Ni med glutenintolerans?

Tassa

Trådstartare
Hej. Jag har börjat fundera på om jag kan ha glutenintolerans. Jag vet att man då bör vända sig till läkare och få det utrett, men jag har liksom inte så specifika problem. Det är rätt diffust och jag mår egentligen inte så dåligt av det, så jag tycker att det känns lite svårt/konstigt att ringa vårdcentralen för det.

Därför tänkte jag kolla om det finns andra som har detta, hur ni märkte det och vad ni får för problem av gluten?

Jag har egentligen i hela mitt liv haft problem med trög mage och när jag sover får jag ont i tarmarna, på morgonen kan jag ha svårt att sova ordentligt pga detta. Det gör inte jätte ont, men är störande. Det går dock över när jag går upp, eller går på toa... Jag kan även må lite illa på kvällarna och känna som att jag har typ växtvärk i armar och ben. Jag har som sagt haft såhär så länge jag kan minnas så det har alltid varit normalt för mig, men nu tycker jag att det har blivit lite värre nu de senaste åren. Samtidigt känns det lite svårt att söka för det.

Så, tycker ni att jag borde kolla upp det ändå? Och som sagt, ni med glutenintolerans, berätta gärna hur det är /var för er. Läste att det finns tester på apoteket för detta, någon som har testat?
 
Min pappa diagnostiserades slutligen som glutenintolerant i höstas efter en lång process. För honom innebar det ett drygt halvår av återkommande diarre, magont och viktnedgång (180 cm och vägde till sist bara 63 kg). Han var helt matt av att inte få behålla näring och han fick också oförklarlig värk i olika delar av kroppen och var även deprimerad. Det kan säkert yttra sig på olika sätt, men hans symptom är nog ganska vanliga. Han har blivit som en helt ny människa :) sedan han fick sin diagnos och kunde ta bort roten till det onda. Det är ju alltid värt att prova om du mår bättre av glutenfritt, men om det här är ett problem för dig - sök läkare.
 
Glutenintolerans kan te sig på många olika sätt så visst, det kan det vara. Det kan även vara något helt annat. Malabsorption är vanligt vid celiaki varför det i sig är en orsak till att få det diagnosticerat korrekt samt att i så fall få råd kring mat av dietist.

- Sök läkare
 
Tack för era svar. Jag förstår också att det kan vara många olika symptom på glutenintolerans, därför var jag nyfiken på vad andra har haft för symptom. Ja det är ju inte alls säkert att det beror på det. Men det som känns så dumt/svårt är att jag inte har så stora problem av det, jag lider inte av det men de hade ju varit skönt att slippa må illa var och varannan kväll tex, om det nu skulle bero på det. Men därför känns det lite svårt att söka för det också. Men jag kanske borde kolla upp det ändå, bara för att vara på den säkra sidan.
 
Det som är dumt är väl att gå omkring och fundera och må som du gör när det kan finnas hjälp att få. Det kanske inte blir löst helt i en handvändning men du kan slippa må som du gör. Enbart det borde vara värt det. Du ska bara veta hur många samtal som börjar med att "Nu kanske detta inte är ett så stort problem, men..."
Det är ett problem för dig, gör något åt det
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har fått brutal tandvärk. Tanden har varit lite öm ett tag men har inte gjort ont. Jag pressar tänderna på nätterna och har förstått...
Svar
8
· Visningar
531
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Har sen flera år haft det problemet och nu hitta ett schampoo som faktiskt funkar. System4. Men jag tycker inte mitt hår blir jättebra...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 603
Senast: Unafraid
·
Kropp & Själ Gäller inte mig, men min son. Han har ofta blåsor i munnen, vanliga förkylningsblåsor typ, ibland på läppen, men oftast på tungan. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 578
Kropp & Själ Hej! Jag fick i fredags förra veckan en ordentlig knuff i bröstet av en häst. Gjorde ont men var inte värre än att jag skrek till och...
2
Svar
23
· Visningar
1 496
Senast: Modest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp