Ni med hingstar, framför allt unghingstar...

H

hoppla

Jo jag undrar hur ni uppfostrar era hingstar??
Har nämligen en kompis som har en hingst på 1,5 år som nu börjar bli riktigt jobbig! :devil:

Hur gör ni för att dom inte ska slå med frambenen tex?
Hur hanterar ni dom när det är ston i närheten?
Vad leder ni dom i? Träns o hingstkedja eller ska dom lyda utan det?

Hur står man ut utan att kastrera eller skada sig?

Hur gör man längre fram när man måste rida ut o det finns ston i hagarna runt omkring? Man kan ju inte vara i paddock i flera år...

Hoppas ni förstår hur jag menar...

Snälla, kom med massa tips nu annars blir han snart av med sina kulor.

Det är en stor häst, blir runt 170 cm.

Tacksam för svar!!
 
Sv: Ni med hingstar, framför allt unghingstar...

Jag har en unghingst på ungefär 1.5 år. Har aldrig riktigt behövt hantera honom medvetet på något speciellt vis. Jag leder honom alltid i bara grimma (alt. repgrimma) och långt grimskaft. Har aldrig haft på honom varken kedja, stigbett eller liknande. Han går i hage (dock med rejäla stängsel) bredvid två ston som han skrek åt i början men gav upp när han upptäckte att det inte gav något.

Det brukar räcka att jag stampar med foten hård i marken och stirrar honom i ögonen för att han ska lägga av med att tramsa med frambenen. När han varit inne i naffsperioder har jag gjort kycklingdansen om han smakat på min jacka eller liknande och DET är väldigt obehagligt vilket gör att man lägger av snabbare än snabbt :D De få gånger han stegrat sig som mindre i ren iver har jag ryckt ner honom på marken och grymtat till vilket har räckt.

I övrigt har vi gjort ganska mycket hanteringsövningar. Alltså att han flyttar sig för tryck och att han håller sig ur vägen om jag vill förbi honom. Det räcker att man svänger lite i grimskaftet alt. lägger något finger med lätt tryck på nosryggen så backar han. Så jag kan lugnt gå på promaned med honom i bara grimma och slak lina och det räcker att man tittar på honom på rätt sätt alt. trycker lätt med ett finger för att han ska veta hur han ska positionera sig i förhållande till mig.
 
Sv: Ni med hingstar, framför allt unghingstar...

spö!
spö i ena handen, om han slår elr dummar sig och inte lyssnar på dig andvänder du dig av spöet!
det är väldigt viktigt att man börjar hantera hingstar från deras första dag....
dem måste verkligen lyssna o lyda dig.annars blir det inte kul allls,det kan både bli farligt och jobbigt.
jag föreslår att hon fostrar honom i kedja om det inte funkar utan inte träns på en så ung....
surar han,och lägger öronen bakåt o slår ska han ha så mkt däng så...för hans egen skull bla.
så spö,hjälm,långt grimskaft,kedja,grimma,handskar,väst!
är väldigt van vid hingstar så!
ett tips!
hingstar är väldigt nafsiga av sig så nafsar han ge han en smäll.
och så att man är med honom jättemycket,binder upp honom tidigt mm........önska lycka till kramar
 
Sv: Ni med hingstar, framför allt unghingstar...

Tack för era svar! :bow: mkt intressant det här tycker jag!!

Hingsten ifråga är mkt välhanterad o sköter sig utmärkt om han står tex i gången eller leds till o från hagen. (oftast) Krånglar ibland genom att slå med frambenen eller nafsa.

Men när hon ska gå ut från gården med honom för att gå på miljöträning så måste hon passera ston i hagar längs med vägen. Inte hennes hästar o hon kan inte gärna be grannarna ta in dom för att hon ska på promenad med sin hingst...

Han har nu börjat att resa sig o bli helt stollig så hon kunde inte ens gå hem med honom sist utan fick låna en box hos grannen o hämta honom med släp... :mad:

Hon har ingen tidigare erfarenhet av hingstar men hoppas mkt på den här hästen så hon vill gärna behålla honom som hingst!

Men vad 17 gör man om man inte reder ut situationerna? Lämnar bort? Till vem då?

Eller ska hon bara skita i att gå ut med honom o bara ha honom hemma på gården tills han blivit äldre? Skjuter man problemet framför sig då?
Hon har åkt på NH-kurs med honom men det verkar inte vara så uppskattat att komma med en hingst...

Mera tips tack!!
 
Sv: Ni med hingstar, framför allt unghingstar...

Det viktigaste är att visa vem som bestämmer. Sen om man vill använda övervåld eller ta till metoder som Nate, är upp till var och en. MEN en hingst är ingen leksak, går du på för hårt med spö så lär sig inte hingsten att respektera dig, han lär sig att vara rädd. En rädd häst är en farlig häst. Har hört flera fall där just hingstar tröttnar och ger igen.
Jag skulle välja Nates metod, vilken är något liknande den jag själv använder. Visa bestämt vem som bestämmer, låt honom aldrig gå på dig eller slå med framben när du står där. Kycklingdansen är mkt effektiv. Och är han på och puttar, putta tillbaka tills han står där du vill ha honom. Glöm inte beröm DIREKT han gör rätt. Efter 5 sek kan berömet vara försent.
Där kunskapen tar slut, tar våldet vid.
 
Sv: Ni med hingstar, framför allt unghingstar...

Varför ska en hingst ha så mycket däng om han gör något fel? Varför blir de bättre av att man slår dom?
 
Sv: Ni med hingstar, framför allt unghingstar...

En hingst slår med frambenen lite av en reflex... tycker inte det är ett så stort problem, men börjar dom resa sig så använd kedjegrimskaft! Ryck till när han reser sig, behövs oftast inte mer än så:smirk:
Om hon har problem redan nu så kanske hon ska fundera på att kastrera! Sen lär ju bli värre med tiden! "Det finns alldeles för många hingstar i världen" som min arbetsgivare sa:smirk:
Hoppas att det löser sig!
//C
 
Sv: Ni med hingstar, framför allt unghingstar...

Hon vill absolut inte kastrera för hon hoppas nog på att få honom godkänd...

Jag tycker hon ska sälja honom till någon med större erfarenhet men hon är envis o vill klara detta..

Synd att kastrera en sån häst faktiskt!!

Jag tror inte heller på varianten att ge honom massa spö! Har själv jobbat med hingstar utan att behöva ge dom massa stryk men ett spö kan vara bra tt ha med som en förlängd arm o ett bra sätt att tillrättavisa utan att misshandla.

Väldigt svårt det här med hingstar tycker jag... :) Bara tankenpå att ramla v när det är ston i närheten... Hur gör man då? Man kanske inte kan resa sig direkt o fånga honom heller... Vilken mardröm!!
 
Sv: Ni med hingstar, framför allt unghingstar...

Det är ju lite lurigt det där... Han är ju så ung! Så jag kan inte tänka mig att det är illvilja från hans sida men med tiden så kan det bli det om hon inte styr upp det:crazy: Har aldrig vart med om att spöa dom hjälper.. Dom kan lixom inte hjälpa att det blir som det blir, dom agerar utifrån vad som far in i hjärnan just då, i det ögonblicket! Det gäller att vara före och avleda eller att korrigera om man inte hinner med! Fördelen man har när dom är unga är ju att dom inte är så starka varese i psyket eller i kroppen och det måste man ytnyttja:idea:
 
Sv: Ni med hingstar, framför allt unghingstar...

Tack för era svar! :bow: mkt intressant det här tycker jag!!

Hingsten ifråga är mkt välhanterad o sköter sig utmärkt om han står tex i gången eller leds till o från hagen. (oftast) Krånglar ibland genom att slå med frambenen eller nafsa.

Men när hon ska gå ut från gården med honom för att gå på miljöträning så måste hon passera ston i hagar längs med vägen. Inte hennes hästar o hon kan inte gärna be grannarna ta in dom för att hon ska på promenad med sin hingst...

Han har nu börjat att resa sig o bli helt stollig så hon kunde inte ens gå hem med honom sist utan fick låna en box hos grannen o hämta honom med släp... :mad:

Hon har ingen tidigare erfarenhet av hingstar men hoppas mkt på den här hästen så hon vill gärna behålla honom som hingst!

Men vad 17 gör man om man inte reder ut situationerna? Lämnar bort? Till vem då?

Eller ska hon bara skita i att gå ut med honom o bara ha honom hemma på gården tills han blivit äldre? Skjuter man problemet framför sig då?
Hon har åkt på NH-kurs med honom men det verkar inte vara så uppskattat att komma med en hingst...

Mera tips tack!!

Har det gått så långt och hon ej har erfarenhet så finns det 2 alternativ.
1 sälja.
2 Kastrera.

Att gå på med spön och kedja i hans ålder är inte rätt mot hästen då det är ägaren som har gjort fel..:eek: Ge möjligt vis ägaren en omgång med spöt...
 
Sv: Ni med hingstar, framför allt unghingstar...

Har du visat upp honom, så du vet om det är värt besväret att behålla honom som hingst? Jag kan tycka att det verkar som det skärs lite för många hingstar som inte fått visa om de duger till avel, men å andra sidan så vad är det för fel att ha en jämnare och lugnare valack? Och jag är övertygad om att det sparas en del som hingstar som aldrig kommer att kunna bli godkända..
Har du visat och blivit rekomenderad att behålla som hingst, så kanske du ska ta hjälp av någon som är van vid att hantera hingstar? Ska han visas som hingst kommer du ju ändå behöva någon proffessionell som visar honom, så en förträning redan nu kanske inte skulle skada.
Ulrika
 
Sv: Ni med hingstar, framför allt unghingstar...

Hingstar är inga nutte-nutte djur. De styrs av instinkt och klarar man inte att hantera en så ung hingst så kan du ju bara tänka dig vad som hinner hända till våren när han blir könsmogen. Mitt råd sälj, lämna bort eller kastrera. Och om inget av detta är ngt alternativ. UTBILDA er i hästhantering.

Och sluta för fanken och tjafsa om att ett spö = prygel och att en snyting på halsen är misshandel. Om ett ledarsto smackat till honom på halsen är det 100 ggr mer power i den smällen än du någonsin kan uppbringa i muskelkraft. Men då är det ingen som hojtar på om prygel eller att hingsten inte blir respekterad som individ.

Nästa gång han reser sig kanske han viftar lite olyckligt med frambenet, träffar dig i skallen och resten kan du räkna ut själv. En hingst kräver ledarskap och diciplin. Och självklart uppmuntran och beröm för att förstärka alla positiva beteenden.

Vår hingst har varit i avel i 13 år och gick SM i par med ett brunstigt sto. Omöjligt sa alla, nix: Husse bestämmer och det vet han. Och han är verkligen ingen kuvad liten krake.
 
Sv: Ni med hingstar, framför allt unghingstar...

Så det är helt ok att dänga upp hästen? Prygla en häst är inte ok. Det är att kuva. Det går utmärkt att få en hingst att gå brevid ston utan att dänga upp dem.
 
Sv: Ni med hingstar, framför allt unghingstar...

Visst en piska är bra, men som någon skrev: "jag föreslår att hon fostrar honom i kedja om det inte funkar utan inte träns på en så ung....
surar han,och lägger öronen bakåt o slår ska han ha så mkt däng så...för hans egen skull bla." är det rätt sätt. Dänga upp en unghäst. Tror inte denna person vet vad den gör. Piska som en förlängd arm visst i vissa lägen. Men man ska veta vad man gör.
 
Sv: Ni med hingstar, framför allt unghingstar...

Kycklingdansen? Den vill jag lära mig, kan man få en förklaring? Jag kan nog nehöva kycklingdansa med min unge ibland...
 
Sv: Ni med hingstar, framför allt unghingstar...

Har en unghingst på 1,5 år. Han är ordentligt uppfostrad, nafsar inte, skrapar inte med hoven osv. Allt hänger på grunden och uppfostran för det är det som avgör hur hästen blir senare i livet.
Leder hon hur lätt som helst i vanlig grimma med grimskaft. Var på vår första clinic igår med massor av hästar och han brydde sig INGENTING om dom andra hästarna.

Din vän har förmodligen varit VÄLDIGT slarvig med uppfostran och definitivt för feg för att sätta hingsten på plats. Fegar man och bara ser det stora djuret så blir det ju självklart farliga konsekvenser. Den tar övertaget och manglar på. En självklarhet, eller hur?

Nej man kan nte hålla på och puttinutta med ett sånt stort djur bara för det är ett djur "man ska inte slå djur" osv. Man "slår" inte en häst för av ondska, utan för att sätta den på plats och att inte skapa farliga konsekvenser.

Ska hästen gå åt ett visst håll så SKA den gå dit! Inte fråga hästen om ni ska gå dit, utan säg åt den att gå dit och INGET velande!!! Raka rör! Då blir det mindre bråk och lättare att hantera hästen. Och det är jätteviktigt att vara konsekvent, för fegar man en dag och är tuff en dag vet inte hästen alls var du står. Den "tar ner" människan direkt.

Alltså, MYCKET viktigt att inte låta hingsten bestämma. Låt den mer än gärna gå med högrangade valackar som kan puckla på lillskiten. Inte alls elakt menat, det är ju ändå på hästarnas vis, eller hur? Han får väl lära sig att flytta på sig.

Visst det kanske låter elakt, men det är det inte! Det är stora djur som ska ha respekt för människan och inga gosedjur man ska puttinutta med. Gör man så är det jättelätt att en häst blir svårhanterad, manglar över folk, drar och sticker, fokuserar på helt andra saker än dig och massa andra saker.

Så, vill hon prompt ha kvar honom som hingst bör hon definitivt ta hjälp av en ordentligt bra tränare som har vana av hingstar och uppfostran och tuffa upp sig flera meter.
Annars om det är en såpass fin häst, sälj den.
Eller hon hon absolut ska ha den kvar, kastrera.

Bara min åsikt!
 
Sv: Ni med hingstar, framför allt unghingstar...

Varför ska en hingst ha så mycket däng om han gör något fel? Varför blir de bättre av att man slår dom?

Därför att en hingst är alltid en hingst! Den är störst, vackras och ska visa hur stark han är. Det kanske inte märks vid en såpass ung ålder som 1 år men när den blir 2 är den könsmogen och kommer säkert vilja slåss en del.
En hingst kommer också testa gränser livet ut om den inte hanteras konsekvent.

Slå dom behöver man inte, inte heller piska dom. Men det är SÅ viktigt att vara bestämd och få ut precis det man vill. Annars får man ju ett vilt hingstdjur härjandes i stallet, och det är väl inget man strävar efter?
 
Sv: Ni med hingstar, framför allt unghingstar...

Hej! jag har fött upp flera hingstar o jobbat med avelshingstar till o från under många år , jag har verkligen lärt mig vad man ska göra o inte för att få en hingst som funkar i alla lägen o jag har dyrt fått betala för de misstag jag gjort vilket jag kan berätta sen nån gångom nån vill veta. :cry:

Min erfarenhet är att man måste vara stenhård med det här med stegring o slå med frambenen från att de är föl till ca 3 årsålder sen har man oftast en underbar häst, hingstar är härliga om de är rätt hanterade från början.

Jag har aldrig misshandlat eller dängt upp en häst, men jag har nästan alltid spö när jag leder o det är ett eller två rapp direkt på bogen o med bestämd röst ett NEJ vid dumheter, sen står vi still o småpratar lite, går vidare, är han lugn gör vi halt, smek o godis, ja faktiskt, o beröm.
Man måste vara oerhört konsekvent o upprepande. Jag är emot träns för det blir så lätt att man tar i dem för hårt , leder alltid hemma i grimma o ibland med kedja under hakan(men kan ha träns på för o betträna) Men är de riktigt hemska måste man ha träns.

Mitt råd om hon ska ha kvar honom som hingst är att hon måste superträna, det är väldigt sent egentligen o jag skulle inte vilja ha en i den storleken kan jag säga:rofl: men det är ledning (räcker med små korta bitar , men ofta, som gäller, flera ggr/dag o när han verkligen lyder henne, DÅ kan man börja gå förbi ston osv.
mvh o lycka till
prillan
 
Sv: Ni med hingstar, framför allt unghingstar...

När jag kycklingdansar så flaxar jag armarna med böjda armveck, bröstar upp mig och blir stor. Tänk dig en uppretad tupp. Kan även hoppa upp och ner lite... det är iaf kycklingdans för mig.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har en valack som igentligen är 8 år, men mer som 6 i huvudet. Kenta som han heter, är otroligt snäll att hålla på med, han är...
Svar
2
· Visningar
869
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 280
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb på förhand förlåt o varning för långt inlägg -- behöver så skriva av mig... vill även börja med o förtydliga jag vet jag Har mkt o vara...
2
Svar
28
· Visningar
4 646
Senast: Trissa
·
Hästhantering Hej! Jag har en snart 1 år gammal hingst som jag funderar på hur jag ska hålla framöver då han inte ska kastreras i nuläget. Han är...
2
Svar
22
· Visningar
2 656
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp