Ni med bomlösa sadlar...

Diabolical_Kitten

Trådstartare
Hm... Efter att Alexandra_W kom med ett förslag har jag börjat fundera på en bomlös istället för dressyrsadel. Däremot kan jag inte tänka mig en sadel som Freeform utan den måste se engelsk ut, som den nya Star trekk.

Men jag undrar då hur de tunna panelerna påverkar hästen? Har alla bomlösa tunna paneler eller är det bara ST?

Nån som vet hur brett det vidaste koppjärnet är från ST?

Ni som ahr gått från bomsadlar till bomlösa, varför gjorde ni det och hur reagerade era hästar?
Vad skiljer sig i ridningen? Är det som att rida barbacka?

Senast ändrad:
Sv: Ni med bomlösa sadlar...

Men jag undrar då hur de tunna panelerna påverkar hästen? Har alla bomlösa tunna paneler eller är det bara ST?

Alla bomlösa har inte paneler, utan det är endera paneler eller så har du en tryckavlastande pad (som ger ryggfrihet etc). Det skiljer sig från märke till märke.

Nån som vet hur brett det vidaste koppjärnet är från ST?

Ingen aning, men tänk på att på flera av de sadlarna som har koppjärn så finns alltid alternativet att helt ta bort koppjärnet och då har du ju ingen viddbegränsning. Det du då måste lösa/kan få problem med är mankfriheten, men rent teoretiskt om du har padd (ingen koll på paneler) så kan man bygga om många paddar ( t ex Skito) efter tycka och smak genom olika tjockleder på inlägg, extra inlägg osv. Så du kan få obegränsad vidd men samtidigt behålla mankfriheten. (Freeforms koppjärn finns i upp till 130 grader, vet du inte vill ha en FF, men som en jämförelse bara)

Ni som ahr gått från bomsadlar till bomlösa, varför gjorde ni det och hur reagerade era hästar?

Varför jag började fundera ditåt kan du nog räkna ut, de extrema probleme att hitta en passande bomsadel. Det som jag 'föll' för redan i teorin för bomlöst var att de inte kan växa ur dem och att anläggningsytan kan vara för lång, det är där du SITTER som du får tryck, så det blev helt plötsligt lättare för mig att hitta en sadel som inte var för lång.

Hästen reagerade nte speciellt, men han hade ju en sadel HAN valt innan. Det som jag nu märker när vi gick från en bomsadel som INTE satt optimalt (längre) är att han är friare i galoppen, luftigare, renare galop med mer power i. Men jag kan tänka mig att mellan en VÄLPASSANDE bomsadel till bomlös får man ingen jätteskillnad (jag fick det iaf inte), men från en inte fullt lika välpassande bomsadel får man större skillnad, och ju större skillnad ju mer tveksamt bomsadeln satt.

Vad skiljer sig i ridningen? Är det som att rida barbacka?

Det beror HELT på sadeltyp! Det är inte som att rida barbacka iom att man sitter stadigare. Men i t ex SS:en så satt jag BRETT, något så in åt helsike. Dvs där var det som att sitta barbacka, men mycket stadigare. I FF:en som ju har uppbyggt säte så är det bara MJUKARE än att sitta i en bomsadel, men känns absolut inte brett eller som att rida barbacka.

Den STORA skillnaden som jag tycker är att man obevekligen blir AVSLÖJAD om man sitter snett: En bomsadel är ju styvare och den 'accepterar' mer snedsittning etc utan att det märks för ryttaren (för hästen märks det säkert). Men i en bomlös så avslöjas man obönhörligt. Det kan i början upplevas som vingligt och ostadigt, men det är inte sadeln som är det oftast utan RYTTAREN som är det ;) ch när man fått ordning på sin balans så försvinner det. Jag tycker det är BRA att man måste sitta 'ordentligt', medan andra vägrar rid bomlöst igen efter att ha känt på det.

Så MJUKARE och man KÄNNER bättre (både hästens rörelser och sina egna snedheter etc).

Minns inte var du bor nu, men du får prova min FF om du vill om du pallrar dig hit eller någonstans i närheten. Vet ju att du inte vill ha en FF, men då får du ju iaf känna hur det känns att rida i en bomlös med uppbyggt säte. (Sen skiljer sig känslan från olika märken, men det är STOR skillnad på en med uppbyggt säte och en utan)

Jag bor i Halmstad, så typ 60-70 mil ifrån dig :) Tror inte min häst är så pigg på att köra iväg....

Jag har ganska bra balans, men däremot har jag inte bra balans när jag rider barbacka. Nu har jag iofs bara ridit barbacka 1 gång på säkert 4 år, så det kan ju vara därför...... Men jag kan ju rida i princip i vilken sadel som helst.
Men jag ör ju ltie orolig för om min häst skulle acceptera det... För om det är vingligt, frågan är om jag tränar upp min balans snabbt nog? Kan ju inte ha en sadel som jag knappt kan rida i utan att hästen flyger runt som ett yrväder och bockar.......

Det finns väl olika tjocklekar till star trekk om jag inte har fel, ett par tunnare och ett par som är tjockare.

Diabolical_Kitten skrev:
Jag bor i Halmstad, så typ 60-70 mil ifrån dig :) Tror inte min häst är så pigg på att köra iväg....

Jag har ganska bra balans, men däremot har jag inte bra balans när jag rider barbacka. Nu har jag iofs bara ridit barbacka 1 gång på säkert 4 år, så det kan ju vara därför...... Men jag kan ju rida i princip i vilken sadel som helst.
Men jag ör ju ltie orolig för om min häst skulle acceptera det... För om det är vingligt, frågan är om jag tränar upp min balans snabbt nog? Kan ju inte ha en sadel som jag knappt kan rida i utan att hästen flyger runt som ett yrväder och bockar.......

Jag kan ju inte tala för din häst, men jag hade EXAKT samma underingar ang min herre - som tycker synnerligen illa om viktförskjutningar i bomsadel, och talar om det. Han ser lika glad ut fast matte 'vinglar' och tycks inte bekymra sig. Och man vänjer sig FORT och får mer koll på förflugna kroppsdelar, jag kände mig som ett fyllo första turen i SS:en, men det gick snabbt över. Samma sak med 'men hela saaadeln är jus ned..eller eh..ojdå..hela jaaaag sitter ju snett' OCH..det intressantaste av allt var att efter säg tre pass i en bomlös red jag EXTREMT mycket bättre i bomsadeln med. Dvs kroppen minns och 'tar med' sig det. Nu har jag ju ridit bomsadel en hel del på sistone, och märkte av i galoppen i FF:en att jag vinglade. Det var i förrgår, sen red jag idag och se - min lilla kropp har minsann lärt sig och INGET vingel idag (trots en massa galopp, både busgalopp och mer dressyrgalopp).

Jag har bestämt mig för att behålla FF:en, hästen är nöjd, hans galopp blev ungefär fem snäpp bättre och jag sitter skänt OCH korrekt i den. Nu ska jag bara se till att få ihop alla grejer så jag får mankfrihet med.

Såhär står det att läsa om Star Trekk Dressage Close Contact:

Introducerar en helt unik bomlös dressyrsadel som förenar utseendet hos den traditionella dressyrsadeln med den bomlösa sadelns fördelar! En väl balanserad sadel av mycket hög kvalitet som ger en maximal close-contact med hästen. Djup, mjuk sits, avtagbara/reglerbara knävulster, reglerbara, ullstoppade (omstoppningsbara!)paneler undertill samt flexibelt, utbytbart framvalv. Långa stroppar.

Om panelerna är ullstoppade OCH omstoppningsbara så borde det gå att justera dem?

Är väldigt intresserad av just denna sadeln men jag väntar tills folk har testat, det låter onekligen bra men man vet ju aldrig. Jag har sett olika bilder på denna sadel, en som den ser välbalanserad ut och helt ok, och en annan där tyngdpunkten är aldeles för långt bak! Så frågan är hur den egentligen ser ut och det vet man inte förrän man sett den i verkligheten.

Senast ändrad av en moderator:

Okej... Det låter väl som att det är värt att testa.
Får väl vänta tills augusti då...
Har iaf bestämt mig för en hoppsadel. De höjer tydligen priserna snart och har jag tur slipper jag det nu.... Hon jag åker på sadelprovning hos skulle se om hon kunde ta in en Siegfried CS åt mig som jag kunde provrida om ett par veckor (när hästen får blrja hoppa) Hon skulle se om hon kunde ta in en 18" åt mig (hon ville inte ha ännu en sadel på lager om vi vet att den är för lång för hästen, men 18" blir ju bäst för mig liksom... Och vi vet ju inte än om han inte gillar den) och annars får det väl bli en 17½...

Hoppas nu bara att det funkar bra och han gillar dom sadlarna... Gör han inte det kommer jag väl få en hjärnblödning..... :crazy:

Men tror du man kan göra de panelerna också tjockare eller måste man köpa nya bossor till som är ullstoppade?

Till Dressage close contact så fick man ju med ullstoppade paneler vad jag fattar det som, men de andra star trekk sadlarna har väl paneler i något annat material, 2 cm standard medföljer, sedan finns det andra att välja på att köpa till. Men på kaupres hemsida så finns ingen info om panelerna eller några priser...

Är de bara 2 cm tjocka de andra panelerna?
Läste nåt på hemsidan om 2-4cm men jag fattar inte tyska så förstod inte vad det var....

StarTrekk CC Dressage kommer att ha bossor som man själv kan stoppa. Enligt den tyska sidan. Man kan också byta koppjärn själv.

Jag får hem min i första leveransen, du är välkommen att titta på den då.

Standard är 2 cm, det är de man får med de "vanliga" star trekk sadlarna, sedan finns det tjockare att köpa till extra, vet ej vad de kostar.

Panelerna till Dressagen vet jag inte hur tjocka de är.

Sweet skrev:
Såhär står det att läsa om Star Trekk Dressage Close Contact:

Introducerar en helt unik bomlös dressyrsadel som förenar utseendet hos den traditionella dressyrsadeln med den bomlösa sadelns fördelar! En väl balanserad sadel av mycket hög kvalitet som ger en maximal close-contact med hästen. Djup, mjuk sits, avtagbara/reglerbara knävulster, reglerbara, ullstoppade (omstoppningsbara!)paneler undertill samt flexibelt, utbytbart framvalv. Långa stroppar.

Om panelerna är ullstoppade OCH omstoppningsbara så borde det gå att justera dem?

Är väldigt intresserad av just denna sadeln men jag väntar tills folk har testat, det låter onekligen bra men man vet ju aldrig. Jag har sett olika bilder på denna sadel, en som den ser välbalanserad ut och helt ok, och en annan där tyngdpunkten är aldeles för långt bak! Så frågan är hur den egentligen ser ut och det vet man inte förrän man sett den i verkligheten.

Jag mailade Kaupre och fick ett ganska utförligt svar, tyvärr är jag inte på hemdatorn just nu annars kunde jag klistra in svaret här, kan göra det senare om nån är intresserad... det jag erinrar mig är att det är framvalvet som justeras på just denna sadel, kommer i 4 olika storlekar men vet inte måtten/graderna, bara att storlekarna klassades som S, M, W, XW.
De sade rent ut att de hoppades mycket på sadeln men att de kan bistå med mer information när de har den på plast i butiken i augusti, blanda annat att stå till tjänst med detaljerade mått efter kunds frågor osv....
är också jätte intriqued nu efter trådar här och att ha sett denna sadeln, som de även sa bör vara godkänd att tävla i då kriteriet ju egentligen bara är från TR att sadeln ska vara av engelskt utseende...

Du fåpr gärna pma deras svar till mig!

Varenda gång jag svarar säger de bara att jag ska återkomma i aug...

Liknande trådar

Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 955
Utrustning Vilka bomlösa sadlar funkar till en häst med markerad manke och svängd rygg? Hästen är ett varmblod fd travare. Sadeln ska ha läderbom...
Svar
1
· Visningar
807
Utrustning Jag har av och till drömt om en Star Trekk Espaniola, sedan 2008. Min briljanta plan var att köpa en sådan under nästa vår, men nu...
Svar
5
· Visningar
1 551
Senast: Equidaem
·
Utrustning Nu är jag där igen, i den förbaskade sadeldjungeln. Equiterapeuten var och tittade till min häst och dömde helt ut min sadel :( Hästen... 2 3
Svar
43
· Visningar
4 181
Senast: Stjaerna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka