Ni med host/bronkithästar

Sv: Ni med host/bronkithästar

åkte till en klinik i bergsåker.. de kollade i halsen på henne.. mycket slem.. hon fick kortisontabletter.. sedan skulle vi undvika damm.. gå ut och gå så hon kom igång lite..när hon inte vart bättre fick hon pulver som skulle lösa upp svullnaden o.s.v då vart hon bättre.. men det mesta hänger ju på miljön och vad de får i sig..
nu är hon bra igen.. undviker verkligen damm!! hon var nära att gå bort från oss..

Mitt sto har lite hosta, har kollats ner i halsen men de har ej hittat ngt (förra ägaren som gjorde det). Har henne ute så mkt som möjligt o får hösilage + uppblött mat o jag hör henne inte hosta ngt nämnvärt.

Min foderhäst var hosthäst och ägarna hade varit till strömsholm (många år tidigare när de upptäckte det,att hon hostade asså) och kollade upp det men hon hostade "bara" det var inget fel och vet. rek. att hon skulle stå på torv.
Om man fick hem ett lass med lite damigt hö så började hon hosta.

Ni som har hosthästar, är era hästar svullna i lymforna bakom ganaschen?

Måttligt förtjockade öronspottkörtlar kallade vetrinären det, min pålla hade det INNAN hon fick sin hosta - han hade en teori om att hästar som har detta är fördisponerade för hosta.

Hej på er!

Alla verkar som om de har fått ventipulmin och fabrol till sina hästar. Dessa ger resultat direkt, men sen då?
Har själv en riktig fd kvickdragare, som blev nästintill utdömd. Hade vet ute en sen kväll när han hade sitt sista astma-anfall, 2001, träffade samma vet förra året, hon trodde att han hade dött senare på natten..

Det som jag gjorde var, att jag börjde ge honom utrensande alger, carrageen, han blev som ny, piggast i stallet, och samma regel gäller fortafarande, den ända som är frisk när det kommer en förkylning på vårkanten, är min häst!

Hurra för alger!

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 535
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
422
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
669
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
598
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama