Ni med host/bronkithästar

P

piggis_83

Kan vara intressant att höra vad era hästar har fått för behandlingar? Vilka mediciner? Har ni haft veterinär ute eller åkt för grundligare undersökning på djursjukhus?

Bra att kunna jämföra lite hur "rutinerna" är hos olika veterinärer och djursjukhus.

Sv: Ni med host/bronkithästar

Jag har en hosthäst.
Har en atg klinik nära så vi far dit då något måste kollas upp.
Där går dom ned och tittar i halsen och sätter ev medicin utifrån det.
Jag har både fått fabrol och ventipulmin, dessa gav dock ingen större verkan utan fick istället opticortentabletter(kortison) att blanda med fodret ett par veckor. Hon hade då MYCKET slem i halsen.
Detta gav gott resultat och nu tre år efter senaste behandling så är hon fortfarande symptomfri mycket tack vara lång utevistelse, bra(dammfritt) foder och vitlök.

Har en sån istallet, vet inte vad han fått för mediciner och så men jag vet att de gjort grundliga undersökningar, gått ner i halsen mm.
Det vet. rekommenderade där var att han skulle stå ute året om och det funkar bra, har inte haft problem på två vintrar nu.

Jag har en hosthäst.
Var inne på ATG-klinik med honom. Kollade luftvägarna med hjälp av kamera. Måttligt med slem. Provade sputolysin, vetipulmin och opticorten utan reslutat. Fick tipset av en tjej i stallet om carrageen. 3 v senare var hostan borta.

Märren har både varit på klinik och haft vet ute, fick prednisolon och ventipulmin, ev fick hon även acetylcystein. Idag obehandlad och symptomfri, på lösdrift.

Först bara Fabrol sen även Ventipulmin, fortfarande ingen effekt, sen även cortisontabletter ingen effekt sen fick vi några brustabletter Acetylcystein tror jag det hette och det funkade hästen blev helt återställd :bow:
Hästen blev givetvis satt på utevistelse direkt.

håller med om att ventipulmin är :smirk:
har inte gett ngt resultat på min häst heller direkt

stoet hemma har någon sorts kronisk hosta och astma. Vet. har varit ute och kollat på henne men det enda han säger är att ha henne ute så mycket som möjligt och ge henne ventipulmin.
Nu under sommaren har hon inte hostat en enda gång men det är inte tack vare ventipulminet för det har vi inte behövt ge någon gång under sommaren. Men nu när vintern kommer vet jag inte riktigt vad jag ska hitta på åt henne för vi inte har möjlighet att ha lösdrift. :crazy:

har en hosthäst, som är kollad i halsen med kamera ett x antal gånger... :smirk:
han har bronkit/astma och får anfall, och då har han fått kortison i blodet, och veterinären (distrikts) har skrivit ut ventipulmin..som hästen inte svarar på...utan har istället fått ett nytt anfall, ut med vet. igen, kortison i blodet, och recept på kortisontabletter....
stackars häst, det är inte bara en gång detta har hänt...och veterinärerna fattar inte när jag säjer att han inte svarar på ventipulmin...
sen var vi i finland, och hästen fick ett långtidsverkande kortison, och på det har han klarat sej en hel sommar! (han har mått sämst på somrarna) han har alltid haft så mycket utevistelse som möjligt..dock har han inte gått på lösdrift mer än en vinter,..han vantrivs fruktansvärt då..

Nu kommer han dock att åka till himlen, då han inte håller sej kry utan att ha kortison i kroppen..

kan tillägga att senaste två ventipulminrecepten har jag inte ens löst ut....är ju dyyyyyrt! och känns onödigt att köpa ut, eftersom hästen inte svarar på det... :smirk:

Hade veterinär ute för hostan första gången 2001, fick då Ventipulmin som inte hjälpte. Andra vändan (2002?) fick jag Acetylcystein utskrivet (en redig dos, gav det i flera veckor); det gav ett finfint resultat, efter det flyttades hästen till lösdrift (nu utebox/kallstall) och har varit mer eller mindre hostfri sedan dess. Vid samtliga tillfällen gick man ner i halsen och tittade, vid första tillfället fanns det väldigt mycket slem.

Jag har även gett henne vitlök i kurer, jag tycker mig ha upplevt att det fungerat slemlösande.

Har använt fabrol och ventipulmin och fick bra resultat på det. Hästen har lindrigare dammhosta men är helt symptomfri om man fodrar med ensilage. En hötuss och hostandet börjar direkt!
Har även provat örter med dåligt resultat. Provade även alger men det utlöste en allergisk reaktion och hästen fick utslag över hela kroppen!

tips om alger: allergisk reaktion är något positivt! ge halva eller kvarts dos och håll dig där tills de allergiska utslagen är borta. fortsätt sedan att öka dosen enligt anvisningarna.
oj, jag glömde att fråga: när du skriver alger så hoppas jag att du menar carrageen. för det gör jag.

Jodå, jag menar carrageen. Gav lite mindre än en kvarts dos och hästen blev riktigt dålig. Blåsor/bubblor över hela kroppen, stod bara och hängde och andades riktigt tungt. Som tur var gick det över snabbt men jag vågar nog inte försöka igen!
Är det vanligt att hästar får såna reaktioner av alger?

Min häst fick akut luftvägsinflammation i april.
Vi åkte till djursjukhuset, där det konstaterades (med hjälp av endoskop) att hon hade tjockt, gult slem i luftvägarna. Hon sattes på en tiodagars penicillinklur och fick dessutom Fabrol.
Efter 14 dagar var vi på återbesök, och kunde se att slemmet som nu fanns kvar var vitt, men tjockt. Istället för mer antibiotika valde jag att sätta henne på en åttaveckors Ismovitbehandling.
I juli var vi tillbaks igen. Det såg betydligt bättre ut, men var fortfarande inte bra. Ny Ismovitkur på åtta veckor.
Igår var det dags för återbesök igen. Fortfarande lite slem kvar i luftrören, men inget att bry sig om enligt veterinären. jag fick med ett recept på Ventipulmin, att använda om det skulle behövas.

Hästen har gått ute dygnet runt sedan i mitten av maj. Hon har ätit gräs och hösilage, När det nu snart är dags att stalla in på nätterna kommer hon att stå på en torvbädd med spån.

Immer

Jag har en islandshäst med bronkit, eller jag vill ha det till lindrig bronkit, hon har mest "sätt igång hosta" och om man rider på dammig mark, (ridhus/sandpaddock) Samt om hon står uppstallad. Då jag inte haft henne så länge så vet jag inte vad ägaren satt henne på för medicin då det slog ut, men nu får hon en homopatgrejs som tro det eller ej gör underverk. Hon får även aloevera i kraftfodret varje dag, och piggare, icke hostigare bronkithäst har jag inte träffat.

Pm:a Elmelts...hon har fått jättebra resultat på sin häst med astma... den har varit i princip symtomsfri hela detta året!!!

nja, jag vet inte om det är vanligt att de får just nässelfeber (för det låter ju som det), men det är väldigt vanligt att de symptom som hästen har förvärras. det är alltså ett tecken på att algerna verkar (och det är positivt även om det kan verka skrämmande).
jag förstår att du blev skraj, men frågan är hur allvarligt det egentligen var? ta kontakt med en veterinär för rådgivning det är mitt bästa tips. h*n kan ju tala om ifall det är så allvarligt att du bör avstå.

Kan en distriktveterinär komma ut till stallet o kolla dem i halsen?
Har tidigare åkt till en mindre klinik/praktik (eller vad heter det??) men den finns inte kvar. Så det blir i så fall en längre resa till djursjukhus.

Min häst åkte till klinik, de körde ner en sån kamera i näsan på han och kollade och sen fick han Hippotrim i 10 dagar. Han böev helt återställd och har aldrig haft problem sen dess (var i april)

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 535
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
422
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
669
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
598
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama