P
Pix
Jag har en hingst på ca 9 månader och jag vill börja med NH. Har ni några tips på vad jag kan börja med? .
Senast ändrad av en moderator:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Börja med lite enkla saker som att följa efter villigt när du leder honom, stanna när du stannar, följa/gå undan för tryck, backa m.m. Massor med beröm när han gör rätt och träna bara korta korta stunder till att börja med så kommer han tycka att det är skitkul att lära sig nya saker
Jag lånade en bok på bibilioteket för evigheter sen där det fanns ett kapitel just om att göra olika NH-övningar med ett föl, men kommer inte ihåg vad tusan den hette Det var en bok om westernridning iaf.
Sånna saker har vi redan börjat med Han följer efter mig frivilligt till och med utan grimma, springer jag så travar/galopperar han efter. Han stannar så fort jag stannar och även om kompisarna förvinner utom synhåll så håller han sig lugn. Man behöver knappt nudda honom så flyttar han sig. Jag brukar gå ut och gå med honom antingen ensam eller tilsammans med min kompis och hennes sto på 17 år. Han lär sig nya saker väldigt fort så man behöver knappt träna någonting. Jag köpte honom för ca 3 månader sedan och då var han inte hanterad alls och var livrädd för människor.
Det är en fölunge som du har o den ska bara hanteras lagom mycket- daglig hantering. Lyfta fötterna o ledas till o från hagen.
sätt fast den i boxen med kort grimskaft när du ska sköta den ca. 5 min.
Låt den sen vara häst.
Lär den INTE att springa efter- den blir sen större o folk kan tor att den jagar folk- vilket den kanske t o m gör då
sätt på den grimma och led den till hage med jämnåriga kamrater.
Sätt dig utanför och studera dem=nh
Det är människan inte hästen som ska läras i nh
Det är en fölunge som du har o den ska bara hanteras lagom mycket- daglig hantering. Lyfta fötterna o ledas till o från hagen.
sätt fast den i boxen med kort grimskaft när du ska sköta den ca. 5 min.
Låt den sen vara häst.
Lär den INTE att springa efter- den blir sen större o folk kan tor att den jagar folk- vilket den kanske t o m gör då