Ni med hårt presterande hästar, spec. trav

Sv: Ni med hårt presterande hästar, spec. trav

Just nu kommer jag inte att ändra på foderstaten, hästen vann med ALLT kvar och putsade rekordet med 0,7 sekunder efter 1,5 månad på denna foderstat så just nu känns det dumt att experimentera med fodret när hon ändå ökat i vikt och tävlar bra.

Grattis!!!

Vill du avslöja den exakta foderstaten för denna häst, fodergivor och summa energi + smb rp?

Ja visst.... (och TACK :idea:)

Travare, ca 165 cm, tunn modell (bild finns på Axevallas hemsida, gårdagens tävlingar lopp 7)

• Hö: 12 kg 8,8 MJ / 63
  • Lusern: 1 kg 8,5 MJ /105
  • Havre: 2,5 kg 11,3 MJ / 80
  • Eggersmann
  • High Energy Müsli 1 kg 13,5 MJ / 95
  • Betfor 0,2 kg 11,2 MJ / 57
  • Olja + linfrö(90g) 1+1 dl 3 MJ + 13,8 MJ / 180
Där landar jag på 162 / 1184 vilket gör en kvot på nästan 7,3.

Eggersmann ligger ju på en kvot på drygt 7, ungefär som havren och är egentligen köpt till konvalescenten innan han fick problem men hon äter upp det nu så det inte blir gammalt.

Oljan och linfröna är mest för magens funktion och betforen (när hon äntligen började äta den) för att binda salt och mineraler.

Givorna delas upp lika morgon och kväll och 05, kg havre + en dutt betfor vid insläpp.

Hon har fått en dos Magtarm då hennes mage var snarlik en kos när hon kom men nu är hon mycket bättre i avföringen och bajsade till och med format på tävlingen. Det påstås att hon stod på hö och 3 kg havre innan men det tycker jag låter osannolikt på en startande travare.

Senast ändrad:

Nu har jag inte läst hela tråden, utan tänkte bara dela med mig av vad min hovslagare som är både travtränare och galopptränare anser.

Vi har haft väldigt många, långa och givande diskussioner kring foder och foderstater.

Hans erfarenhet är att prestationshästar inom både trav och galopp inte bör ha för hög kvot, den ska ligga mellan 5-5,5 för att de ska prestera optimalt. Blir kvoten högre blir hästarna "sega" och "svårare att få fart på".

Intressant tycker jag som har en halvblodsvalack som behöver en kvot på 7,5 för att hålla sig fin!

Intressant med tanke på mitt inlägg...'

:idea: Men visar väl bara det vi alla vet, att hästar är individer och att alla är olika med olika behov!

Intressant med tanke på mitt inlägg...'

:idea: Men visar väl bara det vi alla vet, att hästar är individer och att alla är olika med olika behov!

Men du skriver ju själv...

vad min hovslagare som är både travtränare och galopptränare anser.

Det är en persons åsikt och ingen fakta bakom.

Jag har lyssnat på travhovisar också "lite grann" och jag är inte alls överens med dem om hur fötterna ska se ut. :angel:

Jag har egentligen ingen åsikt efter Sara Mohunens föredrag utan kör på som jag gör...

Massor av folk har ju ingen koll på vad deras hästar får för kvoter och deras hästar vinner också...

Det gjorde åtminstone mina lite då och då innan jag började analysera och räkna foderstater. :idea:

Jag kan uppdatera igen nu med två månader på denna foderstat och ytterligare en start.

Rekordsänkning med ytterligare 0,5 sekunder och det var inte bränslet som tog slut utan hennes gamla muskelproblem som gjorde att hon tappade rytmen/segern strax före mål (enligt kusken då).

Jag tror inte att foderstaten påverkar henne negativt.

Hej! Har inte läst hela tråden, men enl. en foderrådgivare för stjärntravhästarna så är en kvot på ca 6 bra för tävlingshästarna. :)

Hej! Har inte läst hela tråden, men enl. en foderrådgivare för stjärntravhästarna så är en kvot på ca 6 bra för tävlingshästarna. :)

Det är ju så det står i böckerna, det behöver man ju inte anlita foderrådgivare för.

Åtminstone i den jag lärde mig räkna ifrån så står det kvot 5,8 +- 0,3 för hårdtränande hästar.

Ja visst.... (och TACK :idea:)

Travare, ca 165 cm, tunn modell (bild finns på Axevallas hemsida, gårdagens tävlingar lopp 7)

• Hö: 12 kg 8,8 MJ / 63
  • Lusern: 1 kg 8,5 MJ /105
  • Havre: 2,5 kg 11,3 MJ / 80
  • Eggersmann
  • High Energy Müsli 1 kg 13,5 MJ / 95
  • Betfor 0,2 kg 11,2 MJ / 57
  • Olja + linfrö(90g) 1+1 dl 3 MJ + 13,8 MJ / 180
Där landar jag på 162 / 1184 vilket gör en kvot på nästan 7,3.

Eggersmann ligger ju på en kvot på drygt 7, ungefär som havren och är egentligen köpt till konvalescenten innan han fick problem men hon äter upp det nu så det inte blir gammalt.

Oljan och linfröna är mest för magens funktion och betforen (när hon äntligen började äta den) för att binda salt och mineraler.

Givorna delas upp lika morgon och kväll och 05, kg havre + en dutt betfor vid insläpp.

Hon har fått en dos Magtarm då hennes mage var snarlik en kos när hon kom men nu är hon mycket bättre i avföringen och bajsade till och med format på tävlingen. Det påstås att hon stod på hö och 3 kg havre innan men det tycker jag låter osannolikt på en startande travare.

Hur mycket tränar denna häst?
Äter hon upp de tolv kilona hö?

Oj jag hade missat frågan... :o ¨

Hon går intervaller ungefär var 4:e dag på puls 200 om det inte varit start för då vilar hon några dagar innan hon trillar in i schemat igen.

Jag har uppskattat vad hon pillar i sig i hö-mängd ungefär man kan ju inte räkna med vad man ger utan vad de verkligen äter tycker jag.

Hon äter lite sämre efter starterna och när hon får "äckliga" mineraler så det gäller att välja en "god" sort. :D Pellets är BLÄ.

Jag kan ju uppdatera med oktobers tre starter...

Den första blev inte ens nån start då hon slog huvudet i vingen och galopperade.
Nästa satt hon fast långt bak och spurtade godkänt till en sistapeng.
Och den tredje vann hon igen! :idea: Visserligen gick loppet rätt sakta men hon satt fast långt fram den här gången och kom ut sent.

Nu har hon stått 3 månader på denna foderstat så om hon är BÄTTRE på en lägre kvot har jag nog hittat värsta racern... :d

Räknade foderstater för några år sedan men har totalt glömt bort hur man räknar ut kvoten :confused: någon som har lust att förklara?? Finns det någon bra bok man kan använda sig av??? måste ta tag och börja räkna igen man glömmer så fort!

Kul att det fungerar för dig och din häst!
Då kan man använda det exemplet när man vill prata om någon som fungerar med lite proteinöverskott enligt svenskt sätt att räkna.

Half Moon, kvoten får man genom att dividera mängden (gram) smältbart råprotein med antal MJ.

Spinner vidare på tråden med en ny fråga.

Ändrar ni någonting på fordringen inför start, tex minskar grovfodergivan, ökar någonting osv.

Är det någon som räknar på mängden lysin i foderstaten till sina tävlingshästar (trav & galopp)?

Då va det som jag trodde. Men var inte 100 på att det var så..
Tackar för svar!

Jag minska inte på grovfodret, jag har en trasslig mage på henne ändå och vill inte ändra något.

Jag brukar även vara noga med att de får gå ut en sväng tävlingsdagen men det sprack sist och gick ju vägen ändå.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, jag har ett 17 årigt sto som är insulinresistent. Problemet är att hon är tunn och har svårt att lägga på hull. Hennes revben syns...
Svar
19
· Visningar
2 945
Senast: Desiree2
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 003
Senast: sandrafors
·
B
Foder & Strö Efter att ha läst Spader äss inlägg ang hur hästar reagerar på fett i fodret tänkte jag spinna vidare på ämnet hur man bäst utfodrar...
Svar
2
· Visningar
1 812
Senast: spaderÄss
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 548
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka