ni med hästar som har dammallergi vad ger ni?

Sv: ni med hästar som har dammallergi vad ger ni?

Min dammkänsliga gubbe står i stall med bra ventilation i varje box. Står på halm, (vanlig mockning). Ute från ca 8-18 vintertid, längre ute på vår/höst. På sommaren ute till 20-21.
Äter torr-hö, havre, groov125 eller edel avel (beror på höanalysen), lusernhack, betfor och vetekli.
Borstar lera och när han fäller ute. Sopar gången när han är ute i hagen.

Har tidigare haft COPD-häst och han blev symptomfri först när vi bytte från halm till dammfritt spån och sedan från hö till hösilage.

Blötte kraftfodret. Stallet var välventilerat och övriga hästar stod på halm.

Helt klart hade jag föredragit utebox alternativt en välskött lösdrift för en häst som var dammkänslig.

Min känsliga dam står i vanligt stall som är högt i tak och alltid har dörr åtminstonde på glänt, när det är varmare än -8 är dörren vidöppen.
Hon äter silage helst ska TS vara under 60 % + "kraftfoder" fuktigt med slemlösande örter i. Ovanpå detta är hon givetvis ute långa dagar samt att jag försöker hålla igång henne så hon får hjälp med att få upp slemmet.
Damen står numera på torv eftersom ammoniakproduktionen är betydligt lägre i den än i spån.

För men räckte dte med att byta från halm till spån och papersblandning. Övriga stod fortfarande på halm.
Slemlösande örter vinterid men blötte aldrig foder.

Min stog på sågspån från en lokal såg. Funkade bra och höt låg i blöt innan fodring. Eller så fick hon enslilage. Havren var hel och sköldes i durkslag innanafodrignen. Damtorkade HELA stallet 2 ggr i veckan. Min häst fick vara ute när andra mockande eller borstade tills dammet lagt sig. Då hade hon inte så ont av sin damm allergi.

ja blev lite nyfiken på ditt kraftfoder det med slemlösande örter i. Vad heter det?

Alger från Alg Bö**s fick min häst. Hon belv bättre av det .Men det finns slemlösande öreter hos många åf i landet.

De slemlösande örterna finns inte i kraftfodret från början utan jag blandar det foder hästen ska ha i en hink och kokar sedan örterna. Detta vatten häller jag över kraftfodret.
De örter jag använder är anis och timjan men det finns fler sorter som har samma effekt.

Min häst är väldigt känslig mot damm. Han kan inte stå i stall för då hostar han så mkt att han inte får luft. Vi kan inte rida i endel ridhus heller.
Jag har honom ute dygnet runt året om. Och han får hö och conditioning mix. Jag har hittat godis som är mot hosta och de fungerar bra så han får ca 2 sådana om dagen oxå.

Har du provat wellpappströ. Dammar minemalt och suger upp amoniaken mycket bra. Ingen svärta hellet som kan ge iriterande dam.

Min häst är inte direkt allergisk men hon hade en inflammation nere vid lungorna vid en rutinkoll så jag behandlar henne lite med extra föriktighet för att det inte ska bli hosta eller liknande av det.

Hon står på kartongströ (St L-strö) och det är helt dammfritt och binder ammoniaklukten bättre än andra strömedel. Hon äter torrhö av god kvalitet, har även provat att blöta det men jag tror inte hon behöver det egentligen.

Vi sopar inte i stallet när någon häst är inne.

Min häst får silage med TS under 60%. I år har jag väldigt bra värden på grovfodret så jag behöver inte ge något kraftfoder men får han något kraftfoder så är det alltid uppblött.

Han står på torv. Stallet är välventilerat och nu är öppningsbara fönster beställda så han så småningom ska kunna titta ut om han vill det. Hästarna gå ute mellan 05.00 till tidigast 19.00. Gärna ännu längre om vädret tillåter. Jag mockar eller sopar aldrig i stallet när han är inne eller strax innan insläpp.

Fungerar det bra med torv. Jag tycker att torven har en tendens att damma och jag själv får det i näsan när jag mockar och ströar. Så jag var rädd att det går upp i andningen även på en häst även om man inte mockar just som häasten är inne.

Jag tycker INTE det fungerar med torv. Är själv känslig och måste vattna om jag har torv, vilket jag tycker blir äckligt. Dessutom är hästarna helt svarta i näsan efter en stund, vilket inte känns helt hälsosamt...

vad tror ni? Är det värt att pröva med uppblöttat hö samt ge slemlösande örter? Eller är det bara att skaffa hösilage?

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
502
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
644
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30