Sv: Nh

Läs böcker, på internet.
Skaffa dig en tränare.
Men mest av allt, läs av din och andra hästar. :)
 
Sv: Nh

Ja, kolla på biblioteket, på internet, kolla efter kurser i närheten, Det finns många bra NH tränare!
 
Sv: Nh

Hur börjar jag träna NH??:bump:

Jag tycker först och främst att du försöker få tag på en tränare som kan komma hem till dig och visa hur man gör. Det går inte att läsa om NH och sen bara gå ut och utöva det. Det blir antagligen bara fel. Det är inte bra för din och hästen relation. Så annonsera efter tränare, fråga i olika forum om någon känner till en tränare.
Sen kan du ju gärna läsa om det också, det skadar ju inte! Men utöva inget praktiskt fören någon som kan har visat dig.
 
Sv: Nh

Åk runt på Clinics med och utan häst och lär dig tänkandet runt hur hästar fungerar och agerar.
Sen kan man inte gå på någons teorier helt ut.
Läs böcker och framförallt iaktta !

Börjar du i den änden så kommer du ha all grund för att kunna leka vidare med din häst och du kan få vägledning och hjälp om du skaffar dig en instruktör med inrikting emot NH.
Men framförallt!
Skapa en god kontakt till din häst och ha roligt tillsammans!;)
Det är A ochO för en lyckad hantering som bygger på förståelse.

Lycka till!
 
Sv: Nh

Jag har precis börjat läser allt jag kommer över bla Sven Forsström, horsemanship i praktiken och Gitte V Naldal från ryttare till Häst

Jag har också haft hem en person tar emot hästar med typ lastningsproblem osv som jobbar efter Nh modellen.

Tyvärr har man ju inte råd med att ha tränare så ofta som man vill och jag har fått lov att läsa och prova försiktigt och sedan se reaktionen.

Den här "tränaren" hjälpte mig ville att jag skulle träna stopp, start och back både från marken och från ryggen och hon poängterade att eftergift är superviktigt minsta antydan till tex back bara ett steg så måste eftergiften komma direkt!!

Har inte hunnit jobba så mycket...det roliga var att jag rider också på ridskola för att komma igång efter mitt 10 åriga uppehåll och testade på min senaste lektion först med tydliga hjälper och sedan mindre och mindre hjälp vad lydig han blev och var noga med att ge eftergift vid minsta reaktion, det har aldrig gått så bra för mig hästen gick i kanon form, så det var super kul att få känna av att det funkar...bara av att backa och stanna lite...

Fast det handlar ju om så mycket mer ville bara dela med mig för att inspirera dig jag har blivit helt frälst började i höstas...berätta gärna om hur det går för dig!
 
Sv: Nh

Så Roligt! Tänkte ge dig lite boktips :angel:

Monty Roberts bok, som heter från mina händer till dina.
Klaus Ferdinand Hempflings böcker, Dansa med hästar och hätens själ. Lycka till!! :bump:
 
Sv: Nh

*kl*
Jag kan varmt rekommendera Henry blakes 3 böcker.
Det står mycket intressant.
Sen som sagt kan man inte hålla med om allt man läser, man måste skapa sig en egen upfattning och egna teorier.
Mitt synsätt på NH är ett ihop-plock med lite här och lite där man har snappat upp som man tycker fungerar och vad just ens egen häst uppvisar.
Alla hästar skiljer sig från varandra.
Det bästa är att bara umgås med sin häst och föröka iaktta vad den säger genom sitt kroppsspråk.
Öron, ögon, svansen och kroppshållning m.m
Vad den gör, hur den behandlar sina hästkompisar. Man lär sig mkt om just SIN häst då.
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: Lavinia
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
166
Senast: Sryoqwe
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
780
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp