Ni med dressyr- TR

Status
Stängd för vidare inlägg.

Tigertofflan

Trådstartare
Vad står det som mål för dressyren? Ordagrannt, alltså det där om att hästen ska vara lydig och angenäm att rida utan synlig ansträngning från ryttarens sida, eller hur det nu står.
Vilken paragraf är detta?

Sv: Ni med dressyr- TR

Jag har tyvärr inte dressyr-TR, det var därför jag frågade. Vill du skriva av den paragrafen?

Sv: Ni med dressyr- TR

Dressyrens mål är att göra hästen lydig, användbar och angenäm att rida, så att alla rörelser kan utföras med små omärkliga hjälper utan synbar ansträgning för ryttaren. Hästen ska därvid ge intryck av att den själv utför rörelserna. Genom systematiskt stegring av gymnastiskt arbete skall muskelaturen och ledgångarna bibringas sådan styrka och elasiticitet att hästen under ryttare förmår röra sig med bibehållen balans. Detta kommer till uttryck i fria och spänstiga gångarter, i likformighet, lätthet och ledighet vid rörelsernas utförande. Hästen ska snabbt, mjukt och villigt följa ryttarens, såvitt möjligt, omärkliga hjälper. Hästens bakben ska i alla gångarter röra sig energiskt. Vid minsta anfordan av ryttaren skall bakbenens framåtdrivande eller uppbärande kraft ökas. Hästens skall vara på tygeln. Så väl på stället soom under rörelse skall den, med väl inrättad bakdel så att bakbenen följer frambenens spår och med eftergift oavlåtligt bjuda framåt. Ryttarens hand skall bibehålla en jämn, lätt och mjuk förbindelse med hästens mun. Med stadigt huvud och fritt buren hals, där nacken som regel är högsta punkten, samt med nosen i eller något framför lodlinjen genom ögat, skall hästen stödja lika på bägge tyglarna. Med sluten mun och med tungan under bettet ska den lugnt tugga på detta. Alla övergångar ska vara tydliga och omedelbara men likväl utföras med mjukhet. Föregående gångart eller tempo ska bibehållas ända till hästen övergår till annan föreskriven gångart, förändrar tempot eller gör halt. I lätt klass får hästen dock taga några steg i mellanliggande gångart. Vid rörelse, som skall utföras på en bestämd punkt, skall ryttarens axlar befinna sig i höjd med denna, när rörelsen påbörjas. Vid vändning snett i genom skall ev. övergång eller galoppombyte ske, när hästens framben når spåret vid den aktuella punkten. Stora krav ska ställas på ridning av rätta vägar.

Vasegod...:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
604
Senast: Mli
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I samband med OS-tävlingarna i Versailles ska omkring fem dressyr-ryttare tagits in till förhör hos det internationella...
Svar
0
· Visningar
149
Senast: Gunnar
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 323

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka