Ni med kallstall, se hit!!

katarina_dacke

Trådstartare
Har för första vintern mina 2 hästar i ett kallstall. stallet är litet, de är ett gammalt vagnsskjul.. Öppet ända till nocken och en del springor mellan planken.. Nu till min fråga, hur hade ni haft hästarna då? Mina 2 är inte klippta och har varsitt täcke på sig, ett regntäcke med fleecfoder. Min pappa som är gammal bonde tycker synd om hästarna att de är så kallt.. Men de har ju torrt under sig och de får 10 kg hö när de kommer in på kvällen..
Och vilken fin och bra luft!! :banana:
Så till frågan, tycker ni att de är elakt att ha sina hästar så här??
Skriv gärna om hur ni har det. Innerst inne vet jag ju att detta stallet är mycket bättre ur hästarnas hälsa men vill liksom mest få det bekräftat.. Se vad andra häst människor tycker!
Man kände ju sig lite elak när det var som kallast -24 grader en kväll när man skulle släppa in dem, å själv gick in och la sig i sitt varma hus..

Sv: Ni med kallstall, se hit!!

om du är elak är jag djävulen själv... kallstall, 2 kg hö på kvällen, oklippt och inget täcke... tror dina hästar mår alldeles ypperligt faktiskt

Mina två (haflinger och shettis) står i kallstall. Oklippta och utan täcken. Shettisen får ca 1,2 kg hö till natten och haflingern 2,7 kg. De har aldrig visat någon som helst tendens till att frysa eller må dåligt - tvärtom :)!

Har 6 st på kallstall. ca 5 m upp i nock, öppna dörrar, ventilationsöppningar i bakkan av boxar och två vent.hattar i taket.

Inga täcken men fri tillgång på hö/ensilage. Alla mår prima och min ena hostponny är numera 99% besvärsfri.

/zelma

Jag tror det är bättre och mer naturligt för hästarna att stå i kallstall. Deras pälssättning hade blivit väldigt förvirrad om de var varmt halva dygnet och kallt halva, då är väl chansen större att de står och svettas inne vilket man inte vill. Båda mina står i kallstall, shettisen är inte klippt och har inget täcke, får ca 1,5 kg hö på kvällen och fri tillgång till halm. Min nordsvensk är klippt och går med samma täcke inne som ute, 300 g. Han får ca 6 kg hö på kvällen.

Så jag tror absolut inte det är någon fara, tror knappast att dina hästar behöver täcke egentligen. Enda nackdelen med stall är ju att de inte kan röra på sig så mycket.

Näe inte tror jag det är någon fara.
Jag tycker det är värre med hästkrakarna som står i tempererade stall med pyjamas på och sen ska gå ut i mer än 10 minusgrader på morgonen... *rys*
Det vet man ju själv hur det är när man är rejält uppvärmd att gå ut i kylan.

Ha Ha .. gubbar :) Vi byggde stall i del av lada , 2 stora boxar på 16 kvm vardera , och plats för halmbal i stallgången för fri tillgång , blev hur bra som helst , men när min brors svärfar , som byggde , började förstå att vi skulle ha dörren på baksidan öppen för lösdrift ... då trodde han att vi skojade !!
Han ojade sej i flera veckor över hur stackarna skulle frysa .. det slutade med att han byggde en sluss utanför ingången , så det inte skulle blåsa in på dom ! Vilket blev väldigt bra för övrigt ..
Snö och halkfritt utanför blev det ju ..

Mina 2 finnhästar (i storlek som nordsvenskar ungefär) går på lösdrift. Unghästen är oklippt och den som rids är klippt hals-bog, inget täcke. De får ca 12 kg hö/dag/häst, mer om det är riktigt kallt. Utöver det har de alltid fräsch halm i lösdriften att tugga på.

De mår alldeles utmärkt, så det gör säkert dina också!

Tack alla för bra svar! Då kan jag sova gott om nätterna, utan dåligt samvete! Ja som någon skrev gamla gubbar.... ;)

Det enda jag tycker är lite bakvänt är täcket... Eftersom det varken regnar eller blåser i stallet så tror jag att dom håller värmen bättre genom att resa pälsen än vad en fleeceefilt gör. Hästarna får svårare att resa pälsen när täcker ligger på.
Men eftersom du ger rejält med hö på kvällen så borde det inte vara ett problem! Självklart beroende på hur stora hästarna är och hur många timmar dom står inne!?

Kallstall här också hästarna är nöjda friska och krya frisk luft luktar inge kiss eller bajs, knappt häst. Den ända nackdelen är att det är kallt och j-vligt åt en själv att vara där och sköta hästarna när det är över-20;) och så fryser gärna kisset och bajsen fast.

och så fryser gärna kisset och bajsen fast.

Permanentbädd på torv och halm funkar bra för mig i lösdriften, borde ju funka i ett kallstall med? Har alltså torv i botten, och vänder ner bajs tills jag har en bra botten. Sen på med rejält med halm. Tar dagligen bort bajshögar och fyller på med torr halm om det kommer upp blöta fläckar. Bädden fryser aldrig, alltid mjuk och varm för hästarna att ligga på!

Den ända nackdelen är att det är kallt och j-vligt åt en själv att vara där och sköta hästarna när det är över-20

Därför har man ju en skötselbox (min håller i alla fall + grader) och uppvärmd sadelkammare...

Oj! Jag som är så lycklig för mitt kallstall :love:

Vi har precis som du, ett fd vagnsskjul med öppet upp till nock, skjutdörrar längs hela ena långsidan, öppet längs hela takfoten och en del springor...

Luften är kanon - det är det jag är så glad för. Mina islandshästar får tjock päls så de behöver inga täcken, de får 2 kg till kvällen men står iofs på halm (tveksam dock om de äter så mycket). Det jag har gjort är att jag satt skivor på insidan av boxarna, så de inte ska få drag på sig - plus att det driver in snö mellan en del springor och det vill jag inte få in i boxarna :o

Jag tycker man kan jämföra hästarnas vinterpäls med min overall - inget jag skulle vilja ha på mig inomhus direkt :p

Det enda jag tycker är lite bakvänt är täcket... Eftersom det varken regnar eller blåser i stallet så tror jag att dom håller värmen bättre genom att resa pälsen än vad en fleeceefilt gör. Hästarna får svårare att resa pälsen när täcker ligger på.
Men eftersom du ger rejält med hö på kvällen så borde det inte vara ett problem! Självklart beroende på hur stora hästarna är och hur många timmar dom står inne!?

Har täcke av den andledningen att de blir blöta annars vid ex regn/ snö, och har ingen möjlighet att lägga på innetäcke, eftersom det inte alltid är jag som tar in/ eller släpper ut. Då vet jag iaf att de är torra, vilket är det viktigaste.
de är 2 st stora halvblod. Ena är 1,60. den andra 1,70.
De kommer oftast in vid 20 tiden på kvällen om det inte är skitvder, då kommer de in tidigast kl 18.
Och går ut vid 7-7.30 på morgonen.

Vi har precis som du, ett fd vagnsskjul med öppet upp till nock, skjutdörrar längs hela ena långsidan, öppet längs hela takfoten och en del springor...

Luften är kanon - det är det jag är så glad för. Mina islandshästar får tjock päls så de behöver inga täcken, de får 2 kg till kvällen men står iofs på halm (tveksam dock om de äter så mycket). Det jag har gjort är att jag satt skivor på insidan av boxarna, så de inte ska få drag på sig - plus att det driver in snö mellan en del springor och det vill jag inte få in i boxarna :o

Har med satt skivor vid boxarna precis som du och de är skönt att ha de uppsatta. Just det du skriver med snön också. Det blåser aldrig rakt på dem.
å de verkar så välmående i sitt stall! De luktar heller knappt häst i mitt stall, om man går till grannstallet på morgonen så möts man av en otäck amoniak lukt.. :crazy: Är så skönt att slippa det!!
Gammel tanten (25 i år) har innan i "varmstall" haft problem med sina luftrör och har haft hosta, nu är den helt borta!! Som sagt är väldigt glad för mitt kallstall, nackdelen som någon skrev är ju just att de är kallt för mig att vara där, men det löser man genom att hålla igång hela tiden!! ;)

Du behöver inte känna dig elak på något sätt! De har päls (vilket inte vi har) och jag tror att de har det väldigt bra hos dig i ditt kallstall.

Dock skulle jag skippa täcket.. eftersom hästens päls "ställer" sig upp när det är kallt och bildar på så sätt ett varmt luft lager runt hästen. Sätter man då på ett täcke så lägger sig tråna ner och hästen får inte det här varma luftlagret.
Du kan jämföra som när du har vinterskor på dig. Om du har riktiga ullstrumpor och sen lite "luft mellan tårna" så håller du dig varm, eftersom luften runt om foten är varm. Men har du flera par strumpor och stoppar i skon (så att det blir "packat" i skon) så kommer du att frysa. Vet inte om det var så bra förklaring? men ja, hoppas du förstod vad jag menade!

Läs på om hästen pälsfunktion :) så får du också ett bevis på att du verkligen inte är elak på något sätt emot dina hästar.

ok, men hur blir det då om de är ute hela dagen och det snöar? De blir ju blöta å så då, å är det blöta så tänkte jag att de måste vara värre, kylan är ju inte farlig, därimot har jag hört att blåst ich regn/snö är värre, just därför är det täckade, men tycker ni att de ska vara utan? Även vid snö? Oftast är det min pappa som släpper ut dem å han vill inte "krångla" med täcke, utan ska de ha det så får jag släppa ut dem själv eller så får det vara utan.. och alla morgonar har jag inte möjlihet att ta ut dem själv..

Så har jag också det den som släpper ut kan inte krångla med täcken, så min häst är utan täcke i alla väder (kallblod som är oklippt med ca 5 cm päls).
Han har aldrig frusit. Brukar sopa av snön/skrapa av vattnet när han kommer in på kvällen. I kallstall. Eftersom dina får så mkt hö också så lär det inte vara några problem.

Våra har inte täcken på sig. De brukar inte bli blöta av snön. Den lägger sig ovanpå pälsen och jag brukar borsta av den när de kommer in.

Om det är kallt, mkt blåst och ösregn så kan de frysa däremot. Men det är ju inte så ofta som det är så. Då får de antingen täcke på sig eller också får de vara inne.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 952
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag har min häst inackorderad i ett kallstall och betalar dyr stallhyra. Nu på vintern har jag fått lära mig att det inte fungerar att...
2
Svar
38
· Visningar
7 283
Senast: nejlica
·
Hästmänniskan Börjar bli lite trött på hästägare om jag ska vara helt ärlig. De ska ha sin häst, de ska ha sin stallplats som ska ge full service (och...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 824
Senast: Zamira
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 795
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10