Ni med hypotyreos...

SweetPanther

Trådstartare
Google har bara bidragit till förvirringen för närvarande. Så därför vänder jag mig till allsmäktiga Buke!

Vid vilket/vilka värden fick ni medicinering, och var ska ni ligga med medicinering? Det verkar vara väldigt olika (och bero på vilken "skola"/vilka artiklar man lutar sig åt), när man väljer att sätta in medicinering, och när man väl tar Levaxin, vilket värde det anses att man skall ha då.

Går det att må bra? Eller bara "minska symtomen"? Vad brukar man i regel gå efter, måendet eller värdena?

Sv: Ni med hypo...

hypo vaddå?

"hypo-, förled som anger att något befinner sig under eller nedanför något eller att halten av en viss substans är (onormalt) låg"
http://www.ne.se/hypo-

(jag ser att du har skrivit Levaxin så jag begriper väl vad du är ute efter, men det är inget bra att vara vårdslös med uttryck för det kan bli så väldigt fel om det misstolkas)

Senast ändrad:
Sv: Ni med hypo...

Där har du en väldigt bra poäng! Tack för påpekandet! Misstänker att jag inte kan ändra i rubriken, men jag menar ni med hypotyreos - underproduktion av sköldkörtelhormon.

Sv: Ni med hypotyreos...

Det finns en jättebra grupp på fb som heter myxödem, det är många som är väldigt kunniga där:idea:

Även gruppen Sköldkörtelforumet på fb är väldigt bra. Den skapades efter allt bråk i myx-gruppen.

Puttar upp tråden då jag själv misstänker att jag har detta tyvärr. Har väldigt typiska symptom.

Hur mår ni som har detta med medicinering?

Kan inte svara för människor, men min häst fick den diagnosen för något år sen (sen kan man ju diskutera om det existerar hos häst, jag väljer att lyssna på min veterinär).
Han fick levaxin, eller rättare sagt levotyroxin (minns inte exakta varunamnet) och blev mycket piggare på bara några månader. Klarar sig utan medicin nuförtiden.
Antar att det är samma hos häst som människa; rätt foder och motion ger bättre resultat.

Antar att det är samma hos häst som människa; rätt foder och motion ger bättre resultat.

Inte direkt :crazy: hade min mors hypotyreos upptäckts när den gjorde hade hon kanske haft 6 mån kvar att leva. När hon fick medicin gick hon ner 25kg utan kostomläggning eller ökad motion, inte konstigt att kroppen var på väg att rasa ihop!

Mat och motion har inget med hypotyreos på människa att göra (kan inget om häst). Det är oftast en autoimmun sjukdom, om det inte uppkommit efter någon form av behandling eller operation av sköldkörteln. .

Var man ska ligga i sina värden är svårt att svara allmänt på då man använder olika sätt att mäta och därmed kan ha olika referensvärden i olika delar av landet, fråga din läkare. Målet är normala värden och att man ska må som vanligt. Har man gått länge med låg ämnesomsättning innan man får behandling kan det ta ett par månader innan man känner sig bra trots att värdena normaliserats

Senast ändrad:

Där ser man, där lärde jag mig något nytt :) Hos häst kan det "gå över" eller hur man ska säga. Kanske är därför man diskuterar om det ens finns hos häst.
Intressant!

Kan i vissa fall gå över hos människa också men då brukar det vara i samband med en inflammation i sköldkörteln som börjar med en period av överfunktion och sedan en period av underfunktion. Kallas då för tyreoidit. Dock brukar man inte medicinera detta, utan bara följa proverna. Finns en liten risk att man blir kvar i underfunktion och då får en hypotyreos som behöver medicineras.

Har ingen aning om vad värden var när jag började med mitt levaxin. Var 17 år då.
Min pappa skickade mig till vct för "ingen kan ha PMS i ett år"
Äter 2 tabletter per dag
Funkar bra. Jag var trött, gick upp ca 10kg och tyckte livet var skit då :)

Jag vet två på mitt jobb som äter medicin ( levaxin tror jag) mot sköldkörtelbesvär.
Men har läst att det inte alltid kan upptäckas med vanligt blodprov?

Har ingen aning om vad värden var när jag började med mitt levaxin. Var 17 år då.
Min pappa skickade mig till vct för "ingen kan ha PMS i ett år"
Äter 2 tabletter per dag
Funkar bra. Jag var trött, gick upp ca 10kg och tyckte livet var skit då :)

Fast tabletterna finns i en oherrans massa olika styrkor så två tabletter säger ingenting. Två tabletter om 200 eller två om 50?

En läkare jag träffade sa att det var skapligt troligt att strålningen skadade min sköldkörtel också. Jag äter - enligt en annan läkare - ohyggliga mängder. 250-275 mg per dag. Behöver mer under vintern än under sommaren.

Jag har inte gått ner ett dugg med levaxin. Bara slutat att gå upp i vikt. Och jag har fått otroligt mycket bättre balans. Samt en hel massa andra saker.

ska jag medicinera så att jag inte är trött, inte är förstoppad, inte vinglig och inte har ständig värk - jag då är min dos för hög enligt läkaren.

Så jag balanserar på nån sorts gräns där jag är uthärdligt symptomdrabbad men ändå äter för mycket....

Jag har läst att man även kan ha svårt att omvandla T4 till T3. I levaxin är det T4, har du provat att ta T3? (Jag kan ha blandat ihop de båda).

Kanske kan vara något att föreslå för läkaren annars?

Jag kan svara hur det blivit för mig, även om det inte är ett avslutat kapitel precis...

Jag började med medicinering i slutet av februari, men pga hoppande värden så är jag ett vrak. Jag växlar mellan hypo- och hypervärden utan att hamna i normalläge, och har både hypo- och hypersymtom konstant, eftersom växlingarna sker så fort (1-2 veckor i regel). Sen har nu äntligen endokrin konstaterat att jag har "Graves men inte Graves" (luddigt nejdå...), dvs jag har både blockerande och stimulerande TSH-receptor-antikroppar, så beroende på grad av inflammation i sköldkörteln, så stänger antikropparna antingen av den - eller stimulerar den, vilket resulterar i att hela jag är sliten med ett virrvarr av symtom.

I mitt fall verkar en del sköldkörtelproblem dykt upp för 6 år sedan, men det började svänga ordentligt förra året, men värdena blev inte urdåliga förrän i februari. Troligen så svängde jag mellan hypo och hyper redan då, men jag lyckades inte få det "på pränt" med blodprovet.

TSH har en dygnscykel (högst på natten och lägst mitt på dagen), vilket kan påverka. Sjukdom kan höja TSH, medan kaffe sägs kunna sänka det. Det finns många faktorer som kan påverka, och i vissa fall tar vårdcentraler endast prov på TSH, vilket i regel inte är tillräckligt för en helhetsbild.

Dessutom kan man ha sk TPO-ak, som i och för sig är påvisbart hos 20% av befolkningen (om jag förstått det rätt så har man ett visst mått av inflammation om de är påvisbara), och detta innebär då att man har större risk att insjukna i hypotyreos längre fram.

Så om man har normala värden men symtom kan det ibland förklaras av att värdena inte blivit tillräckligt "dåliga". Referensvärden kan skilja sig mellan olika labb, och det finns dessutom olika åsikter kring när behandling ska sättas in. (Jag låg tex på gränsen i oktober, men inget sades då - i februari var det ingen tvekan istället).

Gällande problem med omvandling från T4 till T3 är jag inte särskilt insatt. Det finns vissa teorier verkar det som, och det utförs forskning på området. Däremot vet jag att man kan ta blodprov på mängd T3, vilket kan påvisa omvandlingsproblem om det är lågt, men mer än så vet jag inte.

Jag äter 2st 100 mikrogram tabletter per dag. Var tvungen att kolla så jag fick styrkan rätt :)
Här kan du glömma att testas för annat än det vanligast. För andra prover är för dyra.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 890
Senast: Nominous
·
Övr. Katt Izze är nu inne på sin 3:e antibiotikabehandling mot detta otyg! Försöker ta det hela lite "kort" Fick det bekräftat just före...
Svar
5
· Visningar
5 894
Senast: plymen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama