Ni med araber.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare HubbaBubba
  • Startdatum Startdatum
H

HubbaBubba

Jag har en fråga om hur man forskar efter araber som dyker upp i stamtavlan lååångt bak. Typ sådana som är födda 1826 och sånt. Hur långt bak årtalsmässigt kan man komma med araber? Vet ju att man kan (ska) komma till stamfäderna. Var hittar jag information och hur forskar jag.....please help me :angel: jag har verkligen kört fast :(

Sv: Ni med araber.

HubbaBubba skrev:
Jag har en fråga om hur man forskar efter araber som dyker upp i stamtavlan lååångt bak. Typ sådana som är födda 1826 och sånt. Hur långt bak årtalsmässigt kan man komma med araber? Vet ju att man kan (ska) komma till stamfäderna. Var hittar jag information och hur forskar jag.....please help me :angel: jag har verkligen kört fast :(

Böcker, böcker, böcker...som är j****gt svåra att få tag på....och dyra...oftast på engelska och tyska... :eek:
Få sidor på internet med BRA stamtavleforskning.
Del Mar värdelös när det gäller araber = måååååååååååånga fel..... :mad:
Janów Podlaski, Polen har en database pedigree, men det är övervägande polska linjer, så inte så många andra linjer, mer än de som använts i Polen av de engelska och egyptiska linjerna....supersite :idea:

Säkrast är att fråga "de som vet" = erfarna arabhästmänniskor :angel:
....eller fråga på t.ex. SAHF's forum www.sahf.se :idea:
eller fråga på http://groups.msn.com/4k7oduqo90n8kh57di29b68eg5/_homepage.msnw?pgmarket=sv-se
Nackdelen med den sista är att medlemskap (gratis) krävs. :idea:

En del svenska går att hitta här: http://www.arabstam.com/ :idea:

Jag :angel: hjälper gärna till med stamtavleforskning av arabiska fullblod i mån av tid...31 års erfarenhet av rasen, så lite har ju fastnat genom åren :rofl:
Maila mig på carina@cesamarabians.com
mvh
Carina på Cesam Arabians

Det finns även en "officiell" stambokshemsida i USA som heter www.arabdatasource.com. Nackdelen är att det krävs medlemsskap som kostar pengar. Man kan lösa endagsmedlemsskap om man vill. Om det är någon speciell häst du vill veta något om, så skicka mig ett PM så ska jag slå upp den åt dig. Hästar födda efter 1999 i Sverige finns inte med, förmodligen för att svenska stamboken inte har rapporterat in senare än det.

Carina på Silver Arabians

*lanar knapp*

En av mina absolut favoriter ar All Breed Pedigree
Dar kan du hitta nastan vad som helst, dock ar sidan pa engelska, sa du bor kunna forsta relativt bra.
Det finns inte bara araber, utan aven de flesta andra raser. Man kan bli medlem, men det mesta gar att gora gratis utan inloggning.

Sok pa en hingst eller ett sto, sa kommer stammen upp i 5 generationer, men om du klickar pa en i den 5:e generationen, sa kommer det ytterligare 5 generationer, osv.
Om det finns luckor och du vet vilken hingst eller sto som ska vara i den luckan, kan man fylla i. Du kan aven skriva in dina egna hastar i registret, om de inte redan finns.
Jag hittade ett av mina ston i registret, och hittade darmed ocksa en avkomma jag inte visste om att den fanns. Till raga pa allt exporterads han till Sverige och det ar en tjej pa Buke som skoter honom i Sverige!! Varlden ar allt bra liten ibland.

Min pålla har polskstam då :) för hennes släkt verkar komma från ett stuteri som heter Babolna :confused: existerar det ännu?? Hon är själv ett svenskt halvblod och tillhör stofamilj (1) så här långt har jag kommit

Partisan 655
Vera
Jasper 550
Krevera
Palermo 661
Krecita 14092
Krevad 579
Facita 12667
Falstaff 474
Lansita 9235
Lansiär 377
Cita 6022
Heristal 224
Zittra 4356
Onkel 182
Zaida II 2609
Ruster
Zaida 1859
Zeus
Aida 621 RÄ III
Udiacus x
Redina 44 RÄ II
Reform xx
Undine 58 RÄ II
Indus
Urbana
Aurico
Sanchan ox
Samhan ox (IV?)
Dahabi ox
Dahaby ox
Seria ox

Hur gör jag nu :D jag har 16 fullständiga led med både sto och hingst.

Den sidan har jag redan luskat på :D hittade med min förra pålla men det var inte ifyllt på stosidan :confused: kunde man fixa det själv eller måste man lägga in en ny fullständig stamtavla??

Jag pluttade i pållans stam här i länken :D

Jag sökte på Janow Podlaskis hemsida där alla polska araber finns med. Jag hittade ett par, medan ett par inte fanns. Den enda med fortsatt stam var Samhan, men det fanns två så jag vet inte vilken som tillhör "din". Kolla här själv: http://www.janow.arabians.pl/en/pedigree-database.php

Om det står d.b efter namnet så betyder det desert bred och är så att säga början på den linjen. Längre än så kommer du inte.

carinaso skrev:
Det finns även en "officiell" stambokshemsida i USA som heter www.arabdatasource.com. Nackdelen är att det krävs medlemsskap som kostar pengar. Man kan lösa endagsmedlemsskap om man vill. Om det är någon speciell häst du vill veta något om, så skicka mig ett PM så ska jag slå upp den åt dig. Hästar födda efter 1999 i Sverige finns inte med, förmodligen för att svenska stamboken inte har rapporterat in senare än det.

Jodå, ARAB har visst rapporterat in, men nu är ju denna stambokssidas 'ägare' AHRA inte godkända av WAHO och eftersom de inte anser att de (AHRA) andra reg. i världen är OK, så tar de ej med länder som accpeterar WAHO's regler.
WAHO strök ju AHRA eftersom de vägrade godkänna de araber WAHO's godkända stamböcker registrerar....AHRA menar ju att det finns en del icke-asila blodslinjer....de polska bl.a.

mvh
Carina på Cesam ARabians

ramonarunds skrev:
*lanar knapp*

En av mina absolut favoriter ar All Breed Pedigree
Dar kan du hitta nastan vad som helst, dock ar sidan pa engelska, sa du bor kunna forsta relativt bra.
Det finns inte bara araber, utan aven de flesta andra raser. Man kan bli medlem, men det mesta gar att gora gratis utan inloggning.

Sok pa en hingst eller ett sto, sa kommer stammen upp i 5 generationer, men om du klickar pa en i den 5:e generationen, sa kommer det ytterligare 5 generationer, osv.
Om det finns luckor och du vet vilken hingst eller sto som ska vara i den luckan, kan man fylla i. Du kan aven skriva in dina egna hastar i registret, om de inte redan finns.
Jag hittade ett av mina ston i registret, och hittade darmed ocksa en avkomma jag inte visste om att den fanns. Till raga pa allt exporterads han till Sverige och det ar en tjej pa Buke som skoter honom i Sverige!! Varlden ar allt bra liten ibland.

Det var just den sidan jag avsåg i mitt inlägg ovan (den hette/heter Del Mar också) som värdelös! Alltför många fel bland arabstammarna, eftersom vem som helst kan lägga in stammar där och bilder snor man överallt ifrån.
Så den förlitar jag mig inte ett dugg på när det gäller arabstammar!!!
Och i synnerhet inte avkommor för där fanns t.ex. tre avkommor f. 2005 e. min hingst och dessa tre ston vetjag med 100% säkerhet att de ej varit här på betäckning i fjol!
Men kanske har deras ägare skrivit in önskestammar? Vad vet jag...avkommorna (de tre) finns ej....däremot saknas de andra 60 rena arabavkommorna han har...så tillförlitlig??? NIX pix....

mvh
Carina på Cesam Arabians

Senast ändrad av en moderator:

HubbaBubba skrev:
Min pålla har polskstam då :) för hennes släkt verkar komma från ett stuteri som heter Babolna :confused: existerar det ännu?? Hon är själv ett svenskt halvblod och tillhör stofamilj (1) så här långt har jag kommit

Sanchan ox
Samhan ox (IV?)
Dahabi ox
Dahaby ox
Seria ox

Hur gör jag nu :D jag har 16 fullständiga led med både sto och hingst.
Halvbloden plockade jag bort, för jag kan inget om deras stammar ö.h.t.

Babólna finns kvar och det ligger i Ungern....deras statsstuteri för Arabiska Fullblod, Shagya-Araber (speciellt framtagna på just Babólna) och jag tror de även har en del Anglo-Araber.....
Under krigsperioden hade de polska stuterierna och Babólna stort utbyte och även mellan Babólna & Weil/Marbach i Tyskland.

Ofta är de arabiska fullblod som använts i halvblodsavel ej hästar som använts i ren arabavel utan araber man använt och tagit in för att förädla halvblodsraserna. Ofta är därmed stammar och annan info om dessa araber extremt knapphändiga eftersom de aldrig reggats eller stamboksförts i de rena araberna stamböcker.
Så därför kan det vara svårt att hitta info om dessa.
Dessutom namngavs araber oftast vilken beduinfamilj de kom ifrån , ofta hette pappa eller mamma samma eller liknanden....T.ex. finns det en del Samhan.....

Det finns även ett antal Dahaby med div. stavningar....

De jag hittar som är relevanta är:

DAHABY f. 1838 sto, fux
e: Dahaby or.Ar. (or.Ar. x or.Ar.)
u: Anaze 1826
e: Anaze or.Ar. (or. Ar. x or.Ar.)
u: 8 Gidran 1823 (Saglavi Gidran or.Ar. x Tiffle or.Ar. 1810)

Anaze härstammar från Babólna, Ungern

DAHABY or.Ar. fux uppf. av Anazeh 1826 och köpt av Oberst Baron Herbet 1836 för att användas på Babólna.

De andra hittar jag inte just nu, ska leta vidare bland mina böcker...återkommer....

mvh
Carina på Cesam Arabians

Kollade åren på de jag har det kanske hjälper lite :)
Samhan IV (h) på all breed saknas hans far & mor
Dahabi (sto) född 1844
Dahaby (h) född 1826 fux
Seria (sto) saknar födelseår och färg på den :(

Hoppas det hjälper lite och jag är ju rätt nöjd med 16kända led. Det hade bara varit trevligt om man kunde komma ännu längre bak :)

HubbaBubba skrev:
Kollade åren på de jag har det kanske hjälper lite :)
Samhan IV (h) på all breed saknas hans far & mor
Dahabi (sto) född 1844
Dahaby (h) född 1826 fux
Seria (sto) saknar födelseår och färg på den :(

Hoppas det hjälper lite och jag är ju rätt nöjd med 16kända led. Det hade bara varit trevligt om man kunde komma ännu längre bak :)

Då var ju i alla fall denna DAHABY rätt ;) :
DAHABY or.Ar. fux uppf. av Anazeh 1826 och köpt av Oberst Baron Herbet 1836 för att användas på Babólna.

Ska kolla de andra....men som jag skrev ovan....de andra kan vara svåra att hitta OCH de kan ju dessutom vara Partbred Araber eller Shagya-Araber....

Trots mitt högsta ogillande av All Breed Pedigree/Del Mar, så finns det en Samhan IV med följande stam:
SAMHAN IV 1833 fux Shagya-Arab
e: Samhan 1818 (föräldrar ej angivna)
u: 25 Siglavy Bagdady 1825 Shagya Arab (Siglavy 1810 - arab - x 60 Lardent 1818 e: Lardent 1808 - Shagya-Arab)

Som kan tänkas vara möjlig ju?!

De andra får jag fortsätta kolla....sitter på jobb just nu....
mvh
Carina på Cesam Arabians

Den kan nog stämma som du säger, han passar in årtalsmässigt med. Kollade lite i rasfaktan på aftonbladet. Där stod det lite om en del hingstar som de hade hämtat hem till det stuteriet. Jag är bara bra på halvbloden =) så det här med araber är helt nytt.

HubbaBubba skrev:
Den kan nog stämma som du säger, han passar in årtalsmässigt med. Kollade lite i rasfaktan på aftonbladet. Där stod det lite om en del hingstar som de hade hämtat hem till det stuteriet. Jag är bara bra på halvbloden =) så det här med araber är helt nytt.

Hmm, det som står i Aftonbladets rasfakta får Du nog ta med en nypa salt också.......
Dahaby or.Ar. är rätt häst eftersom Du hade årtalet på honom...
mvh
Carina på Cesam Arabians

menade mest att det stod vilka hästar de hade hämtat hem till stuteriet där i början på 1800-talet. annars så håller jag ju med att det som står där är ofta lite luddigt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 815
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 297
Senast: lizzie
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
2 454
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Leksak som belöning
  • Akvarietråden V