NH-Med hingstar?

Sv: NH-Med hingstar?

:rofl: :rofl: :rofl:
När jag kom till kursen blev jag tagen av banan och instruktören berättade att han tyckte att jag skulle kastrera min hingst eftersom NH inte är lämpligt att praktisera på hingstar. Snack om att känna sig lurad!!! Instruktörens medhjälpare sa att hon av princip vägrade hantera hingstar eftersom det är livsfarligt och att dom inte var lämpade för att hanteras enligt Nh.
Nog blev du lurad alltid!
Välj en NH-instruktör nästa gång!

LIA
 
Sv: NH-Med hingstar?

Ja, så tänkte jag också, att jag skulle välja en Nh-instruktör.
Jag valde att gå på en helgkurs för den som skulle vara "bäst" på detta. Det kostade 3000 kr för två dagar och han hade flygit till Sverige från colorado för denna kurs.
John Moore.
 
Sv: NH-Med hingstar?

Alltså, resonemanget " han blir bara galen när han är inärheten av ston" tycker jag är ganska naiv. Jag har iof inte så mkt erfarenhet av hingstar, men jag har för mig att de är till för att vara med ston :confused:
 
Sv: NH-Med hingstar?

Nu blir jag säkert lynchad...

MEN, vad har hänt med vanligt sunt förnuft??? Och varför fortsätta träna på nh om han bara blir värre, det är ju tydligt att det är han som är ledaren just då, så eg stärker du bara hans ledarroll??
Jag tillhör kategorin som inte tränar NH, jag stöder det inte ens för jag tycker att det blir lite för mkt repgrimma, långt rep och så ska vem som helst ge sig på att praktisera med alla sortera hästar istället för att SE, STUDERA hästarna och deras beteende sinsimellan, i min värkd är det 100 ggr bättre än att läsa en bok. Vidare, om NH är Naturlig hästhantering - varför då träna på det? Hästen borde väl rimligtvis kunna det redan inna, jag menar ska han träna på att vara sig själv? Det borde räcka med sunt förnuft och under den dagliga hanteringen, eller? Min westerntränare, som är upplärd i USA har samma filosofi när folk ville att han skulle lära dem nh; man kan inte lära ut sunt förnuft men grunderna kan jag väl hjälpa dig med...
Det har i alla fall räckt med de hästar jag hanterat från NOLL, de totalt ohanterade vuxna hingstarna och stona jag har jobbat med, i och för sig bara 5-6 st, men jag har aldrig blivit biten eller sparkad och samtliga är otroligt lätthanterliga och positiva. En har fått stryk - han anföll mig under longering, men han gjorde det bara en gång och ett par minuter senare så var allt ok igen, naturligtvis inte det minsta spörädd...
Så nu har jag fått avreagera mig, lyncha på :D
 
Senast ändrad:
Sv: NH-Med hingstar?

Nä, jag tänker inte lyncha iaf. Jag tycker du har helt rätt. Sunt förnuft säger ju att man inte fortsätter och gång på gång låter hästen vinna. Eller utsätter sig för sådan fara. De flesta ranghöga hästar funkar jättebra att umgås med och gör som man BER dem. För då är det ju oftast på deras villkor.
Tycker därför att det är väldigt oförnuftigt att utmana en sådan häst när man inte har erfarenheten och vet att man kan klara av och slutföra det. Jag skulle aldrig göra det.
 
Sv: NH-Med hingstar?

Kardinal skrev:
Alltså, resonemanget " han blir bara galen när han är inärheten av ston" tycker jag är ganska naiv. Jag har iof inte så mkt erfarenhet av hingstar, men jag har för mig att de är till för att vara med ston :confused:

Nej du har nog inte det:D Jag tror inte du fattar riktigt. Jag skrev bara att de kan vara svårare att nå fram till i närheten av ston särskilt brunstiga.
De betäcker inte hela tiden, det handlar också om att leva i närheten av en stoflcok som de alla betraktar som sin egen. :angel:

Jag har nog aldrig skrivitr att "de bara blir". Det säger jag ö h t aldrig om hästar. Men du är ursäktad, eftersom jag inte tro att du vet riktigt vad det handlar om.

Självklart kräver jag samma lydnad även nära ston. Men det är svårare att få dem att lyssna, de är mer okoncentrerade, vilket du kanske kan förstå, även om de är oerhört lyhörda i andra sammanhang tex ensamma i ridhuset, eller i boxen när alla andra hästar är inom synhåll i stallet, så det slipper oroa sig och "kontrollera".

Men det är också individuellt vilket jag också skrev. Vissa kan om du går emot dem i vissa lägen bli farligare än andra.

Hoppas du förstår lite mer nu. Det jag var ute efter var att jag inte tror at thingstar överlag är olämpliga för nh vilket trådskaparen fått höra. Jag försökte förklara vad som kan vara problem tex.
 
Sv: NH-Med hingstar?

Annika_L skrev:
Jag tycker du resonerar vettigt och faktiskt ger TS stöd i sina tankar/beslut.
AL


Tack, :bow: skönt om det gick att förstå, i allt långt svammel
 
Sv: NH-Med hingstar?

Jag tycker fortfarande att det låter lite konstigt. De jag pratar med som haft hingstar som använt nh (sunt förnuft) berättar att det inte varit något problem inärheten av ston eftersom hingsten har vetat att människan bestämde och det var människan som hade "rätt" till stona. Och höll man inte sina grejjer i styr så kunde man råka illa ut (i hästars mening, det var inte så att de slog dem och höll på).
Samma har jag sett i sydligare länder, där de inte har något sådant problem (de jag såg iaf), är hingsten okoncentrerad och slänger ut snabeln får de helt enkelt en smäll på den. En åthutning att här är det mig du ska vara uppmärksam på.
 
Sv: NH-Med hingstar?

Läste igenom vad jag skrev och kom fram till att de tinte riktigt framgick vad jag ville säga^^
Det var iaf att det låter som att hingsten beter sig som vilken annan ranghög häst som helst, nämligen att den är lyhörd och tillmötesgående så länge det passar honom. Och det låter inte så säkert.
 
Sv: NH-Med hingstar?

Kardinal skrev:
Jag tycker fortfarande att det låter lite konstigt. De jag pratar med som haft hingstar som använt nh (sunt förnuft) berättar att det inte varit något problem inärheten av ston eftersom hingsten har vetat att människan bestämde och det var människan som hade "rätt" till stona. Och höll man inte sina grejjer i styr så kunde man råka illa ut (i hästars mening, det var inte så att de slog dem och höll på).
Samma har jag sett i sydligare länder, där de inte har något sådant problem (de jag såg iaf), är hingsten okoncentrerad och slänger ut snabeln får de helt enkelt en smäll på den. En åthutning att här är det mig du ska vara uppmärksam på.

Men skrev jag inte det?? Kan jag inte förklara eller kan du intre läsa??
De har svårare att lyssna man får säga till lite tydligare, men man kräver samma respons. MEN i det läget kan vissa hingstar bli mycket svåra, eftersom de kanske inte drar sig för att attackera människor om de blir utmanade. Då måste du kunna hantera det också, och bedöma vad du gör och vad som kan hända. Precis som Ts frågar om.
Vad läser du in i det jag skriver?

Kanske är det svårt att förstå om du inte har träffat och hanterat så många hingstar, särskilt i 600-kilosklass o över.

Och ingen av oss utom TS känner denna hingst i tråden och ingen kan därför påstå det ena eller andra om hur svårt det är med just den hingsten.
TS ville veta om hingstar generellt och jag svarade att jag inte kan förstå att alla vore olämpliga (nh) men att jag förstår att vissa absolut kan vara svårare.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: NH-Med hingstar?

Kardinal skrev:
Läste igenom vad jag skrev och kom fram till att de tinte riktigt framgick vad jag ville säga^^
Det var iaf att det låter som att hingsten beter sig som vilken annan ranghög häst som helst, nämligen att den är lyhörd och tillmötesgående så länge det passar honom. Och det låter inte så säkert.


Ja men går du emot kan det då bli mer strid än med andra. Det är väl just det som Ts fick höra på kursen?
 
Sv: NH-Med hingstar?

Polly_Mulle skrev:
Nu blir jag säkert lynchad...

Inte av mig!!! Håller med om allt du skrev, faktiskt.
Däremot ett inlägg som fick mig att studsa till var detta:

LIA skrev:
NH "fungerar" - alltid!

Det hänger på om personen är NH eller inte.???? Så är det. Har man filosofin i sig, så har man det i umgänget med hästar inkl hingstar. Då har man kunskaper, inställning, kommunikation, känsla, pondus etc.
Sammet har säkert allt det där och klarar av hingstar, samtidigt som hon är medveten om deras speciella förutsättningar. Dom kan exempelvis ställa större krav på vår egen personlighet. Men även hingstar är hästar.

Det LIA snackar om är i min värld inte specifikt NH.
Det är det jäkla sunda förnuftet som ska finnas hos alla. Sen kan man ha det mer eller mindre naturligt. Då kallas det Känsla.
Om "personen är NH eller inte"....
Ursäkta mig, men värre snack var det länge sen jag hörde.

TS= Eftersom NH uppenbarligen inte funkat för er (av okänd anledning), lägg ner det innan du blir allvarligt skadad, och ta hjälp av någon som du litar på.
Ett alternativ kan vara att skicka iväg kusen på uppfostringsanstalt.
Men han måste lära sig att respektera människor, annars, ta bort kulorna i steg ett, sälj, eller dylikt.
som sagt. Klappa till hästskrället nästa gång, om du känner att du har så pass kontroll att du kan göra det. I annat fall skulle jag lämna iväg hästen ett tag som sagt, till en NH-nisse eller inte är upp till dig, se oavsett vem det blir till att ha bra referenser från nån i din närhet, inte bara nån på ett internet-forum.

*vill bli lynchad samtidigt som polly_mulle*
 
Inte specifikt för hingsthantering heller...

Det vi diskuterar här tycker jag är mycket generellt för ledarskap.

Jag har aldrig praktiserat NH på hästar, men jag är påläst i ämnet och har insett att det jag kallar "vanligt hästvett" har stora likheter med NH. Mina största "medvetna och inlästa" ledarskapserfarenheter kommer från hunduppfostran av min rottishanne. (Det finns en NH variant för hund främst framförd av Jane Fennel.)

Det jag har lärt mig av hunduppfostran och ledarskapsträning i allmänhet (även från arbetslivet) kan sammanfattas följande;

Ge dig ALDRIG in i en "kamp" som du inte är säker på att du kan vinna. Om du väl gett dig in i kampen FÅR DU INTE FÖRLORA. Om du förlorar har du kanske en eller två chanser till innan din ledarställning är allvarligt skadad. Därför skall man välja sina fighter _väldigt_ noga, avleda om det går och berömma det korrekta beteendet i situationen istället för att konfrontera det dåliga. Personer/hästar/hundar svarar ofta mycket bättre på beröm och uppmundran än på nej och fy.

Jag vet att en häst och en hund inte kan jämföras, men jag kan lova att en maktkamp med en arg rottweilerhane på 55 kr är något man gärna undviker om det inte är ett måste. Och ledarskap kan verkligen uppnås utan direkt konfrontation. Vi har övertaget mot djuren genom en vassare hjärna. Många små medel kan ge mycket stor effekt. Små regler som man kör stenhårt med, sedan utökar man sitt ledarskap bit för bit.

Jag tycker att LIAs (kanske lite dåligt formulerade) budskap har en viktig poäng. Vissa personer är naturliga ledare. De har en självsäkerhet, framåtanda och pondus som gör att människor och djur tyr sig till dem och gärna följer deras vilja. Det är dock ett personligt drag och kan återfinnas i många olika miljöer. En sådan person har en fördel vad h*n än företar sig.

Och ja, jag har rätt stor hingstvana också.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: NH-Med hingstar?

Har du inte missuppfattat? Språkförbistring? Värderingsskillnader? Fokuserat på just din hingst?

Om medhjälparen inte klarar av hingstar är en sak för sig, även om även det låter lite märkligt.
Resten låter inte som den JM jag känner.

Att man inte skulle kunna hantera hingstar enligt sin NH-filosofi är rent nonsens. Hingstar är annorlunda och ofta svårare individer oavsett vilket hanteringssätt man använder sig av. Dom ställer större krav på kunskap och duglighet på oss.

Och till råga på allt skulle alltså inte heller ston gå att hantera enligt NH-filosofin? Bevare mig!! Är du riktigt säker på att det var JM som var där? :confused:

LIA
 
Sv: NH-Med hingstar?

Det LIA snackar om är i min värld inte specifikt NH.
Det har jag heller inte påstått!? Det jag beskrev gällde alltså kopplat till NH.

Det är det jäkla sunda förnuftet som ska finnas hos alla. Sen kan man ha det mer eller mindre naturligt. Då kallas det Känsla.
Så borde det vara, men hur ofta är det det? Du glömmer vidare minst 2 andra kriterier, nämligen kunskap och inställning.

Om "personen är NH eller inte"....
Ursäkta mig, men värre snack var det länge sen jag hörde.
Får man fråga hur du menar? Är det inte avgörande om personen tänker och tycker enligt NH-filosofin? Det är ju det som avgör om h*n kan agera utifrån den?
Och det är väl det diskussionen gäller?

Är detta din värdering av NH? "till en NH-nisse"
Hur insatt är du i NH-filosofin?
Jag vet inte hur man "tränar NH". Kan du kanske förklara?

LIA
 
Sv: NH-Med hingstar?

Hoppla, jag som inte ens kan skriva grimskaft inne på NH-forumet i vanliga fall utan att bli antingen lynchad eller totalignorerad... :D

Naturligtvis menar jag att man ska ha ledarskap/kontroll/samspel över/med sin häst, men jag tvivlasr på att alla är kapabla att hantera repgrimma och rep och markövningar på ett sätt som stärker ens egen ledarroll istället för hästens - precis det som Trådskaparen har råkat ut för... Jag har undvikit dessa övningar just för att jag inte kan tekniken, men det sunda förnuftet har jag haft god hjälp av inom hästträning. Så har jag fått förtydligat natt-svamlet också :D
 
Sv: NH-Med hingstar?

Jag hade inte heller gett mig in på att ta en sådan hingst i den situationen, där den så tydligt har övertaget (lite mer trådinriktat än generellt svammel om mina nh-åsikter) utan jag hade fortsatt med kedja och grimma om det funkar.
 
Sv: NH-Med hingstar?

Så trevligt med en som kan läsa innantill och förstå meningen med det man vill ha fram.
Jag har kikat på mina formuleringar men inser inte varför någon skulle ha svårigheter att förstå. Om man bara vill...

Jomenvisst är "vanligt hästvett" avgörande för NH. Det är sas inbyggt i filosofin och en förutsättning. När det gäller hantering av hingst kontra vallack/sto så ställer det sina krav på person, fr a beroende på hästindividen. Oavsett vilken "lära" man hänför sig till.
Men allt det där vet du ju.

LIA, som också har erfarenhet från både arbets-, hund- och hästlivet.
 
Sv: NH-Med hingstar?

*lite svar, lite kl;) *

Det jag är ute efter är att NH kanske inte passar alla hästar, och definitivt inte alla människor.
Men det blir lätt "the only road to salvation" i diskussionerna.
Det är mycket möjligt att hennes häst skulle gilla att bli hanterad
(kanske bättre ord än tränad) enligt NH, men det kanske inte passar TS som person.
Och, ja, då kanske det är inställningen det är fel på, men det kan också vara så att hon är en "vek" (snälla, ta det på rätt sätt) person
som helt enkelt inte klarar att vara dominant i den utsträckning som den hästen kanske kräver.
Det jag reagerar så starkt på är att ts i mina ögon utsätter sig själv för onödigt stor fara, och måste bryta det omedelbart!
Inte försöka ännu mer, när det inte gett något positivt.
Försök istället hitta nya vägar, det finns säkert ett sätt som fungerar.

Det var inte lika nedlåtande menat med NH-nisse som det lät, och inte personligt menat. Ber om ursäkt för att jag helt klumpigt lät allt trilla på dig, vilket inte var meningen.
Ska försöka bena upp det tydligare i fortsättningen.
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 863
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 605
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 500
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp