Ni med gröna fingrar - Rambutan!?

WS6

Trådstartare
För ca fyra år sen planterade jag en Litchi kärna som idag är ett ca 65cm högt träd..

Hittade sedan Rambutan på Maxi och tänkte att det också borde gå att plantera eftersom att de är sk kusiner.. den har varit i jorden ett par veckor nu och jag hittar inte speciellt mycket om det på nätet.. När tänker den titta upp? Tänker den titta upp över huvudtaget? Hur länge ska jag vänta innan jag överväger att kasta den?

Någon som har erfarenhet? eller kanske en sida som jag missat? ^^
 
Senast ändrad:
Sv: Ni med gröna fingrar - Rambutan!?

En del växters frön behöver processas lite innan de kommer igång och gror.
Känner inte till just rambutan, men exempelvis kaffe mår bra av blötläggning och uppruggning innan plantering. Andra fröer är väldigt långsamtgroende, till exempel lakritsrot som kan ta 3 månader innan den tittar upp.

När man planterar fröer från "köpefrukt" kan det vara hybrider, med sterila fröer. Eller så är fröerna helt enkelt inte mogna.

När jag planterar från mataffärens frukt och grönt brukar jag peta ner fröer och kärnor hos andra växter, och helt enkelt glömma bort dem. Det dyker upp lite skott med jämna mellanrum, alltid lika spännande att se vad man får!
Kan dock tipsa om att skriva ner vad man planterat var, det underlättar :angel:
 
Sv: Ni med gröna fingrar - Rambutan!?

En del växters frön behöver processas lite innan de kommer igång och gror.
Känner inte till just rambutan, men exempelvis kaffe mår bra av blötläggning och uppruggning innan plantering. Andra fröer är väldigt långsamtgroende, till exempel lakritsrot som kan ta 3 månader innan den tittar upp.

Det är det jag vet och lite sånt jag undrar över..

När man planterar fröer från "köpefrukt" kan det vara hybrider, med sterila fröer. Eller så är fröerna helt enkelt inte mogna.

När jag planterar från mataffärens frukt och grönt brukar jag peta ner fröer och kärnor hos andra växter, och helt enkelt glömma bort dem. Det dyker upp lite skott med jämna mellanrum, alltid lika spännande att se vad man får!
Kan dock tipsa om att skriva ner vad man planterat var, det underlättar :angel:

Haha, kul sätt! Just nu står det en kruka jord i fönstret.. :D
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Fler än jag som har en liten djungel hemma? :p Och vad har ni? Jag har: - Ett litet Litchie-träd från 2007, ca 70cm högt.. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
3 879
Senast: Skyggni
·
Trädgård & Växter Jag har ett prydnadskörsbär i trädgården som jag behöver lite råd om. Grannarna har likadana träd (jag tror det är japanskt körsbär med...
Svar
4
· Visningar
2 328
Senast: Badger
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 522
Trädgård & Växter Jag ska som ett experiment plantera melonkärnor, att få nån frukt verkar inte så troligt av det jag läst mig till på nätet men kanske...
Svar
6
· Visningar
20 367
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp