Ni med fler djur än häst...

Nu är detta en gammal tråd men jag kan inte låta bli att skriva. På grund av praktiska aspekter så funderade vi på att ha höns och hästar i samma stall. Hade hört väldigt olika om detta från hästägare så därför ringde jag länsstyrelsen.

Svaret var mycket tydligt! Det är inga problem i sig att ha hästar och höns tillsammans. Det beror på hönornas antal och vilken ventilation som finns och hur väl djuren sköts. Vi har fem hönor och en tupp med 6 boxar i ett stall med bra ventilation där vi tar hand om djuren och är noggranna med städning, inga problem alls. Jag berättade just om vår situation också och fick ett ja på detta.
 
Förutom att höns avger en del damm som inte är bra för hästar så avger hästar en hel del fukt som inte är bra för hönsen. De två djurslagen passar inte ihop helt enkelt. En isolerad, ventilerad friggebod med el indraget för hönsen och ha hästarna i sitt stall. att hönsen springer fram och tillbaka och hälsar på i stallet ibland gör ingenting. Ingen särskild smittorisk egentligen (pratar man fågelinfluensa får man utrota gråsparvarna som flyger i stallet och på logen i så fall ;) )
 
Höns är väl ganska känsliga för kyla och drag, och bör helst ha isolerat och uppvärmt? Medans hästar ju gärna ska ha ett välventilerat kallstall, så jag tänker att de inte passar så bra ihop av den anledningen.
 
Hästar kan vara känsliga för dammet som hönsen avger och virvlar runt, och hästar och höns trivs väl som sagt i olika miljöer. Däremot brukar det ej vara några som helst problem med får, kor, grisar, kaniner osv så länge man inte blandar alla djurslagen i samma box, fast tydligen så går det med då jag har en vän som hade 1 häst, 2 får och 2 grisar i samma hage som delade på ett vindskjul.
 
Hur dåligt det är att ha höns och hästar ihop beror väl på hurdant stall man har. Jag har ett välventilerat kallstall och mina höns (4 stycken av dvärgras), som lever fritt på gården, har själva valt att använda boxmellanväggarna som sittpinnar när de "sätter sig för natten". De bor alltså mellan hästarna - och hästarna låter dem göra det. De har en egen liten box i stallet där de har mat och vatten och när det blir flera minusgrader ute har de en värmelampa igång.
Och vad gäller ohyra så har jag hört påståendet att hönor som har möjlighet att sandbada har betydligt färre löss än de som inte får sandbada.

Mina hästar har också bott ihop med får.
 
Höns är väl ganska känsliga för kyla och drag, och bör helst ha isolerat och uppvärmt? Medans hästar ju gärna ska ha ett välventilerat kallstall, så jag tänker att de inte passar så bra ihop av den anledningen.
Våra höns har inget isolerat eller uppvärmt hönshus, dock är det dragfritt.
Det första gänget vi hade blev samtliga sex år gamla, och de värpte flitigt in det sista.
 
Våra höns har inget isolerat eller uppvärmt hönshus, dock är det dragfritt.
Det första gänget vi hade blev samtliga sex år gamla, och de värpte flitigt in det sista.
Helt sant! Kyla klarar de ganska bra (beror ju förstås på ras) men inte drag eller rättare sagt kombinationen fukt och drag. Isoleringen är ju viktig för vattnet och att man ska slippa djupfrysta ägg :p Visste ni för resten att en vanlig värphöna dricker ca 2,5 dl vatten på ett dygn. Räkna om det till människa så inser man att det är ganska mycket. Det motsvarar ungefär 24 liter för en människa som väger 65 kilo :o
 
mina hönor är förvisso av dvärgras, men de har inte läst den boken där det står att de ska dricka så mycket. Vintertid gör de (4 st) av med runt en liter vatten och sommartid är det lite svår att veta eftersom de går fritt ute och äter allt de kommer åt och dricker i vattenpölar också.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 529
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 824
Senast: alazzi
·
M
  • Låst
Ekonomi & Juridik Hejsan. För tre månader sen skrev jag på ett fodervärds avtal där ja skulle få ha hand om ett varmblod som för det första är...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 343
Senast: Marie_Ozzy
·
L
Ekonomi & Juridik Är stallägare & har 6 inackorderingar funderar på att stå för hö´t & vill att mitt stall ska ha fri tillgång. Undrar om någon har tid &...
2
Svar
26
· Visningar
2 785
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp