NH-Med hingstar?

Sv: NH-Med hingstar?

NH fungerar på alla hästar. Men det är inte lätt på alla hästar...

NH är en del av hästens naturliga sätt att komminicera och umgås i flock, därför är det inte korrekt att säga att det inte fungerar på alla hästar.


Däremot så är inte alla människor lämpliga att utan instruktioner utöva NH på alla hästar.
Det är precis som med ridning.
Vissa hästar är för heta, för bångstyriga, för känsliga eller för rädda av sig för vissa sorters ryttare...
Därmed inte sagt att man inte med rätt ryttare kan rida den hästen eller att den hästen skulle vara olämplig för ridning om man la ner nog mkt arbete på den.

(Undantaget är en skadad häst eller en häst som har ont, den kan itne ridas men kan fortfarande i de flesta fall bli hanterad med NH som synsätt och filosofi)
 
Sv: NH-Med hingstar?

Det är OK! :)

Jag inser att jag inte har den kapacitet som erfordras för att förklara vad NH är. Dvs vad jag erfarit att det är.
Så länge clinics och ytliga kurser sätter likhetstecken mellan NH och snabbfix, repvifteri etc, är det svårt att peka på den bakomliggande filosofin och dess betydelse.

Jo, NH passar alla hästar. Det är en del människors "NH-hanterande" som är problemet. Det passar inte alla hästar (vilket du också är inne på)!

F ö håller jag helt med om att Ludwig ska avbryta och välja annan väg. Att gå en "helgkurs" och därefter tro att man har det man behöver, har h*n dyrt fått reda på att man inte har.

LIA
 
Sv: NH-Med hingstar?

*tänder ett litet ljus och sjunger:We shall overcome"*

hoppas att jag/vi inte skrämt bort TS nu, utan att vi kan få lite uppföljning!
Lovar att försöka hålla mig i skinnet!:D
 
En tanke...

som slog mig är att om man utmanar hästen (oavsett kön) och hästen svarar med mer kraft än man själv kan frambringa och därmed bemöta så förlorar man ju kampen. Det är alla med på misstänker jag.

Om man sedan tänker (envis såklart) att man minsann skall klara detta. Å gör om misstaget ytterligare en gång... så vinner ju hästen mentalt över den som hanterar den. Även i det längre perspektivet. Hästens självförtroende stärks och sannolikheten att man skall lyckas minskar drastiskt.

Men, vad händer om man byter arena? Sätter hästen i en obekant miljö? Där allt är nytt och lite läbbigt, men ägaren/hanteraren är bekant. Kan vara ett stöd och en trygghet? Borde man inte då får en ökad möjlighet att bryta mönstret? Sätta om reglerna?

Känns som om det skulle vara lättare om man tog bort hästens trygghet / den vunna arenan och ersatte den med sitt "starka" ledarskap och fasta, men trygg hantering?

Åååå, vad jag svamlar, men jag har jobbat på det förbannade kontoret (är IT-konsult) i exakt 14 timmar nu! Kan knappt följa en rad längre. :eek:
 
Sv: NH-Med hingstar?

Att vinna kampen och vara säker på att göra det är a och o.

När jag har hållit på med mina unghästar och det har trilskats,
jag har tappat humöret osv har jag bara gått och ställt undan dom
strunt samma om jag har förlorat.
Sen går det några dagar, en vecka eller längre ända tills den dag jag själv har mobiliserat upp mental styrka, fixat bort alla tänkbara hinder
som kan störa mig (jobb, mat, och dylikt) samt att jag hat TIDEN
Då, går jag in, helt fokuserad på hästen, betar av vartenda strulmoment. Ger inte efter en tum i det läget. Efter EN sådan dust har hästen och jag klargjort vad som är rätt och fel.
Metoder? Det beror på hästen men jag har den mentala styrkan och jag tiden och hästen kan inte för sitt liv trötta ut mig i det läget.
Under "funderartiden" hade jag också iaktagit hästens beteende väldigt noga.
Efter en tid kan jag börja bjussa på mig själv och låta hästen ta för sig lite mer och lite mer och på sikt blir vi väldigt goda vänner.
AL
 
Sv: NH-Med hingstar?

*Knapplån*


Har inte läst allt men LIA:s svar är 100. Det är verkligen så.


Hingstar är hästar.

Hästar har instinkter, drifter och reaktioner baserade på dessa.

Kommer det nån halv-vilsen tvåbening och ska försöka styra runt en hingst som hellre litar på sig själv än någon som inte talar hans språk kan det bli FARLIGT.

Jag har en gyllene grundregel för mina elever (Ja jag jobbar också med NH)

Rör aldrig hingsten under arbetet/träningen/hanteringen när du vill påpeka något nytt, lära in något nytt, i de fall där du KAN verka provocerande för honom. Aldrig! Direkt kroppskontakt då kan vara förenat med livsfara!

Jag anser att det kastreras för lite och för många har hingst, de är ju så snälla, jo men visst. Tills ni visar ett sto, sen är de plötsligt dumma i huvudet.

Tills en dag när rätt doft kommer som väcker en signal, tills..osv.

Hingstar ska hanteras av vuxna människor som inte har behov av att styla. Dessutom ska hingstar ha fysisk och mental aktivitet som passar dem utöver deras avelsplan. Finns inte detta ska de inte ha kulorna kvar.

"Men min hingst är så snäll, han har aldrig gjort något"

Nej så är den vanliga storyn, tills det händer, då var det hästens fel såklart.

Dessutom, även om någon innan sagt det men det tål att upprepas:

MAN KAN INTE TRÄNA NH!!!!!! MED HÄSTEN!

Men man kan träna för att bli en "Natural Horseman" och i det ligger att VI, MÄNNISKAN förstått hästen och kan agera utifrån deras strukturer.


Dessutom:Att komma till en kurs och sen inte få arbeta är BLUFF. Kräv pengar för kurs och omkostnader tillbaka!!!!!!
 
Sv: NH-Med hingstar?

Tillägg
Dygnstiden tycker jag också är viktig.
Jag arbetar sent på kvällen med mina hästar.
Det skall helst ha mörknat så det är det tyst i omgivningen.
Alla behov för både häst, och mig skall vara utförda (mat, toabesök).
Sen vill jag vara helt ensam!
Hästen och jag skall vara fokuserade på varandra.
AL
 
Sv: NH-Med hingstar?

CarolaLind skrev:
Kommer det nån halv-vilsen tvåbening och ska försöka styra runt en hingst som hellre litar på sig själv än någon som inte talar hans språk kan det bli FARLIGT.

Är det inte lite förmätet av dej att förutsätta att TS av DEN anledningen inte fick vara med. TS ville veta varför kursledaren sa som h*n gjorde.


Jag har en gyllene grundregel för mina elever (Ja jag jobbar också med NH)

Rör aldrig hingsten under arbetet/träningen/hanteringen när du vill påpeka något nytt, lära in något nytt, i de fall där du KAN verka provocerande för honom. Aldrig! Direkt kroppskontakt då kan vara förenat med livsfara!

Det kunde ju kursledare ha sagt då. TS frågade om varför h*n fick det svaret att hingstar inte är lämpliga. Sen tycker jag din regel är överdramatiserad. Hingstar är individer. Jag får nästan intrycket att du tror att alla dina elever är såna som du beskrev ovan. Men det kanske de är? En van hästmänniska ser ganska fort hur en viss häst fungerar och det gäller även hingstar. På vissa stämmer det du säger, men inte alla.

Jag anser att det kastreras för lite och för många har hingst, de är ju så snälla, jo men visst. Tills ni visar ett sto, sen är de plötsligt dumma i huvudet.
Tills en dag när rätt doft kommer som väcker en signal, tills..osv.
Hingstar ska hanteras av vuxna människor som inte har behov av att styla. Dessutom ska hingstar ha fysisk och mental aktivitet som passar dem utöver deras avelsplan. Finns inte detta ska de inte ha kulorna kvar.

"Men min hingst är så snäll, han har aldrig gjort något"
Nej så är den vanliga storyn, tills det händer, då var det hästens fel såklart.

Håller fullkomligt med om det

Dessutom:Att komma till en kurs och sen inte få arbeta är BLUFF. Kräv pengar för kurs och omkostnader tillbaka!!!!!!

Men Ts ville veta varför som sagt och fick det inte här heller. Varför säger en upppenbarligen ganska etablerad nh-kursledare att hingstar inte är lämpliga för nh-hantering. Det du säger är att vissa människor inte är lämpliga och det kan jag väl hålla med om, det syns väl inte minst i trådarna här där det "leks" och trixas hej vilt.
Men frågan var kanske mer om finns vissa som anser att hingstar inte är lämpliga, råder det olika åsikter, eller varför säger någon så?
Säg nu att orsaken var den du beskriver högst upp, en ovan olämplig människa, hade då kursledaren sagt annorlunda om det var en mycket häst/hingstvan person? Eller inte. Det var kanske mer frågan. Finns det olika synsätt?
 
Sv: NH-Med hingstar?

Du missförstår mig helt. Jag riktade inte mitt inlägg mot någon personligen!! :crazy:

Mitt inlägg var generellt.

Jag avslutade med att säga att den som däremot var på kursen skulle kräva sina pengar tillbaka.

Jag har läst ditt svar igen och fattar inte?? Ska JAG veta varför den kursledaren gjorde eller sa si eller så???
 
Sv: NH-Med hingstar?

Det kan ju helt enkelt vara så att de som söker sig till kurser inte ÄR lämpade att hantera hingstar, och att då försöka sig på NH-träning inte är något att rekommendera. Så kursledaren har då det som standardfras till den som vill komma med hingst.

OBS! Gissning, ingen kan veta varför kursledaren sa som h*n gjorde, det enklaste är väl att fråga den personen direkt.
 
Sv: NH-Med hingstar?

Madick skrev:
Det kan ju helt enkelt vara så att de som söker sig till kurser inte ÄR lämpade att hantera hingstar, och att då försöka sig på NH-träning inte är något att rekommendera. Så kursledaren har då det som standardfras till den som vill komma med hingst.

OBS! Gissning, ingen kan veta varför kursledaren sa som h*n gjorde, det enklaste är väl att fråga den personen direkt.


Jo men kan det bland "etablerade" kursledare finnas olika synsätt även på detta (gäller ju annat så..) Men det kanske du inte vet?
 
Sv: NH-Med hingstar?

*kl*

Nåt man kanske ska ifrågasätta är kursernas innehåll?
Hur enkelt får kursledaren saker att verka?
När jag varit på dressyrclinics inser jag direkt att, jo, tjusigt, men dagen när min halvfeta kallblodstravare gör tjusiga piaffer med mig på ryggen är en bra bit bort.
Det är inte ens lönt att försöka få henne till nåt dylikt i dasgsläget. Mest troligt aldrig.

En join-up däremot ser enkel ut, enligt vissa är det enkelt men ska bara utföras av en som kan, osv.

Säg nu att jag skulle prova nåt av detta hemma.
1. piaff- vet att min kuse inte klarar det. Inte värt besväret
att prova ens.
2. join-up- jamen, det är ju hästens eget språk! visst kan hon det!
Och jo, det kan hon kanske, men hur medveten är jag om vilka
signaler jag sänder ut? Och konsekvenserna det kan få om jag gör
fel?
Det enda som skulle hända om jag försökte få min häst att gå i
piaff är att hon inte skulle fatta vad jag vill, bli sur och sedan
bocka lite för att avleda min uppmärksamhet.


Det man kanske ska tänka på är kanske hur NH lärs ut, inte vad det är. Där tycker jag att kursledare har ett jätteansvar, eftersom de ger eleverna ett verktyg, men inte nån instruktionsbok. Vad jag vet så finns det få ridskolor (om någon) som bedriver sin verksamhet med NH-inriktning. Kontakten får man ju ofta via clinics eller böcker.
Sen finns det de som gör detta, men har elever som kommer på en clinic, och aldrig mer, utan glatt praktiserar hemma ändå i tron att det inte kan vara så krångligt/farligt/svårt osv.
 
Senast ändrad:
Sv: NH-Med hingstar?

Där tror jag du har rätt i mycket av det du säger.
 
Sv: NH-Med hingstar?

Ludwig XII skrev:
Ja, så tänkte jag också, att jag skulle välja en Nh-instruktör.
Jag valde att gå på en helgkurs för den som skulle vara "bäst" på detta. Det kostade 3000 kr för två dagar och han hade flygit till Sverige från colorado för denna kurs.
John Moore.
Jasså , han.
 
Sv: NH-Med hingstar?

LIA skrev:
Har du inte missuppfattat? Språkförbistring? Värderingsskillnader? Fokuserat på just din hingst?

Om medhjälparen inte klarar av hingstar är en sak för sig, även om även det låter lite märkligt.
Resten låter inte som den JM jag känner.

Att man inte skulle kunna hantera hingstar enligt sin NH-filosofi är rent nonsens. Hingstar är annorlunda och ofta svårare individer oavsett vilket hanteringssätt man använder sig av. Dom ställer större krav på kunskap och duglighet på oss.

Och till råga på allt skulle alltså inte heller ston gå att hantera enligt NH-filosofin? Bevare mig!! Är du riktigt säker på att det var JM som var där? :confused:

LIA

JM sa till mig att även om han hade min hingst i Colorado och arbetade med honom varje dag i flera veckor så är det ändå inte säkert att han skulle kunna få ledarskapet till 100%. Min hingst är väldigt stursk och dominant. Jm hade honom i RP:n i en timme och fick honom tillslut att korsa bakbenen. Jag var överlycklig och tänkte att detta blir bra, men efter detta kom det fram sidor hos min hingst som jag aldrig sett förut. Han som i vanliga fall brukar vara snäll och lätt att hantera blev helt vild. Han gjorde allt för att plocka ner mig på marken och hugga mig i axeln. (Han ville boktavligt tala ha ihjäl mig!!) Då sa JM att antingen kastrerar jag honom eller också så hanterar jag honom på mitt vanliga sätt med vanlig grimma och kedja, som för övrigt har fungerat ypperligt i alla år.

Det känns som om JM säger att han inte vill hantera min hingst enligt NH eftersom han inte är lämpad till att hantera enligt denna filosofi så bör jag nog inte göra det heller. Men LIA, om du ändå hävdar att det går, ge mig då tipset på en NH-tränare som kan hjälpa mig. Eller kanske har du själv några ideer?

Angående ston så har JM inte sagt att de inte är lämpade, bara att de kan vara lite mer komplicerade, fast det var väl inget nytt ;)
:bump:
 
Sv: NH-Med hingstar?

Ps. Det gällde inte bara denna hingsten. Min andra hingst som är två år tyckte han inte heller att jag skulle prova detta på.
JM sa att hingstar är annorlunda och han tyckte att jag skulle kastera även tvååringen om jag ville hålla på med detta.
(Även fast han inte träffat min tvååring...)
Fast igår blev han valack så det ordnar sig väl :eek:
 
Sv: NH-Med hingstar?

Det klarnar. Det gäller alltså inte hingstar generellt utan dina två, och när det gäller den andre i förhållande till din NH-kompetens?

Tips på NH-"tränare"? Ta kontakt med Antti, han finns här ibland. Om inte han klarar av det, så gör nog ingen.


Angående ston så har JM inte sagt att de inte är lämpade, bara att de kan vara lite mer komplicerade, fast det var väl inget nytt
Nog kan dom vara knepiga, men jag förstår inte vad det har med NH att göra. Jag anpassar mig, via NH, till hästarna vad gäller kommunikation osv. Såvitt jag vet använder alla hästar samma språk oavsett kön? ;)
Sen är det upp till mig själv...

LIA
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 863
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 605
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 500
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp