Ni med iberiska hästar..

Tabitha

Trådstartare
.. hur känsliga upplever ni att era är för knott etc? Och vilka åtgärder vidtar ni för att skydda dem under sommaren och så här under tidiga hösten? Har iofs inte märkt så mycket på mitt sto denna sommar, men jag har förstått att det är relativt vanligt att de reagerar mot insekterna här.

Sv: Ni med iberiska hästar..

Empra är inte särskilt berörd av knott och liknande. Hingsten däremot (som bott i sverige i 4 år) blir tokig av knotten! På sommaren måste jag ta in honom från hagen för annars far han runt när knotten börjar komma.

Nya stona har jag inte haft länge nog för att veta än. Hoppas dom tar det bra dock.

Jag upplever nog inte mina spanska känsligare än de andra hästarna av annan ras.
Mitt äldre sto och hennes föl fick jag ju ha isolerade på annan plats där det var MYCKET insekter och framförallt knott men de klarade det förvånansvärt bra. Jag körde dock med Switch och Rb 86 ( eller vad det heter) för att underlätta.
Mina andra spanska hästar hemma är lika okänsliga/känsliga som de andra men vi har inte mycket insekter hemma samt att även de fick swith och lite annat när det är som värst.
Jag vill inte ha en eksemhäst så jag behandlar i förebyggande syfte, har nämligen också hört att det har lätt att utveckla allergi!

Som jag har fattat det brukar det ta 3-4 år för hästarna att utveckla överkänsligheten, så även jag tänkte att det kunde vara bra att vidta förebyggande åtgärder. Det vore intressant att höra synpunkter från fler med iberiska hästar.

Nu har inte jag haft min jättelänge (1 månad :angel:) men han är ganska irriterad på dom. Idag när han sprungit och va varm så blev han ännu mer irriterad. Snärtar med svansen, sparkar mot magen och vandrar.

I början fick han även stora bulor under magen, mjuka som gick o trycka på. De berodde säkerligen på nån insekt, ev knotten.

Funderar starkt på o köpa ett flugtäcke med magskydd till han tills nästa sommar.

.. hur känsliga upplever ni att era är för knott etc? Och vilka åtgärder vidtar ni för att skydda dem under sommaren och så här under tidiga hösten? Har iofs inte märkt så mycket på mitt sto denna sommar, men jag har förstått att det är relativt vanligt att de reagerar mot insekterna här.

NYFIKEN, Hur ser en iberisk häst ut,lynne användningområde...

Kanske har någon en bild på dessa hästar. Skulle va kul att få se en.

Har nämligen aldrig sett/hört talas om denna ras.:angel:

NYFIKEN, Hur ser en iberisk häst ut,lynne användningområde...

Kanske har någon en bild på dessa hästar. Skulle va kul att få se en.

Har nämligen aldrig sett/hört talas om denna ras.:angel:

Iberisk häst = häst som härstammar från Iberiska halvön, dvs Spanien och Portugal:idea:

Flugtäcke på sommaren, intag från hagen innan alla flygfän börjar visa sig på sensommaren och början på hösten.

Känslig herre som tydligen smakar mums för allt som flyger, som dessutom blir skogstokig när det svärmar omkring honom.

Min pålle är populär hos stickande insekter. Blir små bulor ca 0.5-2 cm stora. I sommar har jag använt flugtäcke från Bucas på honom när det varit som värst med insekter. Har inte hört talas om att dessa raser skulle vara känsligare för knotteksem.

Hej,jag brukar mest läsa men jag tänkte att jag skulle svara på det här ändå eftersom jag har ett PRE sto som jag har haft jätteproblem med just detta. Jag har haft henne i ca 5 år och då kom hon från Spanien. Varje år sedan dess så har hon kliat av sig man och svans. Jag har testat att smörja med det mesta men det har inte hjälpt. I somras så köpte jag ett exemtäcke och nu undrar jag varför jag inte har gjort det tidigare för det fungerade perfekt. Nu har hon kvar både man och svans vilket jag uppskattar oerhört. :)
mvh Jessica

Liknande trådar

Hästvård Jag har en unghäst född -21 som börjat hosta framförallt direkt på morgonen när hon kommit ut. Oftast bara 1 gång men ibland även flera...
Svar
1
· Visningar
204
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
979
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 066
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka