ni med exemhästar i mellansverige

P

Paloma

Hej
Ni som har exemhästar i mellansverige, hur ser de ut nu? Har de börjat klia sig nåt?
Jag har duttat min häst full både invändigt o utvändigt med diverse "bra mot exem grejer" och hon har hittils "bara" kliat sig lite i svansen ännu.
Kan jag tacka "duttandet" för det eller är det bara så att säsongen inte kommit igång ännu?
Skulle vara kul o höra hur det går för er!
 
Sv: ni med exemhästar i mellansverige

Vår ponny, som har lindriga exem, började klia sig i svansen redan straxt efter påsk.. Jag la på flugtäcke, med hals, och smörjer med Equi-lotion. Då har vi hållt det i schack...
 
Sv: ni med exemhästar i mellansverige

Jag tar in vår exemhäst på stall före skymningen.
Han kliar sig aldrig inne.
Jag började med det för nästan en vecka sedan.
 
Sv: ni med exemhästar i mellansverige

Har precis lagt på vår ponny (med lindrigt exem) exemtäcke med hals. Han har inte börjat att klia sig ännu, bäst att lägga på täcket innan. Har även nylanders häst kräm att smörja på vid behov.
 
Sv: ni med exemhästar i mellansverige

Min pålle har inte börjat klia sig ännu, peppar peppar... Man kan nog kalla det att han har lindrigt eksem men jag vet ju inte då han aldrig varit obehandlad.
De andra två som har eksem i stallet började klia sig för ca 3v sen. Den ena har nu täcke o kliar inte vad jag vet och den andra är såld så jag vet inget mer om den.

Våra står fortfarande inne på natten.
 
Sv: ni med exemhästar i mellansverige

:) tack
nu vet jag lite hur läget ser ut hos er andra.
säsongen verkar inte riktigt ha börjat för fullt ännu men på god väg.
Får se till att jobba på med shampoon o salvor och örter så mkt det går.
Min häst får också stå inne på natten tom juni.
Maj och september ska väl vara de värsta månaderna har jag hört så då får man väl försöka ha dem inne då iaf.
Igår när jag tog in hästarna så var det iaf vääldigt mycket mygg i omlopp:mad: .
 
Sv: ni med exemhästar i mellansverige

Glömde o skriva att jag självklart redan börjat behandla mot eksem i förebyggande.
Linfröolja i maten sen några månader, vitlök i maten sen några veckor, tvätt ca 1ggr/1,5v med Head & shoulders, smörjning med näckens hudvårdsolja ca 1ggr/v och hemmagjord insektsspray varje dag.
 
Sv: ni med exemhästar i mellansverige

Min lilla pålle har inte visat någrasymtom alls än. Började med kallpressad linfröolja för tre månader sen som jag fortsätter med dagligen. Tvättade hennes man och svans för en vecka sedan med vanligt ekologiskt hästschampo först och masserade henne med Neemolja i man o svans. Peppar, peppar. Vi bor i Västsverige. Nu har sommaren exploderat rejält med sol och värme. Hästarna är ute till halv tio på kvällarna.:rofl:
 
Sv: ni med exemhästar i mellansverige

Jag har följt rekommendationen o börjat med linfröolja i januari. I mars började jag med Probimin, som haft effekt (klifri) på importerade islandshästar. Om det hjälper min svenskfödda får jag se under sommaren.

Täcket läggs på så fort det blir + 10 grader ute. Hästen plus hans kompis stallas in så snart de kommit hem från vintervilan i januari. Nu har jag börjat smörja med MJ:s djursalva, som räddade förra sommaren. Har tydligen full beredskap nu med täcke, installning, linfröolja, Probimin och MJ:s djursalva.

Hästen har grav eksem sedan ettårsåldern (idag 10 år) och lider mycket under sommartid. Har genomgått pricktest och har även kvalsterallergi. Gått en sommar med cortison som han fick i tablettform, slapp det ifjol i o med MJ djursalva fungerade så bra. Har annars provat det mesta utom Ökozon o Aloe Vera, och inget har effekt mer än täcke o installning samt en mycket väl balanserad foderstat. MJ:s djursalva är den enda salva som hållit hästen lugn och mankammen mjuk. Tappade färre tagel o sår (hudflagor) läktes fort så hoppas den fungerar lika bra i år.
 
Senast ändrad:
Sv: ni med exemhästar i mellansverige

Min, som har lindrig exem fick på sig täcket m. hals & magplatta
idag. Imorgon ska hon tvättas, smörjas och sprayas.

Funderar även på att köpa MJ:s hästsalva efter tips från Balderum
här på bukefalos.

Förra året fick hon AloeVerajuice, men jag avvaktar med det då
hon inte fann det särskilt smakligt - jag hoppas att kunna hålla det
i schack ändå i år.

Edit: hon har INTE börjat klia sig ännu, men igår kom första sparken
fram mot magen - ett säkert tecken på att nu ere sommar igen!
 
Sv: ni med exemhästar i mellansverige

Vart får man tag på mj:s hästsalva?
Skulle vara intressant o prova om den funkar på Paloma.:idea:
 
Sv: ni med exemhästar i mellansverige

Sen jag började med olivolja har jag inte behövt använda eksemtäcke mer. Han äter också vitlök för immunförsvarets skull. Dessutom hålelr det knotten borta. inga symptom än, men vi behandlar lite i förebyggande.
han har i och för sig inte haft så jätteont av eksem de senaste två tre åren, men innan det var det rätt illa..
 
Sv: ni med exemhästar i mellansverige

Jag gav Paloma 2färska vitlöksklyftor varje dag här under vintern i syfte att bygga upp hennes immunförsvar. Nu har jag slutat o kommer inte ge henne mer. Varför?
Jo hon fyllde 4 år i år och när jag har ridit henne under senvintern/våren så har hon blivit långsammare o långsammare, i skritten så segade hon till slut fram med pyttesteg. Men så läste jag här på buke :bow: att vitlök kunde ge hästar anemi :eek: så jag slutade ge det för omkring 4 veckor sen och nu är hon MYCKET piggare som en unghäst ska vara.:bump: Dock har hon varit förkyld i 2-3 veckor :crazy: men inte nedsatt energiskt pga det dock:) .
Det kan kanske vara så att vissa hästar är känsligare för vitlök än andra.
 
Sv: ni med exemhästar i mellansverige

ja gör gärna det så ska jag prova salvan, tack:)
 
Sv: ni med exemhästar i mellansverige

Balderum Norr skrev:
Hästen har grav eksem sedan ettårsåldern (idag 10 år) och lider mycket under sommartid. Har genomgått pricktest och har även kvalsterallergi. Gått en sommar med cortison som han fick i tablettform, slapp det ifjol i o med MJ djursalva fungerade så bra. Har annars provat det mesta utom Ökozon o Aloe Vera, och inget har effekt mer än täcke o installning samt en mycket väl balanserad foderstat. MJ:s djursalva är den enda salva som hållit hästen lugn och mankammen mjuk. Tappade färre tagel o sår (hudflagor) läktes fort så hoppas den fungerar lika bra i år.

Intressant att höra... Du som har en häst med gravt eksem.
Har kompisar som har eksemhästar.
 
Sv: ni med exemhästar i mellansverige

Hej alla! Jag har också en ponny med lindrigt exem, i fjol gick det bra fram till september-oktober då han kliade sönder halsen.. Någon här skrev att hon använde olivolja, smörjer du in hästen med det? Mycket och hur ofta? Vart kan man få tag i MJs djursalva (hette den så?) den verkar ju fungera bra om man läder här. Min ponny har inte börjat klia sig ännu, men myggen är här i af.
 
Sv: ni med exemhästar i mellansverige

jag skulle vilja veta vart man får tag på MJs hästsalva?
och probimin-shampo?
är det rätt som jag kommer ihåg att det finns något man kan ge hästen i fodret som är nåt probimin? vart får man tag på det?

pm:a mig om ni vet vart det finns att köpa, och pris?
 
Sv: ni med exemhästar i mellansverige

Min shettis ska ha exem men jag har inte märkt något än... jag köpte henne i januari och fick exemtäcke med...
Hittills har jag tvättat henne en gång med Hexocil, också mycket pga att förra ägaren inte hade tvättat på många år såg det ut som... (även fast hon har exem???) och de står även inne på nätterna än pga att Halvblodet har streckt sig och står i sjukhage...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
3 414
Senast: Fibusen
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 645
Senast: cassiopeja
·
Relationer Hej alla! Behöver lite kloka råd. Det är så att min några år yngre syster sedan länge har mått dåligt psykiskt. Jag har ställt upp sedan...
Svar
9
· Visningar
1 118
Senast: monster1
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 142
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föräldrar till barn som rider
  • Födda 2022
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp