Ni med fler djur än häst...

finapina

Trådstartare
Jag undrar lite över dethär med hästar o andra djur i samma stall. Har hört att t.ex höns ej ska bo ihop m häst. Ngn m erfarenheter? Räcker det att avgränsa häst o höns-del m att dom bor i varsin ända av stallet eller måste hönsen helt hållas " undan" m egen ingång? Hur är det m får, getter? Kan dom bo "grannar m häst"? Förr hade man ju flera olika sorters djur i samma byggnad.Mkt tacksam för svar...
 
Sv: Ni med fler djur än häst...

Jag har haft mina hästar i samma stall där det stod både kossor och får och en kortare period även höns.

Hästarna, kossorna och fåren gick även i samma hage och det har fungerat alldeles utmärkt.

Kan inte tänka mig att det skulle finnas något förbud mot det då dessa kor var mjölk kor och dessutom krav märkt så det var kontrollanter med jämna mellanrum från diverse olika instanser och det stället har aldrig fått någon anmärkning.

Dock är det väl inte att föredra att ha hönsen med de övriga djuren då de ofta har loppor osv..

Här stod alla djuren i samma stall men i sektioner kossorna längst till höger sen hästarna sen fåren och sen hönsen en liten period..
 
Sv: Ni med fler djur än häst...

ja de sager man inte skall ha hastar och hons tillsammans.. i mitt forra stall bodde honsen i en box vintertid bredvid hastarna. inga problem. Sommartid var honsen utflyttade till honshus med utegang..
Nu har jag hons i honshus som ar del av gamla stallet, dar det finns tva spiltor. sa tydligen levde honsen nara hastarna dar ocksa en gang i tiden. dar bor nu 2 far och hastar ar pa andra sidan vaggen..
hemma hade vi kor gris, hons och hastar tillsammans i ladugarden. och inga problem med det..
det finns sakert regler och sant for det enligt sjv, men ser inget problem med att halla hons och hastar tillsammans.. tror faktiskt hastarna tycker det ar lite smamysigt med honsen.. hade enhona som la ett agg varje morgon i mitt stos foder krubba, hasten at det...
 
Sv: Ni med fler djur än häst...

Jag skulle inte blanda hästar och höns pga hönsen skapar sååå mycket damm som inte är bra för hästarna att andas in. De andra djuren skulle jag gladeligen ha i samma stall.
Funderar själv på att köpa får att ha i samma hage och stall som hästarna.

Många djur blir det....:)
 
Sv: Ni med fler djur än häst...

Anledningen till att man inte bör ha höns/fjäderfä ihop med andra djur är dels som nämnt innan att de dammar. Men också för att de ofta har kvaslter och även lössloppor som lätt sprider sig till de andra djuren.
Sedan på senare år har ju även fågelinfluensan kommit så jag misstänker att det kan finns risker med smittspridning även av den. Tror det fanns häst i Canada som fick det och även några hundar.
 
Sv: Ni med fler djur än häst...

Men dethär med hönsdamm... Har det ngn betydelse hur många det är då? Har inte tänkt börja m äggproduktion direkt =) utan det handlar om max 7-8 st, absolut ej fler!
 
Sv: Ni med fler djur än häst...

Vi hade 4-5 stycken höna pönor i stallet och jag kan då inte påstå att jag märkte av att det blev mer dammigt av de än när de inte fanns i stallet...
 
Sv: Ni med fler djur än häst...

Hej,
min häst blev riktigt sjuk när han stod med hönor. Hade han ute på foder och dom valde att låta hönsen komma in över vintern i en box. Fanns visserligen två hästar till som inte blev sjuka men inte värt att chansa enligt min åsikt. Blev tvungen att ta honom därifrån och det vart dyrt med mediciner.
 
Sv: Ni med fler djur än häst...

Men dethär med hönsdamm... Har det ngn betydelse hur många det är då? Har inte tänkt börja m äggproduktion direkt =) utan det handlar om max 7-8 st, absolut ej fler!
Fåglar dammar så är det bara så även en fågel kan ge besvär för känsliga individer. Är det något man eftersträvar att inte ha i häststall så är det ju just damm.

Man behöver inte gå längre än till en lite burfågel som man kan ha hemma. Det finns alltid synliga spår av den utanför buren och kan man ju fundera på hur mycket finns av de som inte syns för blotta ögat.

Så 7 - 8 stycken är ganska många höns som kan om man har otur förstöra luften i stallet för hästarna.
 
Sv: Ni med fler djur än häst...

Jag har mina höns i samma stall som hästarna över vintern, så fort det blir varmare ute så flyttas dem ut till hönshus.

Jag har aldrig haft några problem med mina hästar, har aldrig fått hönslopper eller så. Man säger ju att höns dammar en del och kan ha en del olika parasiter, men som jag sa har jag aldrig haft problem med det.

Sen är jag väldigt noga med att mocka hos hönsen en gång i veckan så att det alltid är rent och snyggt hos dem också, antar att det har en betydelse.


Om man nu ska hönorna i stallet så kan man faktisk sätta upp sådant "Plasttak" runt om hönsens box så kommer inte dammet ut till hästarna!
Och det bästa är att ha dem längst in i stallet så blir det lite mer avskillt.


Så jag ser inga problem med att ha höns och hästar i samma stall.

//Sandra
 
Sv: Ni med fler djur än häst...

grannen har sina ponnyer i samma byggnad som hönsen, dock olika ingångar, deras ena ponny fick höns lus eller vad det heter på sig och kliade sönder man,svans och pälsen på rumpan förra vintern.
tydligen så är det lätt att hönsen sprider o hyror till andra djur.
 
Sv: Ni med fler djur än häst...

Jag står nu inakorderad i ett stall med blandad kompott av djur. Stallet är stort med 8 boxar och två större spiltor och gott om utrymme i stallgång mm. I 4 av boxarna bor hästar, i en box 5 höns/tupp, 1 box med 5 myskankor och 1 box med 6 kaniner. Sista boxen bor det hö i.

Om det inte vore för att fjäderfäna ska flytta ut till en annan byggnad på sikt så hade jag bytt stall trots att det är underbart och helt perfekt för mig och hästen.

Hönsens fjädra ligger överallt och även spillningen hamnar utanför tots galler runt boxen. Tuppen för ett förbaskat väsen och galer i ett. Ankorna märks inte så mycket av men gott luktar gör inget av fjäderfäna.

Kaninerna för inget som helst väsen av sig men eftersom det är en okastrerad hankanin (i halva boxen) och hon som ibland brunstar med ungar i andra halvan så kan också dessa lukta nått fruktansvärt. I går sa gubben att nu börjad bilen lukta riktigt mycket stall och det har den inte gjort när jag varit i tidigare stall. Men det är klart att lukterna följer ju med i kläderna. Inte så mysigt.
 
Sv: Ni med fler djur än häst...

saken ar ju det att man maste halla rent hos de andra djuren ocksa.. mocka en gang i veckan och badda ner djuren igen.. Voffie jag tankte pa det, gor de rent hos kaniner och hons/ankor? eller hur gamla ar baddarna? Nej ni skall inte gora det, men kanske gora en fin paminnelse till staggagaren.

Jag baddar med ho och halm nu pa vintern, har inget damm att prata om, och yep en av mina ston fick loss forra vintern, hon kliade men det vara bara att behandla, tva veckor med frontline spray (for hundar) och hon var lusfri.. kan ju saga hasten hade valdigt tjock pals ocksa..

MMed ordentlig skotsel och med plastic runt boxen mot hastarna skall det ju inte vara nagra problem..
 
Sv: Ni med fler djur än häst...

I stallet där min häst står bor det höns. Hästarna går dock på lösdrift så det blir ju inte så dammigt då. Nu på vintern bor hönsen i hönshus som står i kanten av hästarnas hage. På sommarn går hönsen fria och det har inte varit något problem. Hönsen springer runt benen på hästarna, hästarna bryr sig inte och har inte fått några loppor. Finns även 1 Påfågel som strövar fritt året om och det går bra.
Små hundar + katter går oxå fritt på gården. Så här finns det mycke djur!
 
Sv: Ni med fler djur än häst...

Kat- Ägaren är ute och pysslar i sina boxar varje kväll men exakt vad han gör vet jag inte. Gossar med dem ;)

Hos kaninerna skulle det verkligen behövas göras rent. Nu ligger det pyttepyttesmå kaninungar där inne i bädden någonstanns så nu vågar man inte sätta foten där. Jag vet ju när vi hade våran kanin okasterar att buren började lukta på bara ett par dagar så går det en vecka så luktar det amoniak. Det ser inte grisigt ut på något vis hos något av djuren men fåglarnas avföring kanske åker ner i bäddarna, vad vet jag. Jag går aldrig in dit. Hästarna står i ena änden av stallet och mat och smådjuren finns i andra.

Ankorna är som sagt det minsta bekymret men dessa jobbiga hönsfjädrar som är över hela stallet och även i höet ogillar jag. Vi lägger oss inte i hans skötel och vill inte klaga, vi har ju fått så himla bra deal för övrigt. Passar det inte så får man väl flytta, det är ju hans stall och hans djur. Vi kan ju knappast kräva att han ska ändra om något för att behaga oss. Till somaren går smådjuren ut och till nästa vinter ska han ha byggt ett fågelhus så då slipper vi dem. Kaninerna är ett barnbarns och både hon och farfar är visst trött på dem så vi får väl se hur länge de stannar. Fram till dess får vi höra på den ljudliga tuppen och plocka fjädrar ur hästmanarna. :grin:
 
Sv: Ni med fler djur än häst...

Jag hade i mitt oförstånd hönsen i anslutning till stallet. En egen del men med öppning in till hästarna. Det slutade med att en av hästarna fick kronisk bronkit, som utlöstes av hönsen. Jag hade ungefär 10 hönor då. Och höll rent hela tiden.
Så jag skulle aldrig ha hönor i samma stall som hästar....

Dom andra djuren som får, get eller kanin kan inte jag se något problem med.

Jag har två grisar i stallet bredvid mina hästar:laugh:

MVH Russin8
 
Sv: Ni med fler djur än häst...

Vi hade höns i en del av stallet samtidigt med hästarna under många år. Inga problem. Det blev inte märkbart dammigare p g av hönsen.
Har man en väl fungerande flock så håller dom sig lugna= inget damm, fjädrar etc som flyger omkring.
Rätt skötta höns har ingen ohyra!

LIA
 
Sv: Ni med fler djur än häst...

Huu...nu skrämmer du mig för jag har hört Kelly hosta på morgonen sista veckan. Dock aldrig på kvällen, ute eller under ridtur. Hon har liiite känsliga luftrör :crazy: Hon hostade aldrig i det förra stallet. Detta får jag ha större koll på. Tack för varningen :bow:
 
Sv: Ni med fler djur än häst...

Det behöver ju inte vara någon fara för din häst. För om dom har bronkiterna så hostar dom när man anstränger dom. Min häst började hosta så fort man red honom. Sen var det ju inte hönsen som gjorde så han fick problem, utan det var den utlösande faktorn. Min veterinär frågade direkt om jag hade höns i närheten. Jag lovar att en dörr aldrig har spikats igen så fort;)

Men min häst är nu 18 år och har i stort sett inga problem alls. Han går ute och får bra hö.

Men som sagt va, det är ingen bra ide att ha höns och hästar ihop. Och det är inte bara dammet, utan hönskvalster är inte bra för hästar.

MVH Russin8
 
Sv: Ni med fler djur än häst...

Som tidigare skrivits så ska inte hästar och höns hållas tillsammans.

Att ha nötkreatur tillsammans med hästar i samma byggnad är inte heller något jag rekomenderar. De avger väldigt mycket mer fukt än hästar och kan på det viset orsaka olika luftvägsproblem.

Kicki :laugh:
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 528
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 821
Senast: alazzi
·
M
  • Låst
Ekonomi & Juridik Hejsan. För tre månader sen skrev jag på ett fodervärds avtal där ja skulle få ha hand om ett varmblod som för det första är...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 343
Senast: Marie_Ozzy
·
L
Ekonomi & Juridik Är stallägare & har 6 inackorderingar funderar på att stå för hö´t & vill att mitt stall ska ha fri tillgång. Undrar om någon har tid &...
2
Svar
26
· Visningar
2 785
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp