Ni insatta,

Sv: Ni insatta,

:crazy: extrem okunskap och allmän :devil: dumhet.
Hästen har antagligen aldrig haft sadel med tanke på reaktionen och hans beteende gör ju inte saken bättre

för att hästen skall strunta i sadeln..

låter man hästen bara stå så står den och krånglar och enbart fokuserar på problemet den har med sadeln.. driver man hästen är drivningen prio ett och sadeln prio två på hästens problemlista.. och genom att lösa prio ett, drivningen, genom att springa, kan hästen inte lösa prio två, sadeln, och hästen inser att problemet med sadeln faktiskt inte är något problem och accepterar sadeln..

Exakt, dock finns de mycket bättre metoder tycker jag..

ja, givetvis, jag tycker att det går för fort fram när man lägger på sadel och spänner den direkt andra dagen man har hästen hos sig..

en lugnare invänjning vid utrustning, den ska vara van vid att man tar på den, pysslar, lägger något på ryggen långt före men spänner fast något.. efter det kan man vänja in fastspända saker, såsom att ha en vanlig täckesgjord i gummi runt hästen, sedan sätta fast bara en vojlock i den..
att hästen är lugn och litar på människan och inte glömmer bort människan bara för att något nytt händer är A och O.. glömmer hästen människan så kan ju hästen råka skada människan, och det får ju inte hända..

Han visar hur andra gör i den första delen, i resten av delarna visar han hur han brukar göra. Han har ganska många filmer ute som kan vara sevärda. I alla fall en del av dem.

jag läste precis den information han gett om del 1 av videoserien, och där påstår han att del 1 är "other way" och resten "my way". vaddå "other way"?! vem gör så? enligt en del kommentarer rider man in galopphästar på det viset...??? någon som är insatt? är det verkligen sättet man rider in hästar på i galoppvärlden?

glömmer hästen människan så kan ju hästen råka skada människan, och det får ju inte hända..

+ att de ser ut som att hästen har noll förtroende och respekt för människan ibörjan av filmen då han plockar upp sadeln. Hästen försöker gå iväg och mannen ser lite spänd ut och håller kort i grimskafftet.
Hästen ser helt ointresserad ut tills mannen plockar upp sadeln och försöker lägga på den.
Nu gled jag kanske ifrån ämnet lite.

Sen skulle jag aldrig våga låta grimskafftet hänga bara sådär, har varit med om allt för många grimskaft och hästar som gått sönder. :crazy:
En stressad/panikslagen häst som trampar på ett grimskaftet och har lite otur stupar lätt. Fast han kanske hade ett med säkerhets hake.

Edit: Nu då jag sett videon igen så får jag inte samma spända uppfattning av mannen, dock är han väldigt slarvig.

Senast ändrad av en moderator:

Ja, hästarna han håller på med i sina filmer är galopphästar. Hästen i just denna filmen är 18 månader vid tillfället.

jo ja satt o läste vidare bland kommentarerna...någon nämnde något där om att hästar blir svankiga om man sätter sig på dem innan ryggen hunnit färdigutvecklas, och någon annan snackade om att han aldrig hade sett en svankig ponny...

lite kul att läsa bara...

18 månader ja...lite väl tidigt? fast jag kan inte säga att jag blir förvånad då galoppsporten är en sådan pengamaskin.

För mig som inte alls är insatt. Dvs, aldrig ridit in, sadelvänjt, eller dylika. någon unghäst eller ens haft något djupare att göra med en unghäst än att leda den. kändes det helt :eek: att han piskade igång den mer när den drog iväg.
Och grimskaftet kändes ju livsfarligt!

En mycket dålig metod att vänja en häst vid sadel..

Jag är mer intresserad av nyttan med det han gör i del 2?? :confused:
http://www.youtube.com/watch?v=Ti7CL9f1UFQ&feature=related

Känns mest sorgligt i mina ögon?

Jag fattar ingenting :crazy: Från en häst som knappt velat få på sig sadeln under samma pass och som inte såg ut att ha accepterat bettet helt till att lägga sig ned? Vara helt cool och sedan låta mannen sitta upp? Jag förstår inte..

Det lilla jag såg av filmen (gaaaaaammal dator) så "drog" inte hästen iväg - den försökte bocka av sadeln. Man löser ALLTID sådana bockar framåt - drivning. Hästar ska alltid drivas ur sådant beteende, därav deras viftande med pisken. När hästen galopperar med tänk framåt ska den lämnas i fred. Precis som under ryttare.

Med det säger jag dock inte att jag tycker det är en ok metod att sadelvänja. Men sättet att lösa problemet (bocka) genoom att driva fram är helt rätt. Men som tidigare skrivt så slipper man oftast sådana häsr stora reaktioner om man gör vettigare förarbete. Men NÅGON gång kommer ALLA hästar testa, antingen under ryttare eller vid ex longering och då är enda rätta att driva dem ur det för att inte locka fram istadighet.

Liknande trådar

Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 064
Senast: AraSlei
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 002
Senast: zarmino
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 595
Senast: hundtant
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 685
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur