Ni med hack, tacksam för åsikter!

Sv: Ni med hack, tacksam för åsikter!

Fullblodet har fri tillgång på hack inne och ute (i speciella krubbor). Han hatar lusern och rör inte pellets, och inte äter han mycket av hacken heller. Den är där så han alltid har mat att pilla i, men det går nog åt en näve/dag i genomsnitt.

Den enda hacken han ens nosar på är Kraffts, Dangronts går helt bort. Är hästen kräsen hade jag försökt köpa loss någon liter av någon annan innan jag köpt en hel bal.

Funderar på att testa hack på damen som börjat rata lucernpelletsen.
För/nackdelar???
:bump:

Min ponny äter i stort sett allt som går att äta utom lusernhack med melass i alla fall inte Green Power lusern. Däremot så åt hon deras alfalfa - ett tag sedan tröttnade hon lite på det med.

Men dangroents lusernpellets som inte innehåller melass har hon ätit varje dag i minst ett par år. Det senaste året har hon fått 2-3 kg om dagen. Hon tycker fortfarande att det är jättegott.

Så det är kanske olika för olika hästar.
Jag tycker egentligen att hacket verkar trevligare men det är ju inte jag som ska äta det. Fördelarna med hack tycker jag annars är längre ättid.
Nackdelarna är - PRISET även om lusernpelletsen också har blivit alldeles för dyra.

ok!
Det är dangrönts pellets min har ätit i ca 4 år. Det äts OFTAST upp förr eller senare, men nu när stallet är kallt så fryser det så jag tänkte försöka undvika blöt mat, och tänkte då på hacket. Alfa alfan är den som jag funderar på, eftersom jag inte vill ha melassen.

Får väl funderar lite... känns ju som sura pegnar om hon inte äter...:confused:

Och min gubbe ratar nu Krafft lusernhack och Edel Lusernpellets. :laugh:
Enda som duger är Krafft Lusernpellets. Ska serveras torra i sin lusernkrubba (har en transportkrubba upphängd i boxen, fri tillgång där + att KPG blandas i), annars vägrar han äta.
Annan lusern får jag ej tag på.:(

Alla hästar här har ätit Krafts lucernhack med god aptit. Ser bara fördelar med hack, det tar tid att äta, behöver inte blötläggas och blir därmed inte dåligt/fryser om dom inte skulle äta upp. Jag kommer aldrig att gå tillbaka till pellets.

Stämmer det där med kvoten verkligen mot Dangroents alfalfa?

Hack är dyrare per kg foder och det tar mer plats att förvara och kan vara svårare att få tag på, men jag ser många andra fördelar med det. Jag slipper blötlägga och jag slipper vara orolig för att andra ska glömma att blötlägga när jag inte är i stallet. Hästen får mer att pilla med - pelletsen sög hon i sig hälften av och lämnade resten, så hacken tar längre tid att äta.

Green power Alfalfa har värden 7,5 MJ och 116 g smrp => kvot 15,5
Kvarnbyfoders lucernpellets har värden 8 MJ och 150 g smrp => kvot 18,8

Och min gubbe ratar nu Krafft lusernhack och Edel Lusernpellets. :laugh:
Enda som duger är Krafft Lusernpellets. Ska serveras torra i sin lusernkrubba (har en transportkrubba upphängd i boxen, fri tillgång där + att KPG blandas i), annars vägrar han äta.
Annan lusern får jag ej tag på.:(

det var modigt att fodra lucern pellets torra. :eek:

Jag vet inte hur det är med dangrönt, men när jag köpte foder av krafft så fick jag lämna tillbaka om det inte funkade, spelade ingen roll om jag hade öppnat och använt fodret, åt han det inte så fick jag lämna tillbaka.

Jag ska också köpa alfalfan nu hade jag tänkt. Men är väldigt kluven, sist jag hade det så slutade min häst äta det (och allting han fick, för han blev sjuk, så det hade nog inget med just det fodret att göra). Jag är rädd att han ska förknippa det fodret med tappad matlust och inte vilja äta det.

Men men, vill han inte ha det så kan jag nog sälja det till en kompis som också fodrar med lusernhack.

Du kan ju höra om du får lämna tillbaka, annars föröka få tag på någon att sälja det till i närheten om hästen inte äter det.

Är många som fodrar sina hästar med torra lusernpellets, ännu större mängd än vad min får.
Eller andra pelletsar för den delen...

svarar alla!;)

Ska nog testa kraffts då, har nära till återförs av både green power å krafft!

Är det några risker med att börja ge foder med melass?
Ger ju melassfri lucern nu och kraffts innehåler ju melass. Hennes müsli innehåller melass så jag borde ju märkt nu om hon inte tål, eller???

Jag har gett Kraffts Luserne hack i flera år. Den enda nackdelen jag upplevt är att balen fryser ihop nu när den står uppe på höskullen.
Men när den har förvarats varmt har jag aldrig stött på några nackdelar..

Har du testat att blötlägga pelletsen och kollat hur fort de expanderar i varmt vatten?

Bara för att andra gör, oavsett antal, så behöver det inte betyda att det är bra/nyttigt/hälsosamt.

Är många som fodrar sina hästar med torra lusernpellets, ännu större mängd än vad min får.
Eller andra pelletsar för den delen...

det står uttryckligen på påsen hur viktigt det är att blötlägga. det enda undantag jag vet är Kvarnbys lucern.
Har man sett hur otroligt mkt det sväller i vatten så väljer man nog att blötlägga, själv skulle jag aldrig ngnsin riskera att fodra torrt, särskilt inte så stora mängder. Men du gör ju som du vill givetvis, ser bara inte varför man skulle ens riskera det, att fodra torrt, vad kostar det att blötlägga och ta det säkra före det osäkra liksom?

Tänkte precis säga att jag fodrar bara med Kvarnbys, och den blöter jag normalt sett inte. Hittills har jag dock inte haft någon glupsk häst när jag fodrat med Kvarnbys lusern.

Kraffts pellets hade jag inte fodrat torr oavsett vilken det var (Groov, Sport, Lusern etc)

Mina hästar är galen i lusernhack, oavsett tillverkare. Jag har gett dem både av Krafft och GreenPower och både med & utan melass - ALLT går i med förtjusning :)

Nackdelen är väl priset då, skall men ge större mängder så blir det rätt dyrt jämfört med pellets.

Jag tycker den enda nackdelen med hack är - som många också skriver - just priset.

Annars är det bara fördelar - hästarna äter det väldigt gärna, det ger en hyfsat lång tuggtid och det är lätt att använda. Balarna har inte frusit hos mig trots att de står i kallstall.

När jag skulle börja ge lucern för första gången (för några år sedan) så köpte jag pellets, men den ena hästen tyckte inte alls att den där gröna gröten (blandade alltid upp pelletsen i vatten) var någon höjdare. Hack däremot äts med förtjusning!

Jag tycker att hacket är mycket trevligare eftersom det känns mer som om man fodrar ett grovfoder. Min får i för sig inte så mycket (0,5 kg) men hon har inga problem att äta upp (matvrak ;)!) sitt hack. Det är Dangrönts Green Power Alfalfa hon får förresten.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
652
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar