Ni med fullblod...vad har ni för storlek på täckena?

Ramona

Trådstartare
Jag undrar vilka storlekar på täcken ni har till fullblod som är ca 160 cm i mankhöjd.
Ja, jag vet att det skiljer sej på hur de ser ut i kroppen, men jag vill göra en liten statistisk undersökning.
Har ni 135 cm eller 145 cm i täckesstorlek....eller större eller mindre kanske till och med?

Sv: Ni med fullblod...vad har ni för storlek på täckena?

Mitt fullblod är 172cm hög och ligger på gränsen mellan 145 och 155cm. utetäcken köper jag alltid 155. men det är svårt att hita täcken i den storleken som inte hänger i bogen. Horseware är de enda som han inte får skav utav.

min häst är 70 % fullblod (171 cm) och har 155 i täcken, nåt 145.

Min är knappt 160 och har 135. Det är lite för stort på längden och framförallt runt magen. Men efter tre månader som ridhäst börjar hon fylla ut gjordarna lite:D. Det var största problemet. Över bogen sitter de mesta ok, på innersta hålen.

Har ett på 125 men det är aningens kort.

Skulle tro att hon ligger mellan dessa storlekar.

Tar gärna emot tips på täcken som är lite mindre i bog och runt magen.:)

står i inlägget 171 cm :)

Hat två fbl på runt/strax över 160 i mkh;

Ena fullblodet har 135 i täcken, men han är rätt kort i ryggen, lite kötbulleaktig. :D

Andra fullblodet har både 135 och 145, lite beroende på om täcket är stort eller litet i storleken. Hade helst haft 140 till honom, men det är lite svårt att få tag i en hel garderob utan att betala en förmögenhet... :smirk:

Jag undrar vilka storlekar på täcken ni har till fullblod som är ca 160 cm i mankhöjd.
Ja, jag vet att det skiljer sej på hur de ser ut i kroppen, men jag vill göra en liten statistisk undersökning.
Har ni 135 cm eller 145 cm i täckesstorlek....eller större eller mindre kanske till och med?

145 cm på min tjej och det passar perfekt,135 är för litet.

*KL*

Förra damen, ca 157 cm i mkh - 135 cm. Satt perfekt.

Nya herrn, ca 160 cm i mkh - stora 135täcken/små 145. Dvs typ 140 cm.

Mitt fullblod är strax över 162 cm hög och har 145 i täckesstorlek. Jag har ett täcke i 135, men det är liiiite för kort över baken. (Men perfekt i bogen.)

Mitt fullblod är strax över 162 cm hög och har 145 i täckesstorlek. Jag har ett täcke i 135, men det är liiiite för kort över baken. (Men perfekt i bogen.)

Precis sådär blir det för mig! Min herre sägs vara 162, men när jag mätte fick jag honom till 162 med skor och brodd, kan dock mätt fel.

Men 135 sitter utmärkt i bogen, men blir lite för kort på längden. Jag har inte provat ngt 145 cm än, men är rädd det blir för stort i bogen.

Stora 135täcken som snarare är 140 cm däremot sitter perfekt, men sådana växer ju inte på träd

de tre som är rund 160 cm har 145. Dom är rätt biffiga men de blir nåågot stort över länden. Rästen dom är 160 och uppåt , 3 st , har 145 likaså och dom sitter perfekt. Som du sa, det beror ju lite på hur dom ser ut själva.

Min häst är ca 163 cm i mkh, han har oftast 135. Vissa 140-145 passar.

KL
min förra var 160 och hade 135 i täcken. Mycket kort i kroppen.

Min nuvarande är 170 och drar 155 ofelbart. Möjligen i vissa stora storlekar i stalltäcken att han kan ha 145. beror på märket. utetäcken alltid 155.

Min förra häst, fullblod, var 155 cm och hade 135-140 cm i täcken.

Min förra häst som tyvärr är avliden nu var ett arabiskt fullblod på 160 cm i mkh, han kunde ha både 135 och 145 cm i täcken. Men 145 satt bäst på honom, 135 vart lite tajta.

145 passar bäst här.

Av de jag haft,
149 cm - 115 cm i något fleecetäcke, men 125 i de flesta.
164 cm - 135, några 145 täcken, 140 var en perfekt stl
160 cm - 125, något utetäcke stl 135

Inte min, men bor i stallet:

158 cm hög, 145 cm i täcke.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
644
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 390
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 366
Senast: mamman
·
Utrustning Tjo, jag sitter och velar på om jag ska skaffa mig en ridkjol, men det finns ju några olika sorter. Jag har ridit i min regnrock ett par...
Svar
8
· Visningar
918
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka