Ni med kastrerad han hund...

nice and happy

Trådstartare
Har en hane som blir 2år i Juli. Han är väldigt översexull mot våran stora hund.
Problemet är att stora hunden inte säger åt chichuhuan att sluta när han juckar på honom hela tiden...
Funderar på att kastrera. Vad hade ni gjort?
Upphör det betendet av en kastration?

Sv: Ni med kastrerad han hund...

Vi har kastrerat vår lilla Pomeranianhane som idag är 8 år. Han blev kastrerad sent eftersom det var planer på att eventuellt avla på honom, men ingen av oss hade vanan och ville inte utveckla det. Dessutom var han översexuell och mycket dominant mot andra hundar. Det hjälpte med kastrering, även om vi givetvis har fått arbeta med befästade ovanor til följd av hans tidigare tid som hanhund, plus en mindre "fast hand" - något som är vanligt med mycket små hundar vad det verkar. Kastrering var ett bra "redskap" att få honom lugnare (vi har också tik), men det var inte endast det som krävdes.

Har också två hanhundar av större ras. De är endast 6 månader, men ska kastreras så fort som vi anser att de växt till sig nog för detta. Jag anser att det både förenklar, gör hundarna lugnare och förenklar för oss som också har flera hundar.

Senast ändrad:

Ok tack för ditt svar...
Börjar tycka synd om honom, kan ju inte va så kul för honom att gå runt & va så över sexuell. =)

Det förstår jag - och inte för er heller misstänker jag.

Om man väljer att kastrera eller inte beror ju också på vad man har för grundinställning till att kastrera. Vi har flera hundar, inga hundar vi ska bruka till avel. De ska främst fungera som arbetande och älskade kamrater och arbetskollegor. :laugh:

Jag ser ingen grund till att inte kastrera om man inte har planer att avla på sina hundar. För oss har det underlättat oerhört och vår hund har lugnat ner sig otroligt mycket, trots att han kastrerades sent. Det var verkligen olidligt för honom när vår tik löpte. Han förstod ju bara inte ....

Jo det är ganska jobbigt när man få säga till han för att våran stora hanhund säger inte till han fast man märker att han tycker att den lilla är såååå jobbig när han är på som ett klistermärke...

Han skal inte användas till avel, bor med en hanhund. Träffat löptikar & då är han värre än värst & då är det det synd om honom.

Hur mycket kostar det ca att kastrera en liten hund?

Priset beror möjligen något på vart du bor. Hos de flesta veterinärer som jag förhörde mig hos, räknades det ur per kg. Vi har en liten Pomeranian på ett par ynka kg. Vi betalade 2500 kr, men då var detta i Norge - priserna är något här. Men, du tjänar på att ringa runt och höra dig för - skilde i pris i samma län med flera hundralappar.

Vi korrigerar våra hundar när de "rider" på varandra. Så ett tips är att ni korrigerar hunden och på så vis inte ger den möjligheten. Vi bestämmer vilka hundar som skall vara under oss i flocken, dominans från de yngre mot de äldre accepterar vi inte. Nu är våra två hanhundar i samma ålder och har börjat bli könsmogna, det kräver en hel del av oss, men vi vill inte att de skapar obalans i flocken. Det är krävande, men värt det i långa loppet. Så, jag tror verkligen att en kastrering skulle hjälpa er och eran hund. Ser inget negativt med detta om man inte ska avla på hunden. :laugh:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger... 2
Svar
21
· Visningar
1 953
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning... 2
Svar
22
· Visningar
2 009
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 209
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 537
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka