ni med hästar som har dammallergi vad ger ni?

Sv: ni med hästar som har dammallergi vad ger ni?

Har haft COPD häst tidigare, min behandlande veterinär ansåg att det var lönlöst att behandla om man inte var beredd att rätta till miljön (stalluft, strö, utevistelse etc) och byta ev. torrhö mot silage.

Jag håller med henne, det var inte förrän vi bytte detta som hästen blev symptomfri.

min pålle är lite hosthäst. står på halm o utfodras med hö. brukar blötlägga hans hö precis innan utfodring. har mkt utevistelse. det har funkat ganska bra under de 3-4 år som jag haft honom. hostan brukar vara värst på vårkanten, så jag misstänker att han är pollenallergiker. stod på box 3 veckor i slutet på mars/början på april (pga skada), hostade inte en enda gång!
helst av allt hade jag velat ha honom på lösdrift, men den möjligheten finns inte just nu.

Lösdrift istället för stall har gjort många hosthästar friska eller symtomfria.

*KL*

Min står numera på lösdrift och äter endast hösilage. Har provat att blöta hö och haft mig men han blir dålig av det ändå. Kommer nu ha spån/torvblandning i vindksydden.

Stod första åren han var sjuk inne ( eget stall hemma ) där jag kunde ha allt öppet och reglera mina in och ut tider själv, då fungerade det bra. Men sedan jag har flyttat törs jag inte ställa in han i något stall och han trivs utmärkt på lösdrift.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
502
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
644
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30