K
karisma
Under helgen har jag varit på ett seminarium om klickerträning. Det har varit mycket givande och intressant. Jag känner mig dock något förvirrad just nu...jag har tidiagare prövat på en del NH, då syftar jag på att jobba med hästen genom tryck och eftergift dvs negativ förstärkning (du tar bort ett obehag). Under seminariet framhölls framförallt positiv förstärkning, dvs (som jag har fattat det iaf) att du motiverar hästen att fortsätta med ett visst beteende genom att lära den att det alltid väntar en belöning efter att den utfört det beteende som du bett om. Jag har tidigare sett väldigt positivt på det här med NH, tryck osv och motiverat det med att det är ju så hästarna själva agerar i den vilda flocken! På seminariet fick dock metoden med negativ förstärkning en negativ klang, med motiveringen att för att du ska kunna ge hästen en belöning i form av eftergift, så måste du ju först ha ett tryck. Vem är det som skapar trycket? jo du, du utgör alltså ett hot mot hästen. Då är frågan lyder hästen dig för att den vill, eller för att du "skrämmer"/hotar den till lydnad? Är den motiverad till beteendet eller hotad till beteendet? Med positiv förstärkning som metod framhölls att man får en häst som hela tiden är motiverad att göra det du ber om, eftersom den vet att det alltid väntar en belöning...därför vill den göra som du vill, utan att vara tvingad/hotad.
Hjälp!Jag känner mig som sagt lite förvirrad och vet plötsligt inte alls hur jag ska förhålla mig till hästen (då jag tycker att de båda träningssätten faktiskt skiljer sig från varandra och att båda har sina fram- och baksidor).¨Det som sades under helgen lät väldigt övertygande, men samtidigt undrar jag om jag nu plötsligt måste förkasta alla idéer om NH, tryck och eftergift osv. Oj, blev nog lite flummigt det här, men om det är nån som har erfarenhet av dessa träningsmetoder får ni gärna utveckla!
Hjälp!Jag känner mig som sagt lite förvirrad och vet plötsligt inte alls hur jag ska förhålla mig till hästen (då jag tycker att de båda träningssätten faktiskt skiljer sig från varandra och att båda har sina fram- och baksidor).¨Det som sades under helgen lät väldigt övertygande, men samtidigt undrar jag om jag nu plötsligt måste förkasta alla idéer om NH, tryck och eftergift osv. Oj, blev nog lite flummigt det här, men om det är nån som har erfarenhet av dessa träningsmetoder får ni gärna utveckla!