Ni med EQUIPE sadlar!

Diabolical_Kitten

Trådstartare
Ni som har Equipe sadlar, hur är de att rida i? Provade ut en idag (island) och den låg hur bra som helst. Jag hade inget att anmärka på när det gällde passformen, men då det spöregnade kunde jag inte provsitta den på hästen utan bara på en bock (var väl hysat men det var en storlek för liten för mig). Den stora fördelen med den här sadeln är att om hästen växer ur den är det bara att skicka ne den till Italien och s¨å byter de bom för knappt 2000:-. Naktdelen är att den kostaar 19 000, jag har liksom inte dom pengarna....

Men hur är den att rida i, är speciellt intresserad av dressyrsadeln eller islandvarianten.

Sv: Ni med EQUIPE sadlar!

Jag tycker att Equipe sadlarna passar bäst till en liten kort Italiensk gubbe med minimal bakdel och matchande bäckenben. När jag provade en Equipe sadel satt jag på sömmarna vid sidorna för sadeln var väldigt smal och hård och jag har ej en stor bakdel snarare en normal bak. För 19.000:- förväntar jag mig "wow" känslan direkt jag sätter mig i sadeln.

Då har du nog missat halva tanken med sadeln. Man kan beställa den precis hur man vill, alla möjliga kombinationer! Jag har precis fått hem min nya chokladbruna hoppsadel :love:
Nu när den är ny så är den lite hård men det kommer. Den var till min besvikelse lite trång på hästen men efterhand den formar sig så skall det nog bli bra, alltså ingen katastrof nu.
Tycker att du skall satsa på en sådan om du har råd för de är underbara!

Jag har större bak, och tyckte också den kändes väldigt liten...
Ja, jag tyckte också att den inte var så bekväm (inte hård, men vafan... För 19 000 vill jag ha en fåtölj ;) ). Väldigt smal över sätet och jag vill ha ett brett säte.

Till sanchopancho:

Visst kan man ändra saker, men man kan inte ändra bredden på sätet, var tyngdpunkten ligger, hur bekvämt sätet är etc. Och SÅ imponerad av läderkvaliten var jag faktiskt inte heller...... Provade island CC och den hade väldigt mjukt, fint läder, men det var bara för att den var överdragen med tunt kalvskinn, de andra sadlarna med "vanligt" glansigt läder var inte alls lika mjuka.

Jag känner en till som har en Grand prix hopp och hon har också sagt att den var för trång för hästen när hon fick den...
Hm............

Dessutom måste jag säga att jag inte blev så glöad över att utprovaren blev väldigt sen UTAN att höra av sig. Hon sa mellan 4-5 och kom inte förrän 7, och då fick jag höra av mig till henne. Sen sa hon att hon skulle komma efter 10 min, men efter en halvtimme ringde jag igen och då hade hon blivit tvungen att uträtta ett ärende. Visst, saker kan uppstå och ibland blir det lite fel, men om jag är en potentiell kund och kanske ska lägga ner 20 papp på hennes produkter, då ska jag faktiskt ha den bästa servicen man kan få! Att sitta och vänta i 2-3 timmar är inte acceptabelt då....

Jag har en Grand Prix som jag är jättenöjd med. Oerhört bekväm att rida i och ger "bra balans". Jag har kalvskinn i min sadel och tycker att den är väldigt mjuk och behaglig.

Det tog dock ett par veckor innan den format sig efter hästen och mig och innan det kändes den lite stel. Så det fixar nog till sig snart, Sancho_Pancho.

Ok, vad skönt att höra! Vad kul att du är nöjd!

Jag är väldigt nöjd med servicen. De ordnade så det var lätt att rida och prova. Leveransen ordnades så den levererades nära oss.
Jag fick ha deras "billigare" variant men kraftigare läder. Jisses vilken skön sadel! Skulle lätt behållt den! Tydligen skulle den ha varit hård i början men nu var den verkligen inte det! Så för dem som inte vill lägga de stora pengarna så finns det ju ett något billigare alternativ!

Hade min nya sadel på träningen igår. Den är riktigt skön att rida i. Jag hade såhär i efterhand önskat större benstöd men det var ju jag som valde. Jag satt som i ett skruvstäd! Vet att många inte gillar det, men jag tycker att det var astufft! Mycket bättre sits. Anledningen var att jag hade läderskodda byxor och friktionen blev ganska stor.

Har en kompis som hade hemma en Equipe hoppsadel ett tag, vet inte vilken modell det var, men jag var inte så imponerad. Till det priset hade jag förvantat mig bättre läderkvalite, den var stel och såg plastig ut, skulle gissat att den kostade MAX 10' :crazy:

Ja, det är just det... Vid island close contact var lädret jättefint (men det var ju för att de hade ett tunt kalvskinn över hela sadeln, alltså blir den ju jättemjuk och fin) men på den med "Normalt" läder blev jag inte heller imponerad. Nu har jag istället tagit kontakt med en Arabian Saddles Company återförsäljare. Tydligen är det lädret jättefint och mjukt (och det har det också varit på den begagnade jag provade) och den kostar ca 15500 för att få den som jag vill (kostar vanligtvis från 14500). Det är ju ett bra pris då man´hos dom också kan byta bom! (Varför blev jag inte informerad om detta innan liksom... Hade jag köpt en sån förra året!) Man kan ändra en hel del utan extra kostnad och en hel del för en mindre kostnad. Så jag ska åka och hämta en begagnad (förhoppningsvis) snart och prova och se vad som behövs ändras på och sen kommer sadelmakaren och mäter och kollar om det skulle funka på hästen.

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Nu är den här, Sadellistan version 2.0! :D Då den förra blev för lång har jag nu gjort en sammanställning av den gamla med dom... 188 189 190
Svar
3 788
· Visningar
660 985
Senast: caballus
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula... 2
Svar
23
· Visningar
4 974

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka