss rabatt och samma sak då, de flesta hästarna var lågt försäkrade 20 000 per häst och det var halvblod, tror jag hade något fullblod i avelsförsäkring för 10 000.

Det blir en del pengar men samtidigt så känns det bättre att de är försäkrade, särskilt som jag sålde en del av hästarna och det känns mer seriöst att sälja unghästar som har en ordentlig försäkring, man vet ju aldrig med dolda fel osv.

Men ibland tänker jag som du... jag har nog lagt rätt mycket pengar till försäkringsbolaget, men en gång fick jag också utnyttja det då jag fick avliva en unghäst, då kändes pengarna som en liten tröst i det hela.

Jag har alla mina hästar försäkrade (än så länge) både liv och veterinär vård. Jag betalar drygt 2000 kr i månaden för detta (12 hästar ).

På ett år blir detta 24000 kr och jag har än så länge inte haft så dyra veterinär räkningar på ett år. Jag uttnyttjar mina försäkringar väldigt sällan och de gånger jag gjort det har det handlat om att jag fått tillbaka en tusenlapp eller två.

Dessutom har jag inte råd att ha alla livförsäkrade till rätt värde utan de står alla i lägre värden, men har alla en bra veterinär vård.

Känns ibland väldigt "onödigt" men samtidigt är det en trygghet att veta att jag alltid har råd att ge dom den vård dom behöver.

Känns ibland väldigt "onödigt" men samtidigt är det en trygghet att veta att jag alltid har råd att ge dom den vård dom behöver.

Jag har resonerat som du, men nu satte jag mig och räknade på det, och en av våra hästar kan bli sjuk för nästan 25.000:- innan vi har "fått tillbaka" våra årspremier.
Hittills har ingen behövt så mycket veterinärvård ...

Himla svårt - jag tror nog att man är lite naiv gentemot försäkringsbolaget.
Men om två hästar blir sjuka samma år, så står man ju där med skägget i brevlådan ...
Fast om ingen häst blir sjuk på två år, så kan man ju spara en slant ...
:confused:

Förresten - vad har du för försäkringsbolag eftersom det är så billigt?

PM:a gärna:bow:

Vi har sex hästar och livförsäkring har vi bara på fölungarna/åringen. De andra har endast veterinärvård plus att de alla är brandförsäkrade.

Vi har sex hästar och livförsäkring har vi bara på fölungarna/åringen. De andra har endast veterinärvård plus att de alla är brandförsäkrade.

Var får man tag i bara en brandförsäkring?
Via gårdsförsäkringen eller hästförsäkringen?

Jag har full vetvård + minst 10000 i liv på alla.
De som hade högre livförsäkring har jag inte sänkt, men fölen försäkras bara i 10000 kr. Detta för att ha en obruten försäkring som ska täcka alla skador/dolda fel mm.

Jag skulle inte våga ta bort vet vården, då jag teoretiskt skulle kunna komma i läget att pengar skulle väga väldigt tungt i vårdbeslut.

Men 25 000 kr är inte mycket om det handlar om en operatione med efterbehandling osv.

Jag har mina lågt försäkrade men istället med utökad vet-vård. Vet av erfarenhet att operationer är dyra...

Har bara unghästen livförsäkrad i 40'
Alla andra har Vet.vård med extra tillägg.
Avelsstoet har avelsförsäkring.
Har fn.3 hästar o två stall katter försäkrade för 1228:-/mån.

Vi har sju halvblod och om jag inte tror fel är de bland de dyraste att försäkra.
Inte går det att försäkra tolv i vet och liv för 24000 / året.
Det måste vara en annan ras....

För att inte ruinera oss på försäkringsbolagen har vi många år betalat in dyra (Det bestämde vi från början) premier till vårt eget speciella konto, och ruinerat oss på oss själva.
Numera känns det tryggt med detta då det blivit en jätteslant som klarar en hel del.

Innan det blivit så stor slant så bytte vi ut försäkringarna vartefter sparkapitalet ökade, tog bort liv, ersatte full vet mot olycksfall osv.

De hästar som ev skall säljas däremot besiktas och fullförsäkras i ett bolag i god tid så att allt är i ordning före försäljning.

Har inte haft en häst försäkrad på över 20 år, har däremot ett fondsparande. Har numer inte mer än två hästar men det ligger ju i potten sedan tidigare antal. Ligger på ett rejält plus numer och kan förlora ett par hästar för ett nätt slant och ändå ligga på topp. Pengarna går med jämna svängar till annat, har inte haft så mycket vet. vård för pållarna under denna tid. Så det blir lite utlandsresor när möjlighet ges eller andra saker som behövs.

Kicki :laugh:

Jag tror att många tror att bara de har en vet försäkring så täcker den en större skada , men försäkringen har ett kostnadstak och de billiga vetförsäkringarna ett lågt sådant, typ 30 000 och sedan täcker de bara 80% av det.

Bara en buköppning kostar mer än så med eftervård och annat.

För att känna sig helt trygg bör man ha åtminstone runt 100 000 per häst innan man släpper försäkringsbolen, och som sagt, jag tror många skulle bli snopna över hur mycket de måste punga ut med den dagen den riktiga olyckan är framme .

Försäkringarna är i de flesta fall hutlösa i förhållande till vad de ersätter.
Tror att det för många skulle vara vettigare att ta ett lån om det värsta händer och sedan betala "premien" i efterhand. För de med halvblod som har högsta vetskyddet skulle det troligtvis bli betydligt billigare.

Jag har 14 hästar, av dom är 3 försäkrade, den ena av dom har jag bara på foder så där står ägaren för försäkringen, de andra 2 är en 1 årig welsh hinsgt och min ridhäst, övriga hästar är till försäljning så ingen försäkring på dom. Funderar på en fosterförsäkring till min ofödda bebis, har betäckt stoet jag har på foder och vill inte stå lottlös om det händer ngt.

Jobbar på ridskola och jag vet att chefen där inte har alla hästar försäkrade ist har hon räknat ut hur mkt hon skulle betala i försäkring om året för alla häster och lägger undan den dumman ist så pengarna finns om ngt skulle hända med ngn häst.

Jag vet att Agria har en katastrofförsäkring (tror jag den kallas) som man kan teckna. Premien sänks rejält men det medför också att man inte får ersättning för första hästen som avlivas/ försäkringsår (september- september). Vi har 25 hästar försäkrade och det vi tjänar på den här försäkringen/ år är samma summa som vi får ut om en häst avlivas. Alltså kan vi som sämst gå +-0. Detta avtal kräver dock att man har ett större antal hästar försäkrade.

alla 4 är försäkrade (även då sällskapsponnyn) men givetvis kan man inte ha dom försäkrade i samma värden som dom är värda. men man har iaf en trygghet om det skulle hända ngt.

Har alltid mina hästar fullförsäkrade med massa tillägg som tillgång till djurambulans mm. just nu har jag 10 hästar. vill inte behöva avliva en häst om den hade kunnat räddats av bra veterinär vård.

Vi har ingen av hästarna försäkrade. Det skulle bli ett par nya hästar om året bara i premier... så nej.

Peppar, peppar så har vi aldrig betalat mer per häst i veterinärvård än 11.000:- (röntgen bla).

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 118
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har blivit erbjuden att överta en häst från en ridskola, som ska triangelmärkas. Den kommer att vara ridbar men bara för...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 351
Senast: ako
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
1 101
  • Artikel Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
831
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama