Ni med långhåriga katter...

Penny_Lane

Trådstartare
typ norska skogskatter, perser, maine coon och liknande.

Jag har 2 katter av märket blandras eller förlåt långhårig Europée;).
Brukar inte tvätta dom o har nog inte gjort så de senaste 2 åren. (de e innekatter) Däremot har jag en borste och en kam som ligger vid datorn så jag brukar kamma och borsta dom ett par dagar i veckan när dom ligger hos mej vid datorn.
Hur ofta tvättar ni och kammar era katter?
Behöver man egentligen raka katterna ? (såg det på playboy mansion nån som hade en perser som dom rakade)
Skall man rycka pälsen?
Mina är blanka och fina i pälsen och pälsen är jättemjuk. Men ändå dom är faktiskt 4 år gamla nu.
 
Sv: Ni med långhåriga katter...

Jag har en tioårig norsk skogkatt med jättemjuk luddig päls. Han klarar sin päls helt själv, utan borstning och tvätt, men jag borstar ändå honom nån gång i veckan, för att försöka fånga upp lite hår, det är ju inte så roligt att ha päls fulla soffan. Tvättning sker vid toaolyckor (nån gång per år), eller om han börjar lukta skunk av nån anledning (det har hänt en gång).

Har aldrig rakat och kommer aldrig att göra det heller. Varför skulle jag göra det? Det är ju inte som att det svenska klimatet gör att han dör av värmeslag direkt...

Rycka förstår jag inte varför man skulle göra heller.

Däremot klipper jag klorna.
 
Sv: Ni med långhåriga katter...

Hur mycket pälsvård som krävs beror ju helt på vilken kvalitet på pälsen katterna har. Mina katter har extremt lättskötta pälsar, vilket jag fått uppfattningen om att i princip alla ragdolls har. De får aldrig ens en tillstymmelse till tovor men jag borstar dem nån gång då och då för att samla upp lite hår (för sällan enligt håriga mattan/soffan/kläderna :D ). Bada behöver de inte heller men jag har badat dem alla gånger inför utställning och nån gång förutom det för de blir så himla fiiiiina med nybadade, väldoftande vackra pälsar! :love:

Sen så vill jag bara passa på att säga att Europé är en raskatt med stamtavla och kontrollerad avel och ingen blandras. ;) Det är huskatt du tänker på! :idea:

/Erica
 
Sv: Ni med långhåriga katter...

Min långhårskisse är väldigt lättskött i pälsen, skönt! Jag brukar kamma igenom honom en-två ggr/vecka, och han har hittills aldrig haft en endaste tova. Badat har jag bara gjort efter den gången han dök i toastolen, men eftersom han blivit lite fettig på svansen (fettsvans?) så ska han bada på fredag. Annars låter jag pälsen vara, den är blank och fin som den är.
 
Sv: Ni med långhåriga katter...

Angående Europé De va inte jag som kom på de det var min veterinär. Skulle kastrera Svennis (den tjockaste:D) o så skulle dom skriva i hans journal, o dom frågade vad han va för ras o jag sa Vanlig svensk bonnkatt. När jag fick kvittot stod det sen, Kastrering Sven Göran Eriksson (hans *host host* fullständiga namn) europeisk långhår. :confused:
Kanske va så att kliniken inte hade helkoll på raserna..;)

Till er andra. Tack ni som svarat. :)
 
Sv: Ni med långhåriga katter...

Åh vad kunniga vissa veterinärer är. ;) Särskilt eftersom européerna inte kan vara långhåriga. :angel:

/Erica
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
1 153
Senast: Hoarfrost
·
Övr. Katt Jag köpte en kattunge för lite mer en 1 år sen, de sa att hon var en bondkatt/norsk skogskatt men jag tror inte dom hade stenkoll på det...
Svar
9
· Visningar
1 507
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 748
Senast: AnneB
·
Katthälsa Jag har en kastrerad maine coon hona på fyra år. Hon har nu under vintern fått väldigt mkt tovor, mer än vanligt. Brukar raka henne...
Svar
17
· Visningar
2 309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sekretessbrott?
  • Håravfall
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp