ni med hästar med vita hovar...

jassica

Trådstartare
Hur upplever ni de vita hovarna? Jag har nu fått hem en häst med vita hovar på bakbenen, och han har på ena hoven tappat lite smådelar, eller hur jag ska utrycka mig.

Har för mig att jag har hört att de vita hovarna är mer känsliga och går lättare sönder än de mörka..

Sv: ni med hästar med vita hovar...

Hade samma problem med min häst,fick tips av min hovslagare att ge kisel+stenkalksmjöl.Numera är det inga problem längre.

Hur upplever ni de vita hovarna? Jag har nu fått hem en häst med vita hovar på bakbenen, och han har på ena hoven tappat lite smådelar, eller hur jag ska utrycka mig.

Har för mig att jag har hört att de vita hovarna är mer känsliga och går lättare sönder än de mörka..

Min häst har 3 vita hovar och en vit hov med en svart rand mitt på. Hon har väldigt bra hovkvalitet. Har under hela sin tid som ridhäst (7,5 år nu) tappat en sko en enda gång och då när hon trampade snett i galopp på en grusväg. Hennes hovar växer relativt snabbt men alltid rakt ned utan att flyta ut och väldigt bra kvalitet på hornet.

Jag anser att det är en myt att vita hovar går sämre lättare.

Pållen har en vit hov men det är ingen skillnad på den och de andra.

Jag har också hört att vita hovar skulle vara sämre kvalite men som vanligt när man "har hört" något så tror jag det är en skröna. :)

Min har en vit hov. Det är inte ngt konstigt med ngn av hennes hovar. Däremot hörde jag en teori en gång från en hovslagare om att vita hovar inte växte i samma takt som mörkare. Jag tror att han menade att de växte snabbare (minns ej säkert).

Frågan om vita hovar har varit uppe på buke flera gånger, flera hovslagare här har sagt att det inte skiljer något. Vissa hästar har sämre hovar än andra, men det beror inte på färgen.

som sagt skröna....

Färgen är bara pigment/avsaknad av det.

Samma sak som att säga att bruna hästar skulle hoppa bättre än skimmlar.

Min häst har en vit hov bak. Hans hovar är allmänt ganska bra, men ibland blir de lite murkna och bitar lossnar, framförallt den vita hoven. Slump eller pga vit hov? Jag har frågat veterinärer, och de brukar anse att det inte är någon skillnad, hovslagare brukar anse att det är skillnad.
Min ovetenskapliga åsikt är att vita hovar är lite känsligare än mörka, men en häst med bara vita hovar kan ha jättebra kvalitet, precis som en häst med bara mörka hovar. Det finns ju en stor variation mellan vilken kvalitet olika hästar har på hovarna.

Min häst har en vit hov bak. Hans hovar är allmänt ganska bra, men ibland blir de lite murkna och bitar lossnar, framförallt den vita hoven. Slump eller pga vit hov? Jag har frågat veterinärer, och de brukar anse att det inte är någon skillnad, hovslagare brukar anse att det är skillnad.
Min ovetenskapliga åsikt är att vita hovar är lite känsligare än mörka, men en häst med bara vita hovar kan ha jättebra kvalitet, precis som en häst med bara mörka hovar. Det finns ju en stor variation mellan vilken kvalitet olika hästar har på hovarna.

Fast åsikterna bland hovisarna går nog också isär - precis som hos oss andra. :) Min hovis tycker inte det är någon skillnad.

Jag tror också att det är en myt, har hört 3 hovisar som sagt att det är fel när man har frågat. Min häst har haft urkassa hovar förra året och de är grå.

mitt sto har 1 vit hov, inga problem. foderhästen 2 vita bakhovar, inga problem där heller.
ingen skillnad mot de mörka hovarna

Min fröken har 4 vita hovar och jobbas barfota. Inga flisor eller sprickor utan kanonhovar. Har haft hästar med mörka hovar med sämre kvalitét, helt klart...

MYT!!! Av dom drygt 200 skohästar jag har så har dom med vita hovar den bästa kvaliteen.

Jag vet "förståsigpåare" som kan gå förbi fem hästar med mörka hovar fulla med sprickor men sedan råkar dom gå förbi EN med vita hovar där det syns en liten liten spricka på en hov och genast gastar dom. Titta en häst med vita hovar och ser du sprickan??

bedöm själv: Denna hästa har två vita hovar och två svarta (det är samma häst) och den är barfota. Vilka hovar anser du själv vara bäst? Titta på inläggen ett,två fyra och fem.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=841278

Min har "randiga" hovar och har inte haft några problem med dom under den tid jag haft honom. Var barfota häst när han kom.

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 543
Senast: jemeni
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 178
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 132
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka