Ni med hästar med ett öga

J

JuliaJ

Efter flera dagar på klinik har vi nu bestämt att ta bort min pålles ena öga. Det känns tråkigt, men det är det mest skonsamma för honom och nu står han bara och har ont. Han är 17 år.

Nu frågar jag er hur era hästar har fungerat efter att de fått ett öga borttaget. Har ni märkt någon skillnad och varför fick ni ta bort ögat? Jag rider mest i skogen och tävlar någon lätt tävling då och då, så det är verkligen ingen hög nivå vi ligger på.

Berätta :)

Sv: Ni med hästar med ett öga

Ridskolan jag rider på har en häst utan höger öga. Har tidigare haft en annan häst som också saknade höger öga.
Det enda som varit ett problem är snäva svängar till höger mot ett hinder ;)

Den hästen som vi har på ridskolan nu hon drabbades av återkommande inflammationer och tillslut vägrade inflammationen att ge med sig, men vid det laget hade hästen redan vant sig vid att bara ha ett seende öga, så hon var liksom van när ögat väl var bortopererat.

Om din häst varit dålig en längre tid har nog han också vant sig redan med att bara ha ett seende öga. De allra flesta hästar klarar detta galant, det som kan bli problem är som sagt snäva högersvängar mot hinder etc, eller ex en annan häst kommer emot honom på höger sida och han inte har chansen att vrida huvudet ordentligt så han kan se den.
Kanske måste han få lite längre tyglar i skogen om underlaget är mycket ojämnt, så han ser vart han sätter hovarna, men jag tror han lär sig snabbt ändå.

Vi hade en enögd häst på skolan jag gick förr. Jag körde honom i maratonhinder utan problem! :) Han tävlade dessutom nån gång i körning utan större problem. Han var dock lite hoppigare än andra, men det kan mycket väl ha legat i hans personlighet.

Peter Eriksson tävlade en hingst, Flyinge Electro, som var blind på ett öga så det går att klara sig. Hästen behöver nog tid för att anpassa sig, bara.

Finns en hingst till som bråkade i gången tidigt i år eller sent förra året som förlorade sitt öga därför, men vilken det var kommer jag inte ihåg. Minnet säger att det var BH Zack? eller Rush hour

Jag märkte ingen skillnad på den unghästen jag hade jämfört med andra unghästar...

Stig H Johansson har flera elittravare som är enögda....

Enda problemet är människorna som gör det till ett problem...

Tack för era lugnande svar. Nu blev ögat borttaget igår och jag får äntligen efter nästan två veckor, hämta hem honom imorgon:). Nu återstår det att se hur han kommer att reagera. Förhoppningsvis märker jag ingen skillnad alls, men det kanske krävs lite tid för honom att vänja sig.

Nu är jag lite orolig att han har varit borta så länge att han måste in i flocken igen, men det är ett annat problem :grin:

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
469
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 776
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 437
Senast: Bison
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 399
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka