Ni med araber! Passfrågor

Noteca

Trådstartare
Ni med araber som ni skaffat pass till, hur mycket fick ni betala för era pass?
jag har en part-breed arab som jag har skickat in papprena på till ARAB och de ska ha 500(!!) kr för att göra passet! Är det så dyrt eller är det bara för att min tjej inte är "ren" arab?
Jag är ju illa tvungen att betala endå, snart är det ju lag på passen. Är det nån som vet när lagen gäller och måste alla hästar ha pass eller är det bara hästar födda efter ett visst år som måste ha det?!

Tacksam för svar! :bow:

alla hästar, oavsett ras ska ha pass.
oavsett ålder. senast år 2005.
så detta året ut är det ok utan pass, men det ska ju skaffas och innehas 1 jan 2005.

500 kr kostar det för ren arab oxå med pass.

Ja, som Stilett skrev så kostar det 500:- om hästen redan är reggad.
Jag betalade 400:- vid nyreg. av föl dock.

Tror ARAB ligger i ungefär samma prisnivå som de andra reasföreningarnas registraturerna gällande pass.
Och ARAB är ju billigare med att regga Partbred Araber nu sedan man fått klart från SJV att ARAB skall regga alla Partbred Araber.
Alla hästar måste ha pass från och med 2005 och detta för annars kan veterinärer vägra behandla en häst utan pass, eftersom de måste dokumentera behandlignar noggrannare....

alla hästar, oavsett ras ska ha pass.
oavsett ålder. senast år 2005.
så detta året ut är det ok utan pass, men det ska ju skaffas och innehas 1 jan 2005.

Klippt ut från SH's hemsida:

"Från och med 1 mars 2002 ska alla svenska hästar ha ett pass. I första hand krävs hästpass för föl, vid tävling, export och slakt, men före 2005 års utgång ska samtliga hästar i Sverige ha hästpass. SH rekommenderar varje hästägare att införskaffa hästpasset snarast, då det kan bli lång väntetid vid slutet av år 2005. Det är varje hästägares ansvar att ombesörja detta!"

Enligt SH så har vi alltså hela 2005 på oss också :)!

En fråga till - egentligen spelar det ingen roll för det är redan gjort, men om jag köper en till arab utan pass kan det vara bra att veta:
Ska man chipmärka araber?
Tänkte att de ju är blodtypade redan och så. Geshira chipade jag när jag ändå skulle fixa pass, det kostade inte så mycket till. Men är det nödvändigt, egentligen?

500 är billigt ju! Har nyss betalat min arab's pass.
:)
Till halvblodskorsningen (ASVH) fick jag betala 1000 kr för ett pass. :smirk:
STC tog 625 kr/st för travarnas pass.

Ännu så länge är det INTE obligatoriskt att chipsmärka arabhästar. Det är upp till var och en om man vill göra detta redan nu. Och dessutom är detinte helt 100%igt säkert att det kommer att bli chipsmärkning som obligat hos araber. Vi har juobilgatorisk DNA-kontroll för stamtavle-verifiering

Tack för alla era svar! Jag var mest nyfiken på vad ARAB tog för att göra passen till de rena araberna, om det var dyrare med korsningar.
Jag måste alltså skaffa pass till min andra häst också? Som är ett vbl född 94? :confused: :crazy:

Ja, det måste du! Står du som ägare till ditt vbl? Annars måste du ordna det först då det bara är ägaren som kan ansöka om pass.

STC tar 875kr i år för ett pass (700 kr + moms). Hade ute en IDkontrollant till mitt vbl igår och det vara han som sa att de har ökat passkostnaden. Plus att IDkontrollanten tar 250kr + reseersättning! Det måste vara en IDkontrollant godkänd av STC...

Aha! Har STC höjt priset i år.

Får väl komplettera din info med att man även kunde "anlita" sin veterinär som ID-kontrollant åt STC.
Så min veterinär gjorde konturdiagrammen till travarna, när han ändå var här och vaccinerade. :)

Så det går bra med enbart sin veterinär?
Hon/han behöver ej vara id-kontrollant för att fixa alla papper för passet till min arab?

Nej, jag står inte som ägare i STC's register, bara på försäkringen och kontrakten och vaccinationsintyg o dyl. Hur gör man för att ändra i registret att jag är ägare da? :confused:

Till araber vet jag inte om det går bra med vilken veterinär som helst, men till travare gjorde det visst det enligt STC. :)

Man skickar efter en blankett från STC som heter "Anmälan om ägarskifte". Sen ska den registrerade ägaren och du skriva på den och skicka in till STC. :)
(Kan beställas på STC's hemsida).

Ang. ID-kontroll & konturdiagram för reg. och pass av arabhäst så skall en SH-godkänd ID-kontrollant göra detta. Det kan vara en som är vet. och är godkänd ID-kontrollant det kan också vara en som "bara" är ID-kontrollant.
Närmaste ID-kontrollant hittar Du på www.svehast.se
Klicka på ID-kontrollanter

Det är möjligt att STC ändrat sina reggler, kanske för att man nu har utbildade "identifierare"? Det funkar inte att direktlänka, men om man går in på travsport.se, letar fram sökfunktionen och skriver pass kommer man till en infosida med priser, (875 för pass till tidigare reggad häst) telnr för blankettbeställning och lista på ID-kontrollanter.

(Eskilstuna verkar vara närmast Sura... Lycka till med nya hästen :) Den bör du nog inte vänta till nästa år med att skaffa pass till, eftersom hästar faktiskt ska ha pass vid ägarbyte.)

Liknande trådar

Samhälle Behövde mitt pass idag, ska inte resa men ska förnya bank-id och där godkänns inte körkort som id. Döm till min förvåning när mitt pass...
Svar
11
· Visningar
907
Senast: MiaMia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 613
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 412
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 591
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka