Ni med hårt presterande hästar, spec. trav

L

lie

Ni som tävlar regelbundet och har en häst som går tuffa jobb spec. ni med travhästar, i startklart skick. Vilka värden vill ni gärna ha på erat hö? Många travtränare säger att för höga värden i höet ger sämre prestation, slö häst som svettas mycket. Men finns det någon forskning på att det är så?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ni med hårt presterande hästar, spec. trav

Om just det vet jag inte om det finns forskning, men däremot finns det ju forskning om att för mycket protein belastar hästen i och med att överskottet skall omvandlas till ammonium som sen kissas ut. Tävlingshästar trav går ju sällan på bara grovfoder utan får ju oftast en hel del kraftfoder med så bara från kraftfodret kommer de redan högt upp på sitt dagsbehov av protein. Om då även höet innehåller mycket protein blir den totala summan ett rejält överskott. Som faktiskt belastar hästen.

Här i mina trakter berättade en uppfödare av travhästar om för mig att han var rädd för höga proteinhalter i höt för unghästarna för att det någon gång uttalats ett eventuellt samband mellan det och lösa benbitar på unghästarna. Även det en intressent aspekt på det hela tycker jag.

Där är gjort försök med travhästar och grovfoder med hög proteinhalt.
De hästarna visade inget negativt. Det enda var att det bildas mer värme men det är bara negativt för distanshästar som ska snabbt ner i puls.
// Linda

Men försöket gjordes under en relativt kort period så man vet ju inte hur det skulle påverka i längden...

Jag var på föreläsningen i Västerås och lyssnade! :idea:

Ghost du som är insatt i trav, vart brukar värdena vara på höet till starthästar?

Här i mina trakter berättade en uppfödare av travhästar om för mig att han var rädd för höga proteinhalter i höt för unghästarna för att det någon gång uttalats ett eventuellt samband mellan det och lösa benbitar på unghästarna. Även det en intressent aspekt på det hela tycker jag.

Numera tror jag att man är överrens om att proteinet inte har med de lösa benbitarna att göra, utan det är för mycket snabb energi (stärkelse) som driver tillväxten för snabbt och orsakar lösa benbitar.

Värden för en normal tävlingshäst (ridning) brukas rekomenderas att ha runt 8-9 i energi och runt 40 i smbr. Så jag skulle ligga över detta om jag var du. travare gör ett så mycket större arbete än "vanliga" hästar så hellre runt 10 i energi och runt 50-60 i smbr då behöver du inte använda dig utav mängder med kraft foder.

Man bör ju tänka på att kraft foder inte är bra för hästars kropp om det blir för mycket, det är ju inte en tillfällighet att vi har sjukdommar som baron gruff, korsförlamning o.s.v. vi har ju varit i en tid där man fodrat mycket med kraftfoder och med lite strå. Nu är vi ju smartare och jag hoppas att man fortsätter att forska på detta!!

Ghost du som är insatt i trav, vart brukar värdena vara på höet till starthästar?

Jag är inte så jätteinsatt i det där med täcvlngshästar och hökvalitet även om jag är intresserad.

Jag vet att "travgubbar" anser att det är bättre med ett hö med sämre värden och att ösa på med kraftfoder men ska jag vara ärlig förstår jag inte riktigt poängen med det.

Vårt nuvarande hö ligger på 8,8/63 och känns riktigt bra då man inte behöver trycka på mängder med kraftfoder. Vad det ger för effekt på en starthäst törs jag inte uttala mig om.

Men jag är lite skeptisk till alla gamla skrönor tills jag blir överbevisad... :idea: Jag har haft en häst på betfor i stället för havre och hon var exakt likadan och gick sitt rekord på betfordieten.

Jag tycker inte att mina är slöa men just nu har jag ingen som är riktigt igång, men det kanske är DÄRFÖR hetsporren blivit cool? :idea: Och jag som trodde det berodde på att jag hittat utrustningen till honom. :D
Angående svettningen har jag INTE märkt någon skillnad hittills, det som svettas mycket har alltid gjort det, tvååringen svettas absolut inte mer.

Jag grävde fram mina minnesanteckningar från Västerås, resultaten efter 25 dagar påvisade inga skillnader i tester, de avslutades med körprov där inte heller kuskarna kunde säga vilka som stått på hösilage-dieten och vilka som stod på "vanlig" foderstat.

Senast ändrad:

Värden för en normal tävlingshäst (ridning) brukas rekomenderas att ha runt 8-9 i energi och runt 40 i smbr. Så jag skulle ligga över detta om jag var du. travare gör ett så mycket större arbete än "vanliga" hästar så hellre runt 10 i energi och runt 50-60 i smbr då behöver du inte använda dig utav mängder med kraft foder.

Man bör ju tänka på att kraft foder inte är bra för hästars kropp om det blir för mycket, det är ju inte en tillfällighet att vi har sjukdommar som baron gruff, korsförlamning o.s.v. vi har ju varit i en tid där man fodrat mycket med kraftfoder och med lite strå. Nu är vi ju smartare och jag hoppas att man fortsätter att forska på detta!!

FAst många av de större tränarna ( sam t jag själv) eftersträvar lägre protein/energi värden så man kan ge större mängder grovfoder ( 28-34 smrb/ca 7 MJ = fri tillgång)
För bra värden begränsar ju mängden ganska så radikalt. plus att man reducerar magsårsrisken betydligt.

FAst många av de större tränarna ( sam t jag själv) eftersträvar lägre protein/energi värden så man kan ge större mängder grovfoder ( 28-34 smrb/ca 7 MJ = fri tillgång)
För bra värden begränsar ju mängden ganska så radikalt. plus att man reducerar magsårsrisken betydligt.

Det optimala borde ju vara att ha ett hö med 10-11 MJ och runt 60 gram i smb protein, skulle man då få i dem (travare) ca 12 kg borde de kunna träna och tävla på bara hö! Är det ingen som provat det?

De tränarna som vill ha så pass lågt värde på höet, har de provat att minska kraftfodergivan när de fått ett bättre hö? Vet du något om det!
För magsårsproblematiken borde väl prioritet ett vara att minska mängden kraftfoder, men jag kanske har fel!

Läste också i Hingstinfo som kom i somras att man i USA kommit fram till att lucern var bra för hästar med magsår, det stod dock ingen källa! Någon som vet mer om det?

Det optimala borde ju vara att ha ett hö med 10-11 MJ och runt 60 gram i smb protein, skulle man då få i dem (travare) ca 12 kg borde de kunna träna och tävla på bara hö! Är det ingen som provat det?

De tränarna som vill ha så pass lågt värde på höet, har de provat att minska kraftfodergivan när de fått ett bättre hö? Vet du något om det!
För magsårsproblematiken borde väl prioritet ett vara att minska mängden kraftfoder, men jag kanske har fel!

Läste också i Hingstinfo som kom i somras att man i USA kommit fram till att lucern var bra för hästar med magsår, det stod dock ingen källa! Någon som vet mer om det?

Det är inte så bara att få i dem tillräckliga mängder med hö. Jag har heller aldrig haft hö med energi på 9-10 MJ, finns det överhuvudtaget? Allt jag analyserat i höväg har legat mellan 7-8 MJ.

skulle dom få fri tillgång på sånt hö skulle dom inte orka springa spec långt eller fort.
För fölston och unghästar är det säkert bra, och dom kan nog klara sig på det utan kraftfoder.proteinöverskottet på en aktiv travare gör dom tunga o ovilliga

Det är inte så bara att få i dem tillräckliga mängder med hö. Jag har heller aldrig haft hö med energi på 9-10 MJ, finns det överhuvudtaget? Allt jag analyserat i höväg har legat mellan 7-8 MJ.

Det går att få hö runt 10 MJ, men tyvärr får man ju väldigt högt protein också då!

Vet att det är svårt (omöjligt) att få de värdena jag skrev, frågan var mest om det skulle fungera i fall att man fick fram ett sådant grovfoder!

Testerna jag refererade till ovan gjordes på 2 olika silage, det ena med en kvot på 11 och det andra med en kvot på 7,3 om jag skrivit rätt i mina anteckningar.

Tror ni att man fått annat resultat om man tillfört en grupp hästar som stått på en normal kraftfoder-foderstat?

Jag har ett hö med hög kvot (7,1) just nu, det är bra för hullet på dem men jag vet inte vad det gör i tävlingssammanhang. Det är ju knepigt att hitta bra kraftfoder som funkar till det.

I träning ser jag ingen skillnad i spänst i benen.

Testerna jag refererade till ovan gjordes på 2 olika silage, det ena med en kvot på 11 och det andra med en kvot på 7,3 om jag skrivit rätt i mina anteckningar.

Tror ni att man fått annat resultat om man tillfört en grupp hästar som stått på en normal kraftfoder-foderstat?

Jag har ett hö med hög kvot (7,1) just nu, det är bra för hullet på dem men jag vet inte vad det gör i tävlingssammanhang. Det är ju knepigt att hitta bra kraftfoder som funkar till det.

I träning ser jag ingen skillnad i spänst i benen.

Om du vill ha ner kvoten i den totala foderstaten kan du ju byta ut en del av krafftfodret mot olja! Andra foder som inte har så hög kvot ( har inte kollat vad de har för kvot) är bl a betfor, Krafft Energi, Kvarnbyfoders energifoder Vitafor Derby.

Varför är det normala värden till en tävlingshäst? De innebär ju att det fattas ganska mycket protein och man måste tillägsfodra mera. (kvot på 4,4 och 5) Vill tävlingsryttarna i allmänhet vara beroende av kraftfoder eller?

Det där tror jag är baserat på en "klassisk" foderstat med ett par kg havre till, tex lägga på 3 kg havre är vi med 8 kg av höet på 8 Mj 40 g smrp uppe på ca:
8*8 + 10*3 = 94 Mj
8*40 + 80*3 = 560 g smrp, kvot nästan exakt 6

Inget ja skulle vilja ha, men fodrar man ändå med så mkt kraft så jämnar det ut sig. Har också läst de värdena här och där, men det skulle inte funka med de mängderna kraftfoder för mina hästar.

Om du vill ha ner kvoten i den totala foderstaten kan du ju byta ut en del av krafftfodret mot olja! Andra foder som inte har så hög kvot ( har inte kollat vad de har för kvot) är bl a betfor, Krafft Energi, Kvarnbyfoders energifoder Vitafor Derby.

Betfor har 5,2 i kvot...

Om jag trycker i henne 2,5 kg betfor och 5 dl olja får jag en vettig siffra på pappret men av mina hästar är det EN som klarar sig på tabellbehov. :eek:

Det är ju en himla massa betfor, närnare 4 st. 4-litershinkar kan jag tänka mig.
Den jag hade på betfor-diet hade jag svårt att få i mängden grovfoder jag tycker hon ska äta.

Jag hoppas du menar Krafft SPC då Krafft Energi ligger på en kvot på 10,5 enligt hemsidan???
Det ligger ändå på 6,6 så det skulle sänka min kvot marginellt.

Jag är lite nyfiken på att se hur starthästen funkar på den diet hon får nu, för att sabba min foderstat ytterligare får hon faktiskt lusernpellets också för hon är rätt tanig på fel ställen och behöver bygga om muskulaturen lite om hon ska funka för mig,

Jag visste inte att Krafft Energi hade en sådan hög kvot, av namnet så trodde jag inte att det skulle ha det.
Vitafor Derby har en bättre kvot 5,7 det innehåller dessutom mindre än 100 gram stärkelse / kg och mina hästar tycker det är jättegott, kvoten är ju inte så låg som Betforens förstås. Derbyn är dyrare, men man slipper ju blötläggning med det fodret.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, jag har ett 17 årigt sto som är insulinresistent. Problemet är att hon är tunn och har svårt att lägga på hull. Hennes revben syns...
Svar
19
· Visningar
2 945
Senast: Desiree2
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 003
Senast: sandrafors
·
B
Foder & Strö Efter att ha läst Spader äss inlägg ang hur hästar reagerar på fett i fodret tänkte jag spinna vidare på ämnet hur man bäst utfodrar...
Svar
2
· Visningar
1 812
Senast: spaderÄss
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 548
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka