Ni med kastrerade tikar - hur blev de efteråt...

ako

Trådstartare
...i temperament och hull? Jag LOVAR att detta är min sista kastreringstråd (tror jag:angel: )...

God Jul!
 
Sv: Ni med kastrerade tikar - hur blev de efteråt...

Jag har 2 kastrater och är i starka tankar på att kastrera mina andra 2 (men har lite planer på att köra till Danmark och göra det pga priset).

Mina 2 har inte förändrats tempramentsmässigt, dock har den ena lättare att lägga på sig efter kastreringen, men med rätt motion och kost är det inget större problem. Den andra blev som barn igen och har nu uppnått hög ålder utan en enda juvertumör eller bekymmer. Nästa är inne på sitt tionde år och frisk som en nörkärna :)

//E
 
Sv: Ni med kastrerade tikar - hur blev de efteråt...

Gammellabben kastrerades pga livmoderinflammation och man märkte direkt att det var skönt för henne att slippa alla problem hon haft tidigare (nu löper hon, nej vänta nu höglöper hon, eller....???). Hon har fått något kraftigare päls, vilket varit positivt för henne (hon har mycket snyggare päls nu än innan). Det är två år sen nu och hon är pigg och glad som en snart 11-åring med pålagringar kan vara!

Unghunden (2 år nu) kastrerades förra året. Ev. har hon tjockare päls än innan, men det är svårt att säga då en del i rasen får "riktig" päls sent i åldern.
Hon är precis som innan i temperamentet! Fortfarande pigg och glad och full av arbetslust och bus.

Vi har inte behövt ändra fodret på någon av dem, utan de har hållit sig i fin form ändå!
 
Sv: Ni med kastrerade tikar - hur blev de efteråt...

Tack båda två för svar :)!

Vissa kastrerade hanar får ju problem med umgänget med andra hundar, t ex att andra hundar vill trycka ner dem. Upplever ni samma problem för kastrerade tikar?
 
Sv: Ni med kastrerade tikar - hur blev de efteråt...

Nä, inte för mina hundar iaf, men jag kräver aldrig att de ska umgås med främmande hundar och lär dem aldrig det vid valpålder, så andra hundar är inte så intressant för dem ändå.

Inom flocken är det inga större bekymmer och möter vi andra hundar så behåller de i stort sett samma status som innan kastrationen.

//E
 
Sv: Ni med kastrerade tikar - hur blev de efteråt...

Tvärtom mot lady_vip's hundar så får träffar mina ofta bekanta (eller nya) hundar på våra promenader.
Det har aldrig varit något problem, vare sig med gamla bekanta eller nya.
 
Sv: Ni med kastrerade tikar - hur blev de efteråt...

Jag har haft två kastrerade tikar, en rottweiler som kastrerades vid 3 års ålder och en golden vid 5. Båda två blev "som valpar på nytt" och fick mer och tjockare päls. De fick en liten tendens att lättare lägga på sig vikt, men inte mer än att jag kunde dra ner på fodret med nån dl. Jag märkte inte av att det skulle vara nån skillnad med andra hundar.
 
Sv: Ni med kastrerade tikar - hur blev de efteråt...

Min gamla tervuerentik steriliserades, heter det inte så på tikar, vid en livmoderinflammation vid 9 år.
Då togs rubbet bort, görs det vid sterilsering? Denna tik förvandlades totalt fysiskt, hon blev på tre månader bred som en lagårdsvägg och hennes normalt långa hår växte det dubbla hon blev väldigt lik en myskoxe. Vikten gick aldrig påverka varken med matintag eller motion, men hon var ju både ganska gammal och steriliserades pga sjukdom så det kanske är annorlunda då.
 
Sv: Ni med kastrerade tikar - hur blev de efteråt...

*kl*

Hur mkt kostar det att kastrera en tik om det inte är akut?
 
Sv: Ni med kastrerade tikar - hur blev de efteråt...

Min gamla tervuerentik steriliserades, heter det inte så på tikar

Kastrering och sterelisering är olika saker. Nuförtiden kastrerar man, dvs. man tar bort hela livmodern. Vid en sterilisering "knyter man av" livmodern så tiken inte kan bli dräktig, men fortfarande har löp.
 
Sv: Ni med kastrerade tikar - hur blev de efteråt...

Hej. Våran storpudeltik kastrerades när hon var 5 år, p,g,a, livmodersinflammation. Idag är hon 12 år och en mycket frisk och allert hundtant. Inget problem med vikt eller något annat.:rofl:
 
Sv: Ni med kastrerade tikar - hur blev de efteråt...

(Knapplån, svar till alla) :Tack för alla svar :)! Ännu fler mottages självklart oxå gärna.

Jag funderar ju fram och tillbaka på hur jag ska göra. Har precis köpt en cockertikvalp och har en vuxen springerhane, och har ingen bra lösning för att lämna bort den ena vid löp. Alltså är tanken att kastrera en av dem, och eftersom det verkar vara så väldigt mycket mer problem med tumörer och inflammationer i könsdelarna hos tikar än hos hanar, även om ju även testikeltumörer förekommer, känns väl tiken som det naturliga valet. Samtidigt är det ju ett större ingrepp på en tik än på en hane.

Skönt att de flesta av er har positiva erfarenheter av temperament, hull etc efter kastration. Mna blir ju dock lite betänksam när man hör om exempel som "myskoxen" i tidigare inlägg:crazy: ...

Tack, tack!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 900
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Vi har skaffat en tik och i familjen finns en hane som snart fyller 10 år. Första löpet var påfrestande för både människor och hundar i...
Svar
7
· Visningar
541
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 385
Senast: Troll
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 240
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp