Ni måste hjälpa en häst här!

P

Principessa

Jo, i mitt stall står just nu en väldigt tunn Nordsvensk travare...baken är ett tak och jag kan säga att ryggen ser ännuvärre ut....
Nu är det såhär att hästen foderstat är piss...han får 0,250 kg kornkross på morgon och kväll.
Alltså ett 0.5kg sammanlagt.
Typ en jävla massa betfor på det och så får han på sin höjd 8kg hö per dygn...
Han är en stor nordsvensk närmare 1.60 hög och hur mycket kan han väga?Över 500 kg i allafal...eller ska i alla fall göra det :smirk:

Han är en sådan häst som man kan proppa i hur mycket hö som helst(har försökt få ägaren att ge mycket mer hö...men hon löyssnar inte...nu har det dock hänt lite saker...ni förstår säkert vad som hänt men det är dumt att anonsera ut det här och de är grymt stort behöv av hjälp med foderstat och jag tänker hjälpa till då jag tycker lite synd om dem och hästen också för den delen...
De har själva aldrig riktigt uppfattat allvaret med att han är så smal som han är...
Trots våra försök att hjälpa till...

Vi har analyserar hö,här är värdena:

Torrsubstans : 84 %
Smältbart råprotein,foder : 60 g/kg foder
Energi,foder : 7,6 MJ/kg foder
---------------------------------------------

Råprotein : 110 g/kg Torrsubstans
Smältbart råprotein : 72 g/kg torrsubstans
Energi : 9.1 MJ/kg torrsubstans
--------------------------------------------------
Ca : 3.1 g/kg foder
P : 1.6 g/kg foder
Mg : 1.3 g/kg foder
K : 10.0 g/kg foder


Har setat och påtat men det blir inget vidare...kan för lite om foder...
Så snälla hjälp oss!
Jag om inte annat skulle bli vansinnigt tacksam! ;) :bump:
 
Det är ju ett jättebra hö!!!!

Fri tillgång på det skulle antagligen bli super.

Förslag:
10 kg hö
400 gr vetekli (torrvikt)
500 gr betfor (torrvikt)
1 dosmått dikalciumfosfat
E-vitamin och selen (ex 10 ml Basic E)

MJ 85
Smrp/MJ 7,88
Ca/P 1,68
Ca/Mg 2,83

Kostnad ca 5 kr om dagen exkl höet. Jättebilligt!!! :idea:

Vill du öka foderstaten ytterligare kan du lägga till 1-2 kg hö till, men höj då veteklit med 100 gr till.

mvh Jessica
 
Åh! Tack så mycket!
Vetekli?Jag har så dålig koll på det men vad är det(ok,jag uppfattar att det är kli,men hur fixar man till det osv?)

Tacka,tacka,tacka,tacka! :bow: :bow: :bow: :bow:
 
finns det någon möjlighet att byta klin mot havre eller kornkross?För att göra det så enkelt som möjligt för dem,menar jag?
Tacka,tacka,tacka,tacka :bow: :bow: :bow: :bow:
 
Kli är ju bättre till det höet men det går att ge ett halvt kg havre och 1,75 dosmått dikalciumfosfat.

Alla varorna finns på Granngården.

10 kg hö
0,5 kg havre eller korn
0,5 kg betfor
1,5 dosmått dikalciumfosfat
E-vitamin och selen (ex 10 ml Basic E)

MJ 86
Smrp/MJ 7,7
Ca/P 1,8
Ca/mg 3,34

Om du vill ge mer mat så höj höet med 1-2 kg och dikalciumfosfatet till 1,75 dosmått.

mvh Jessica
 
Tacka!tacka!Tacka!
Du vet Jessica att jag ditt största beundrare nu va? :bump: :D ;)
 
Det var så lite så. :o

Hoppas hästen går upp i vikt nu då. :crazy: :p

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 558
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Jag är redigt trött i skallen så när bonden skickade analysen hängde jag inte alls med. Totalt blankt. Kan inte tänka för 5 öre. hur...
Svar
2
· Visningar
967
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 729
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 371

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp