ni bettkunniga...

scizofren

Trådstartare
hej alla ni som kan mycket om bett!:bump:
Jag har ett Varmblod som jag alltid har ridit på tredelat. men jag tyckte att han inte alls verkade gilla bettet eftersom han hela tiden gapade. för ett tag sedan fick jag också veta att bettet var lite för stort och att hästen kan får sår i munnen av för stora, delade bett:eek:
åkte iväg och köpte ett bett i rätt storlek, men bytte till ett rakt bett med fasta ringar.
han verkar gilla det. han gapar inte längre och han lyssnar, men när jag rider dressyr känns han i början av passet väldigt stum och tung. så var det inte med det tredelade.
det stumma och tunga försvinner visserligen när han blivit mjukare och varmare, men vet någon vad detta beror på? gillar han inte bettet? borde jag byta bett?:confused:

Sv: ni bettkunniga...

Har du kollat tänderna på länge?
Låter precis som min häst, han hade en tandfraktur och vart då rekommenderad att rida på hackamore.
Hästen har inte bara blivit mjukare att rida utan även gladare :) så de kanske kan vara ett litet tips :D

det stumma och tunga försvinner visserligen när han blivit mjukare och varmare, men vet någon vad detta beror på?

Det beror på att din häst förmodligen inte har några större problem med bettet, men att den behöver mer gymnastik. Munnen reagerar nämligen på hur resten av kroppen arbetar. Om inte hästen arbetar bak så känns den inte bra i munnen heller. Därför är det bättre att lägga pengarna på att rida för tränare, än på att köpa en massa nya bett.

min erfarenhet av oledade tränsbett är att man måste driva väldigt mkt och ha ett stadigt stöd tills hästen börjar bjuda fram ärligt, och på vägen dit kan det kännas stumt framtill.
men som sagt, det är min personliga erfarenhet.

håller i övrigt med svea.

Det beror på att din häst förmodligen inte har några större problem med bettet, men att den behöver mer gymnastik. Munnen reagerar nämligen på hur resten av kroppen arbetar. Om inte hästen arbetar bak så känns den inte bra i munnen heller. Därför är det bättre att lägga pengarna på att rida för tränare, än på att köpa en massa nya bett.

men han har blivit så när jag har bytt bett. han var som sagt inte så när jag red på det tredelade.
Han är gammal och det tar ett tag för honom att bli mjuk och komma igång ordentligt, så att han inte jobbar fullt ut med bakdelen de första femton minuterna stör mig inte. så har han alltid varit. men han har blivit stum och tung sedan jag bytte bett.

men han har blivit så när jag har bytt bett. han var som sagt inte så när jag red på det tredelade.
Han är gammal och det tar ett tag för honom att bli mjuk och komma igång ordentligt, så att han inte jobbar fullt ut med bakdelen de första femton minuterna stör mig inte. så har han alltid varit. men han har blivit stum och tung sedan jag bytte bett.

Många hästar tar betydligt mer stöd på ett oledat bett. Just därför är det mitt förstahandsval att prova på hästar som är orolig i munnen och inte riktigt vågar söka sig fram till bettet. För det oledade brukar de söka stöd på.

Valacken som är hyperlätt i handen på alla ledade bett kan till och med ta lite väl mycket stöd på det raka ibland.

Så, där är inge konstigheter, hästen tycker det är bekvämt att luta sig mot det oledade och tycka att du kan vara femte benet åt honom och bära honom. När han fått igång bakdelen och bär sig själv lättar han i handen då han inte behöver 'stödben' längre.

Det är alltså ett ridproblem, som uppmärksammas när hästen hittar ett bett som är bekvämt att ta mkt stöd på. Att det inte var så med det tredelade hängde säkerligen ihop med att hästen inte tyckte det bettet var trevligt att ta stöd emot (vilket bekräftas av att du säger att den gapade osv).

Endera tar du tag i det för vad det är - ett ridproblem. Eller så provar du med ett tredelat i rätt storlek precis som Svea så vist rekommenderat och se om hästen då slutar gapa och tar ett lättare stöd då. Dock kommer den inte arbeta mer korrekt tidigare för det, den komemr fortfarande ta samma tid att komma igång etc, men du kommer inte uppleva det genom handen..

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 440
Senast: Fazeem
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 328
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Jag är inte så världsduktig på bett och skulle därför behöva hjälp. Det handlar om min 9-åriga D-ponny jag haft i snart två år...
Svar
6
· Visningar
1 015
Senast: caballus
·
Utrustning Jag ska köpa ett till bett. Mest för att jag har två träns och inte orkar flytta runt bettet. Jag har länge varit sugen på att testa...
Svar
3
· Visningar
1 033
Senast: Gry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka