NH-Horsemanship?

M

Missel

Under min tid som "hästlös" har jag upptäckt två uttryck som blivit särskilt vanliga och används mycket, varav en av dessa är just "NH". Min första tanke var att det måste härstamma från western-ridningen, eftersom jag vill minnas att man där talar om "Horsemanship".
Jag har kikat runt lite på nätet, men jag måste erkänna att NH i mina ögon verkat vara mest "sunt förnuft".. :confused:
En lite luddig fråga egentligen, men vad är det som skiljer NH mellan den "vanliga" hästhanteringen?

Har tidigare varit på kurs där jag blev introducerad till Horsemanship (Fast det var nåt år sen), där fokuserade man på vikten av att vara en förtroendefull ledare, är det lite samma grundsyn eller är jag helt ute och cyklar?

//Ovetande :o :o

Sv: NH-Horsemanship?

Jag gillar det där med "sunt förnuft". Vad är sunt förnuft?? Det som är SF för mig behöver inte vara SF för dig utan kanske reni dioti. Just i dessa tider tyckerjag att sunt förnuft är att ALLA ska bära reflex, men inte gör folk det, de förväntar sig att jag som bilförare har mörkerseende, eller något.
De tycker kanske att det är just ren idioti att behöva reflex på trottoaren(stavas?), men när de ska över gatan då?

Sunt förnuft för mig vad gäller hästar är (bla)

att man inte förmänskligar dem med sina egna behov. Hur ofta säger ni -ååh, titta "plutten" är ledsen, förnärmad, svartsjuk...?

Att man tar reda på HUR/VAR en sadel, bett ska sitta.
Lär sig hästens anatomi.

Tar reda på hur hästen "pratar",så att man vet mer än att
"-när öronen är bakåt, är hästen arg eller missnöjd".

Och något så enkelt att hur ryttarens sits påverkar hästen. Hur kan man sitta och klaga över att hästen inte kan skänkelvikning eller gå iform, när ryttaren sitter som en säck potatis med bakvikt. Hur har de överhuvudtaget kommit så långt. Jo, för det sunda förnuftet säger åt folk att vara tysta. Medan jag påpekar snällat den dåliga sitsen eftersom det säger mitt SF.

Jag kan fortsätta i evigheter om du vill :smirk: , men att påstå att NH BARA är sunt förnuft, fungerar inte för mig. Det är som den eviga frågan som har över 1 milj svar - Vad är NH för dig...

Sv: NH-Horsemanship?

NH är ett ganska tomt begrepp för mig eftersom jag inte hört särskilt mycket om det... Som sagt, min tanke gick direkt till western-ridningens horsemanship när jag hörde ordet, och om jag inte misstar mig är NH ett ganska nytt påfund? (Kanske inte tekniken, men benämningen NH).
Vad jag förstått av en del exempel som diskuterats tycker jag att NH inte skiljer sig nämnvärt med den "uppfostran" man fått av ridskolan som liten, hur man ska hantera och ta hand om sin häst och sätta hästens bästa först. Också betonandet av att vara en förtroendefull ledare, och att försöka förstå och tala hästens språk. Vad är alltså den egentliga skillnaden mellan att hantera sin häst enligt NH-filosofin, gentemot det "vanliga sunda förnuftet"?

Men som du poängterade, en gemensam mall för vad som är sunt förnuft existerar inte. Så det gör ju frågan väldigt svår att svara på... Varför jag undrade detta överhuvudtaget är att jag ser i vissa hästannonser att hästarna är NH-tränade, eller att de söker en ny ägare som sysslar med NH. Är detta nya trenden eller är det något som kommer att bestå?? Kan vem som hellst påstå att man sysslar med NH, eller vilka kriterier måste man motsvara?? :confused: Jag anser ändå att jag har en ganska "sund" hästsyn och tar hand om mina hästar på ett bra sätt, men NH fanns inte "på min tid" (åtminstone har jag inte hört talas om det), så det har jag aldrig sysslat med. Kan man kanske påstå att NH-filosofin är lite "mjukare", att man inte ska vara diktator över sin häst?

Det du skrev om sunt förnuft måste jag hålla med om, men helt synd-fri är jag inte! :o
Jag kan däremot inte se skadan med att kalla sin häst för "plutten" emellanåt eller hävda att den ser ledsen ut... Man bör enligt mitt tycke absolut inte grunda hästens uppfostran av detta (t.ex. bestraffa hästen för att den är "svartsjuk"), men jag är definitivt skyldig till att dalta lite med hästen emellanåt. :angel:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har börjat träna NH med mitt sto, och går efter boken "Islandshästar och horsemanship". Första steget är att röra hästen...
2
Svar
27
· Visningar
4 341
Senast: Yrja
·
Western Hej ! Håller på att försöka lära mig mer om western, men då jag bor i norrland så finns de ingen westernbutik på så där 50-60 mil...
2
Svar
37
· Visningar
6 714
Senast: IngaLena
·
Hästhantering Själv är jag en s k NH-människa. Jag har fallit för det tänket därför att, så som iaf jag förstått det som, man använder hästens språk...
7 8 9
Svar
172
· Visningar
15 917
Senast: Nila
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 240
Senast: anyberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama