Ni med bomlösa sadlar...

Sv: Ni med bomlösa sadlar...

jag ska ytterst gärna pm:a dig så fort jag är hemma hos mig i morgon söndag! :)

Diabolical_Kitten skrev:
Okej... Det låter väl som att det är värt att testa.
Får väl vänta tills augusti då...
Har iaf bestämt mig för en hoppsadel. De höjer tydligen priserna snart och har jag tur slipper jag det nu.... Hon jag åker på sadelprovning hos skulle se om hon kunde ta in en Siegfried CS åt mig som jag kunde provrida om ett par veckor (när hästen får blrja hoppa) Hon skulle se om hon kunde ta in en 18" åt mig (hon ville inte ha ännu en sadel på lager om vi vet att den är för lång för hästen, men 18" blir ju bäst för mig liksom... Och vi vet ju inte än om han inte gillar den) och annars får det väl bli en 17½...

Hoppas nu bara att det funkar bra och han gillar dom sadlarna... Gör han inte det kommer jag väl få en hjärnblödning..... :crazy:

Men du ska ha den fast du vet den är för lång då?

Det är bättre att den är rätt storlek för mig och 1 cm för lång för hästen än att den är för liten för mig men kort nog för hästen. Är den för liten kommer trycket bara bli större längst bak och bommen fördelar inte trycket som den ska.

Men om min häst bara sparkar bakut så får jag ha en 17½..

Appropå dina sadelproblem...

Vad skulle det kosta om du lät en sadelmakare göra en sadel åt dig? Alltså inget märke som du måttbeställer utan kontaktar en duktig svensk sadelmakare som gör en sadel åt dig? Har du kollat upp de möjligheterna?

Diabolical_Kitten skrev:
Hm... Efter att Alexandra_W kom med ett förslag har jag börjat fundera på en bomlös istället för dressyrsadel. Däremot kan jag inte tänka mig en sadel som Freeform utan den måste se engelsk ut, som den nya Star trekk.

Men jag undrar då hur de tunna panelerna påverkar hästen? Har alla bomlösa tunna paneler eller är det bara ST?

Nån som vet hur brett det vidaste koppjärnet är från ST?

Ni som ahr gått från bomsadlar till bomlösa, varför gjorde ni det och hur reagerade era hästar?
Vad skiljer sig i ridningen? Är det som att rida barbacka?

Just ST är ensamma om sitt system med flyttabara bossor under till vad jag vet.
Bossorna finns från 1 cm tjocka upp till 3 cm i standard(tror jag).
Det går att specialbeställa om man behöver något extra. Till min häst ex så behöver jag lyft baktill så jag väntar hem bossor som är 2 cm framtill och 6 cm baktill.
Dessa bossor är av ett syntet material typ liggunderlag. De är nog inte riktgt överrens om hur bossorna ska se ut till DCC om det blir ull eller syntet material eller rent av valfritt.

Det näst vidaste nr 4 ska funka upp tom 130 grader(iaf info jag fått om E).

Jag gick över till bomlöst för det fanns inget annat som passade min häst. Han stormtrivs och jag också :banana:
Jag rider precis som om det vore vilken sadel som helst och min sadel har en smal uppbyggd sits. Jag hopptränar inte men det gjorde jag inte med bomsadel heller btw ;)
/T

Tez1 skrev:
Just ST är ensamma om sitt system med flyttabara bossor under till vad jag vet.
Bossorna finns från 1 cm tjocka upp till 3 cm i standard(tror jag).
Det går att specialbeställa om man behöver något extra. Till min häst ex så behöver jag lyft baktill så jag väntar hem bossor som är 2 cm framtill och 6 cm baktill.
Dessa bossor är av ett syntet material typ liggunderlag. De är nog inte riktgt överrens om hur bossorna ska se ut till DCC om det blir ull eller syntet material eller rent av valfritt.

Det näst vidaste nr 4 ska funka upp tom 130 grader(iaf info jag fått om E).

Jag gick över till bomlöst för det fanns inget annat som passade min häst. Han stormtrivs och jag också :banana:
Jag rider precis som om det vore vilken sadel som helst och min sadel har en smal uppbyggd sits. Jag hopptränar inte men det gjorde jag inte med bomsadel heller btw ;)
/T

Bra info... tack... vilken ST modell har du om jag får fråga och va nyfiken...? det här med bossorna innebär antar jag att även häst med lååång och mega hög manke alltså borde kunna ha en sån sadel? fick du hjälp med tillpassning osv...? såg att du bor i Norrköping dvs en granne till mig så undrar.....!

:bow:

Nje, jag har faktiskt inte gjort det. Jag känner inte till nån som är så duktig att jag vågar det liksom.... Köper man ett färdigt märke vet man vad man får, men specialbeställer jag hos en sadelmakare vet jag ju inte hur hållbar den är eller nånting...

Men om du har ett tips på en duktig person som har gjort flera sadlar så får du jättegärna pm:a, för om inte den bomlösa är bra så kanske jag får överväga möjligheterna.

Rebecka Karlsdotter är en jättebra sadelmakare, håller till i Göteborg.
Men problemet med om hästen ändrar form kvarstår ju även om sadeln passar aldrig så bra från början... ;p

*knapplån*

för några månaders sen här på buke så var det på en hemsida med hästutrustning där en bomlös sadel av dressyrmodell såldes. tror den låg på ca 10.000? (ej stall V*ås hemsida)
VART hittar man denna ridsportutrustnings-sida igen? ngn som vet?

eller annan DRESSYR engelsk liknande modell av bomlöst.

__Stilett__ skrev:
*knapplån*

för några månaders sen här på buke så var det på en hemsida med hästutrustning där en bomlös sadel av dressyrmodell såldes. tror den låg på ca 10.000? (ej stall V*ås hemsida)
VART hittar man denna ridsportutrustnings-sida igen? ngn som vet?

eller annan DRESSYR engelsk liknande modell av bomlöst.

www.kaupreridsport.se

mackan skrev:
Bra info... tack... vilken ST modell har du om jag får fråga och va nyfiken...? det här med bossorna innebär antar jag att även häst med lååång och mega hög manke alltså borde kunna ha en sån sadel? fick du hjälp med tillpassning osv...? såg att du bor i Norrköping dvs en granne till mig så undrar.....!

:bow:

Jag har både C(till salu, smygreklam :angel: ) och E.

Jo när jag köpte min första( C )så fick jag hjälp med tillpassningen av dåvarande ÅF.

Skulle tro att ST sadlarna passar de flesta ryggar faktiskt. Min hästs rygg är bred, svank, kort och en enorm manke på det.

Jaha, är du granne? Trevligt :D Då får du väl komma över å kolla på sadlarna och bilda dig en egen uppfattning.
/T

Men om den passar din häst som har svankrygg, då kan den väl inte passa min häst som har spikrak rygg? Sötet måste ju vara uppbyggt på nåt som inte går att rubba....

Sadeln är ju utan bom och då finns det inget hårt/stumt i den. En bom utgör ju stommen och formen på en bomsadel. Bommen är i almänhet av trä, metall, glasfiber eller plast.

Lädret kan vara lite styvt till en början men det formar sig efter hästens rygg.
Jo sätet är uppbyggt men inte av ett hårt material.

/T

Måste bara rätta till en grej. Det var inte FF som ar på Eurohorse, det var Torsion! (letade efter FF's hemsida men hittade den inte, hittade Torsions hemsida nyss och såg då detta.)

"Den bomlösa sadeln är här!

En ny/gammal konstruktion som inte lämnar någon oberörd och som ställer gamla begrepp och regler på huvudet.

En vanlig sadel med träbom ligger orörlig på hästen då hästen rör sig. Vikten från ryttaren fördelas då inte utan trycks konstant framåt genom bommen. Med den bomlösa sadeln rör sig ryttaren alltid i harmoni med hästens rörelse vilket skapar balans och rörelsefrihet. Ryttarens vikt fördelas och inget tryck uppstår.

Bomsadlar formar sig inte efter hästen och ligger inte an längs hela ryggen. Därför blir det tryck vid manke och länd som är de punkter där sadeln har kontakt med hästens rygg. En bomlös sadel däremot, formar sig efter hästens rygg och ger en väldigt stor anläggningsyta i förhållande till bomsadeln. Ju större anläggningsyta desto lägre blir trycket per ytenhet.

När det gäller sits och stabilitet för ryttaren fungerar den bomlösa sadeln som en bomsadel men eftersom den rör sig med hästen ger den inga tryckpunkter eller tryckskador. Den bomlösa sadeln kan aldrig bli en brygga med stort lidande för hästen.

Det säger sig självt att en sadel som är stum, hård och orörlig är obekväm för hästen som är mjuk och rörlig i varje steg. En bomsadel kan passa utmärkt när hästen står still men vid minsta rörelse blir den en belastning och hämmande för hästen. Den bomlösa sadeln ger hästen total rörelsefrihet och leder till att hästen oftast får ett helt annat och bättre steg.

Som komplement till den bomlösa sadeln ska man använda en padd som bildar kanal för ryggraden, höjer sadeln för manken och hjälper till att fördela vikten. En sådan padd är TN Equalizer. Det bästa beviset att tryckfördelningen fungerar är väl användning av den bomlösa sadeln vid distansridning, där man rider lätt eller står i fältsits upp till 12 - 16 mil på en dag. Kombinationen Torsion sadel och TN Equalizer padd fungerar även för hoppning.

Den som rider med en bomlös sadel för första gången kommer att uppleva ett helt nytt sätt att rida. Kontakten med hästen under sitsen kan till en början kännas överväldigande. Hästen kommer också att behöva tid till att vänja sig vid den nya sadeln och hitta ett nytt rörelsemönster. När ryttare och häst har vant sig vid den nya sadeln blir det en helt ny kommunikation mellan ryttare och häst.

Hittills har de flesta försökt att åtgärda symptomen på en dåligt passande sadel genom olika underlägg och paddar men kan nu tack vare Torsion i stället ta itu med själva problemet och byta till en bomlös sadel."

Så mycket skitsnack som bara bygger på okunnighet.

Så Alexandra W, du får gärna lägga in en bild på din sadel eller ge mig en hemsida där deras sadlar finns då kan jag kolla in dom.

Diabolical_Kitten skrev:
Så Alexandra W, du får gärna lägga in en bild på din sadel eller ge mig en hemsida där deras sadlar finns då kan jag kolla in dom.

När du tittar på bilder, tänk på att stiglädrenas placering går att ÄNDRA. På vissa bilder sitter den sjukt långt fram, men du kan sätta den där du vill och där du hamnar absolut lodrätt *himla piffigt*

Jag kollade btw igår och om man trycker dit ett schabrak mellan sadeln och SKitopadden så ser det lite mer 'tävlingsmässigt' ut, så det borde fungera hyfsat att se någorlunda ut som 'alla andra' på tävling ;)

Bild (inte min men de ser ju likadana ut)
http://www.freeformsaddles.com/images/Saddles/brown calfskin3.jpg

Svenska generalagenten
http://www.stallvra.com

Freeform USA
http://www.freeformsaddles.com

Torsion är lite som de..är.. Det snällaste man kan säga är väl FANATISK. Jag tycker VÄLDIGT illa om TorsionÅF:s fanatism a la Torsion passar alla hästar, allt annat är rent hemskt för hästen, det här är lösningen på alla problem och man kan göra ALLT i Torsion.

Mest sur blev jag över deras 'frågor och svar' där en person undrar om hon kan komma till Torsion för att få titta och prova eftersom hon inte vill lägga 700 kr för att prova en sadel som hon inte ens vet om hon kommer köpa. Fullt berättigad synpunkt tycker jag som ju också valde att INTE ta hem ochs kicka tillbaka begsadlar iom att det är 500 kr i frakt tur och retur om den inte passar.

Torsions svar var att visst kunde hon få komma till dem istället för att ta hem en provsadel, men efter hur hons krev om kostnaden på 700 kr så var det ju tydligt att hon redan bestämt sig för att inte köpa en Torsion.

Stall Vrå som är svensk generalagent för FreeForm, Linda där är HIMLA trevlig! Jag har terroriserat henne via mail med en massa mer eller mindre puckade frågor de senaste dagarna, och då har jag alltså redan köpt en beg FreeForm så HON tjänar inga pengar på min sadel. Men ändå svarar hons nabbt, snällt och infrmativt och är lika trevlig även tredje mailet. Och sen att hon istället för att se chansen att sälja mig ett nytt koppjärn för 500 kr tycker att 'man kan banka till det själv, ta lite itaget bara, 1 cm gör STOR skillnad'. Kundvänligt och bra service helt enkelt!

Ja, jag tycker också de är lite fanatiska....

Det jag inte gillar med de bomlösa är att alla ser så klumpiga ut! FF, Torsion och Flexion SBS framförallt, men t.o.m. Ansur ser klumpig ut. ST är den enda jag tycker ser ut som en vanlig sadel med rätt proportioner.

Liknande trådar

Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 955
Utrustning Vilka bomlösa sadlar funkar till en häst med markerad manke och svängd rygg? Hästen är ett varmblod fd travare. Sadeln ska ha läderbom...
Svar
1
· Visningar
807
Utrustning Jag har av och till drömt om en Star Trekk Espaniola, sedan 2008. Min briljanta plan var att köpa en sådan under nästa vår, men nu...
Svar
5
· Visningar
1 551
Senast: Equidaem
·
Utrustning Nu är jag där igen, i den förbaskade sadeldjungeln. Equiterapeuten var och tittade till min häst och dömde helt ut min sadel :( Hästen... 2 3
Svar
43
· Visningar
4 181
Senast: Stjaerna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka