Ni med hingstar, framför allt unghingstar...

Sv: Ni med hingstar, framför allt unghingstar...

När jag kycklingdansar så flaxar jag armarna med böjda armveck, bröstar upp mig och blir stor. Tänk dig en uppretad tupp. Kan även hoppa upp och ner lite... det är iaf kycklingdans för mig.

:rofl: det har jag aldrig provat :rofl: men blir de inte rädda då?
i åförssig jag har väl stampat rejält i backen nån gång när jag varit superarg men de har mest sett chokad ut o undrar om matte blivit tokig:rofl:
 
Sv: Ni med hingstar, framför allt unghingstar...

När jag kycklingdansar så flaxar jag armarna med böjda armveck, bröstar upp mig och blir stor. Tänk dig en uppretad tupp. Kan även hoppa upp och ner lite... det är iaf kycklingdans för mig.
Hehe, den ska jag prova, när ingen ser...;)

Jag har en kille på snart 6 månader, en kaxig herre med mycket temperament. Han var faktikt bara 9 dagar när jag "puttade" omkull honom och satte mig på han efter att han fäktat med sina små framfötter. Häromdagen knockade han mig i hagen med ena framknät i mitt bakhuvud (jag tänkte mig inte för...). Efter den resan var det grimma, grimskaft och ett kort hopspö som gällde. Du går när jag går, du står när jag står och du springer när jag springer. Däremellan myste vi långa stunder. Nu är han nere på jorden igen, men det krävs helt klart att man inte släpper en tum. Jag håller med övriga, sk man ha hingst lär man hantera den därefter. Tillrättavisningar kräver sin man när man hanskas med hingstar, och att prygla och tillrättavisa är det stor skillnad på.

En ickehanterad hingst är farlig! En hanterad hingst som vet sin plats är underbar! För örvrigt tycker jag just detta med att hantera och sätta på plats gäller alla hästar, inte bara hingstar och givetvis använder man inte mer våld än stunden kräver! Man att backa undan och välja smeka-på-halsen-metoden ger farliga hästar!
 
Sv: Ni med hingstar, framför allt unghingstar...

KL:
Jag har haft hingstar hela mitt liv,från det jag var runt 8 år o har ockås lärt mig den hårda vägen hur man skall göra.

för det första-om den börjar fjanta upp sig o slå med frambenen så har dte redan där gått för långt.

Hästar rent generellt skal man ta på de -jättesmå-försöken att trampa över ens gränser så behöver dte ite gå så långt.
jag har vrålpli på mina,så pass att jag kan öppna hagtänget o på kommando står de kvar tills jag säger varsogod.

jag tillåter inget huvudbuffande,men kliar,på mina villkor på det sätt jag vill.

Öht så är jag hemskt gullig med dem,men jag tillåter absolut inget som jag inte sagt attde får o det gäller även om jag skulleleda båda i grimskaft bara,eller om det kommer ett sto på besök.

jag har oxå en fördel att jag inte flyttar på mig.
och dte gör fan så mkt ondare att bli påkörd av mig än ett par fjuttiga små fötter.

jag ser också till att de får träffa andra hästar o hälsa,klia el vd de nu vill undre ordnad eo säkra former

min klapphingst släppte jag ut med ett gäng med gravida ardennrar o han var smygande fisen efter det.

är inte unghingsten snäll så blir dte smam abehandling där.
 
Sv: Ni med hingstar, framför allt unghingstar...

Jag vet att en hingst är en hingst. Det var inte det som jag ifråga satte. Utan varför man skulle behöva slå så mycket. Jag har åxå haft både vuxna och unghingstar och alldrig behövt dänga upp dom. Det har aldrig varit något problem med hanteringen av dom, vare sig med människor eller andra hästar.
 
Sv: Ni med hingstar, framför allt unghingstar...

Så det är helt ok att dänga upp hästen? Prygla en häst är inte ok. Det är att kuva. Det går utmärkt att få en hingst att gå brevid ston utan att dänga upp dem.

Kolla hur stona fostrar en unghingst i hagen.. Dom är långt ifrån snälla :crazy:
Mitt sto skulle lägga sig ner på backen och garva om du kom och sa till henne att hon inte får slå på hingsten. Vad ska hon göra med en kåt unghingst som bara klättrar på henne? Skriva ett brev och förklara att hon för tillfället inte känner samma känslor för honom just nu? Nej hon dänger upp honom så han knappt vet vad han heter och ifortsättningen smyger han fram och FRÅGAR innan han gör ngt mer :smirk:
 
Sv: Ni med hingstar, framför allt unghingstar...

Jag vet att en hingst är en hingst. Det var inte det som jag ifråga satte. Utan varför man skulle behöva slå så mycket. Jag har åxå haft både vuxna och unghingstar och alldrig behövt dänga upp dom. Det har aldrig varit något problem med hanteringen av dom, vare sig med människor eller andra hästar.

Jaha var det så du menade:D
Ja men då har väl du uppfostrat dom hingstarna redan från början så att du sluppit jobba med dom senare i livet:)

Men i det fallet trådskaparen pratar om har ju knappast den hingsten fått en bra uppfostran, därför får man lov att vara riktigt hård mot en sån nu. Och då menar jag inte att slå hästen...
 
Sv: Ni med hingstar, framför allt unghingstar...

Nej det tycker inte jag..
Det jag menar är att det är bättre att säga till en gång rejält så hingsten förstår att detta beteende är inte acceptabelt. Och sen räcker det med små tillsägelser, förhoppningsvis inga alls. Men hur rejält man behöver säga till beror ju helt på individen, vissa är känsliga och andra bryr sig knappt även om himlen ramlar ner. Oftast funkar den såkallade kycklingdansen alldeles utmärkt.

Det jag tycker är sorligt är dom som måste använda stigbett, spö eller kedja för att kunna hantera sina hingstar. Säg till ordentligt en gång så vet dom vad som gäller.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni med hingstar, framför allt unghingstar...

Kolla hur stona fostrar en unghingst i hagen.. Dom är långt ifrån snälla :crazy:
Mitt sto skulle lägga sig ner på backen och garva om du kom och sa till henne att hon inte får slå på hingsten. Vad ska hon göra med en kåt unghingst som bara klättrar på henne? Skriva ett brev och förklara att hon för tillfället inte känner samma känslor för honom just nu? Nej hon dänger upp honom så han knappt vet vad han heter och ifortsättningen smyger han fram och FRÅGAR innan han gör ngt mer :smirk:

Men det är en stor skillnad. Stoet vet vad hon gör, många människor har ingen aning om rätt tillfälle, rätt mängd och omedelbar respons. Därför är det farligt att ge rådet att "dänga" till en häst.
 
Sv: Ni med hingstar, framför allt unghingstar...

Kolla hur stona fostrar en unghingst i hagen.. Dom är långt ifrån snälla :crazy:
Mitt sto skulle lägga sig ner på backen och garva om du kom och sa till henne att hon inte får slå på hingsten. Vad ska hon göra med en kåt unghingst som bara klättrar på henne? Skriva ett brev och förklara att hon för tillfället inte känner samma känslor för honom just nu? Nej hon dänger upp honom så han knappt vet vad han heter och ifortsättningen smyger han fram och FRÅGAR innan han gör ngt mer :smirk:

Jag tyckte inte det var ett löjligt svar. Rätt sant faktiskt!
 
Sv: Ni med hingstar, framför allt unghingstar...

Men det är en stor skillnad. Stoet vet vad hon gör, många människor har ingen aning om rätt tillfälle, rätt mängd och omedelbar respons. Därför är det farligt att ge rådet att "dänga" till en häst.

Men har man inte den känslan som krävs är man inte lämpad att uppfostra en hingst. Allra minst en som i det här fallet redan beter sig illa.
 
Sv: Ni med hingstar, framför allt unghingstar...

Jag vet att en hingst är en hingst. Det var inte det som jag ifråga satte. Utan varför man skulle behöva slå så mycket. Jag har åxå haft både vuxna och unghingstar och alldrig behövt dänga upp dom. Det har aldrig varit något problem med hanteringen av dom, vare sig med människor eller andra hästar.

Håller med i dina funderingar..
Vi har haft både avelshingstar och alla möjliga andra sorters hingstar. Ytterst få har varit "urspårade" om man tänker på det stora antalet som passerat gården..

Det är inte hingsten det är fel på utan amatören som hanterar.
Oftast "gullas" det för mycket med dom små och tillfredställelsen av lek med övriga likasinnade tas bort.

Att ett ungsto "grisar sig" brukar sällan skapa rubriker däremot.

Skillnaden mellan hingst och sto är att hingsten ÄR, enligt honom själv, vackrast i världen och det bör "flickor" påminnas om då och då..genom att visa upp sig.

Vad jag förstått här så är TS hingst 170??
Mitt råd är att lämna bort den till någon som kan hantera hingstar utan en massa stryk.
Eller kastrering.

Att spöa en hingst är ett av det dummaste man kan göra.
Hingsten ÄR en mycket känslig individ som tar mycket illa vid sig och blir osäker.

VAd jag tror i många fall problemet är, är att ägaren har, vad hon VET, en hingst. Hingstar är "speciella" därav tuff hantering p.g.a. rädsla för det egna djuret och för att det kan "se häftigt ut" inför andra..den onda cirkeln är igång och den som lider mest är som vanligt..hästen.

AM
 
Senast ändrad:
Sv: Ni med hingstar, framför allt unghingstar...

Jo jag undrar hur ni uppfostrar era hingstar??
Har nämligen en kompis som har en hingst på 1,5 år som nu börjar bli riktigt jobbig! :devil:


Hur gör ni för att dom inte ska slå med frambenen tex?
Ingen av de hingstar jag har ägt/tränat har någonsin slagit med frambenen.

Hur hanterar ni dom när det är ston i närheten?
Precis som jag hade gjort med en valack/sto. De är inga monster, bara man är koncekvent och behandlar dem på ett bra sätt så finns ingen anledning att oroa sig.

Vad leder ni dom i? Träns o hingstkedja eller ska dom lyda utan det?
Självklart ska de lyda utan! :eek: Jag med mina kilon i kroppsvikt har ingenting att sätta emot en häst, så får man inte hästens respekt spelar det ingen roll om man har grimma eller skarpa bett, hästen kommer ändå inte att lyssna.

Hur står man ut utan att kastrera eller skada sig?
Hur man står ut?? :confused: Hingstar som blir behandlade på ett bra sätt uppför sig också bra, och då finns inget problem, eller hur? En fel behandlad valack/sto kan också bli fördjävlig och skada dig. Hästen kommer att behandla folk som den själv blir behandlad. Jag har jobbat med hingstar i många år och ALDRIG blivit skadad. Och då har det varit hingstar av olika raser och åldrar, allt från misshandlade sådana till nästintill ohanterade, och välutbildade. Hästen blir vad du gör den till, oavsett kön.

Hur gör man längre fram när man måste rida ut o det finns ston i hagarna runt omkring? Man kan ju inte vara i paddock i flera år...
Jag har alltid tränat tillsammans med ston, även med avelshingstarna som är vana att betäcka. En hingst ska kunna ridas "i rumpan" på ett sto, förbi hagar med ston i, i samma ridhus som andra ston o.s.v. Har man inte kunskap att fostra en häst tycker jag inte att man ska ha en. Olyckor kan även hända den bästa, men har man uppenbara problem så att man försätter sig själv, hästen och andra i fara så är det bättre att ta hjälp av någon fö allas bästa.
 
Sv: Ni med hingstar, framför allt unghingstar...

Tusen tack för alla era svar!! :bow:

Hästägaren ifråga har fått många bra tips nu o ska kämpa vidare... han ska inte bli av med kulorna än iaf!! :)
 
Sv: Ni med hingstar, framför allt unghingstar...

min har varit väl hanterad endå från början,och jag köpte han som ettåring,nu är han 1½ år,och jag har fortsatt med mycket markträning,och visat hur man ska sköta sig!

knäpper jag med fingrarna en gång så lägger han av,om han bråkar lite i stallgången,och när man leder han och han gör nått,så höjer jag upp handen lungt,då stannar han och sen går jag inte förens han står still igen..

han har inte hafft några riktiga hingstbetenden än,han står brevid ston på bägge sidor av hans hage,och han står brevid sto i stallet...
funderar på om han är bög,eftersom han inte brydde sig ett piss om att stoet brunstade! :p
alla i stallet säger att han är den lugnaste hästen i hela stallet,och dom trodde redan att han var kastrerad när han kom..:bump:

som sagt så kan jag inte ge mycket mer tips än att hålla på mycket med röstkomando,och kropsspråk,eftersom att jag har aldrig hafft några problem med min.. (peppar,peppar)
 
Sv: Ni med hingstar, framför allt unghingstar...

Min 17 åriga hingst går snällt och beskedligt bakom mig. Han kan muttra och gnägga åt stona och ibland även göra lite piaff när vi rider.
På nya platser är han lite orolig och måste hålla koll, men det är hans personlighet och att vi inte reser så ofta mer än att han är hingst.

Jag leder honom utan problem i både vanlig grimma och repgrimma med grimskaftet hängandes.



Min 1,5 åring (17 åringens son) är en busängel.
Han går på lösdrift med 2 jämnåriga och en 5 åring.
Han är harmonisk, trygg, vänlig och vettig.

Ston är bara andra spännande hästar än så länge. Han gör ingen skillnad på dom och valacker.

Vanlig grimma eller repgrimma, inga problem.
Busar av sig gör han emd polarna.
När jag leder honom vet han att uppföra sig snällt eftersom jag är människa och bräcklig.
Jag har inga större krav på honom trotts det.

Om han däremot hade fötts upp i stall och fått gå i en egen hage hade han troligast varit ett monster idag.
Som hästägare får man otroligt mycket gratis av att ha sin häst (oavsett unghäst eller äldre) på lösdrift med passande hagkompisar.
 
Sv: Ni med hingstar, framför allt unghingstar...

Man får anpassa dansen efter hästens psyke. Men jag tycker att det är garanterat bättre alternativ än att dänga upp dom. Min är ganska orädd av sig och skulle lätt stå still ifall det exploderade en atombomb bredvid honom så där får man göra en rejält explosiv kycklingdans :D

Det har fungerat för mig iaf. Han tycker att jag beter mig så konstigt när han bits så det är nog inte värt det helt enkelt :D
 
Sv: Ni med hingstar, framför allt unghingstar...

hej måste bara säga att du har helt fel om att använda spö på så unga hästar...tycker du att dom ska uppfostras så? jag jobbar med hästar och har väldigt mycket unghästar och erfarenhet ...visst det gäller att vara hård men rättvis så att hästen fattar vad den har gjort för fel..men med spö och sparka i magen ..tyvärr låter inte trevligt
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ni med hingstar, framför allt unghingstar...

Varför ska en hingst ha så mycket däng om han gör något fel? Varför blir de bättre av att man slår dom?

Instämmer helt!

Enligt mitt tycke ska man inte ta maktkamp med hästar , dom är både större och starkare, man ska använda hjärnan!!!!!

Tex. om han bits/nafsar kan man ha en duchspruta och spruta med inte slåss de tycker hingstar bara e roligt och uppfattar som lek!

Och om hingsten vevar med frambenen i tid och otid är mitt tipps också duchsprutan igen funkar bäst på nosen.

I övrigt ignorerea alla "olater" och försök träna positiva saker som kan uppmuntras. tex. trick mm. fins massa kul man kan lära unghingstar och ju mer "jobbiga" de är desto roligare tycker de att de e att lära sig saker hingstar blir lätt uttråkade och behöver mycke stimulans! Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har en valack som igentligen är 8 år, men mer som 6 i huvudet. Kenta som han heter, är otroligt snäll att hålla på med, han är...
Svar
2
· Visningar
869
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 280
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb på förhand förlåt o varning för långt inlägg -- behöver så skriva av mig... vill även börja med o förtydliga jag vet jag Har mkt o vara...
2
Svar
28
· Visningar
4 646
Senast: Trissa
·
Hästhantering Hej! Jag har en snart 1 år gammal hingst som jag funderar på hur jag ska hålla framöver då han inte ska kastreras i nuläget. Han är...
2
Svar
22
· Visningar
2 656
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp