NH-forumet

T

Tee Showah

Efter många hetsiga debatter så undrar jag - vad gör just du här på NH-forumet? Vad vill du ha ut av diskussionerna?

Jag är i alla fall här på NH-forumet för att jag är intresserad av att träffa andra som håller på med NH (oavsett inrikting) eftersom jag ännu inte kan gå till någon lokal "NH-klubb" och utbyta mina erfarenheter med andras.

Jag är intresserad av att höra hur långt andra har kommit och få tips och idéer hur jag kan bli ännu mer kreativ med min häst, och kanske någon kan få utbyte av mig också...? Helt enkelt trodde jag nog att NH-forumet skulle vara en kreativ plats och en rejäl idébank för alla NH-utövare!

Sv: NH-forumet

Tanken är väll att man skall kunna utbyta tankar samt berätta om NH, tyvärr så verkar folk tycka att det är roande att komma in och säga "nej gör inte så, det är ju elakt mot hästen". (nu syftar jag inte på min tråd om "Vad är NH" eftersom den är öppen för alla sorters attityder även om den egentligen var riktad till de som verkligen är kunniga inom NH fast det klargjorde jag inte.)

Så länge man har en insikt i NH tycker jag inte alls det är fel att man argumenterar emot något, men när man inte ens vet vad NH är, då är Hästhanteringsforumet kanske den plats där man egentligen bör föreslå. Trotts allt är detta ett NH forum och då är det NH som ska diskuteras, inte den felaktiga uppfattningen att NH är att styra hästen psykiskt eller att man psykiskt bryter ner den. (Vad NH är kan diskuteras i en annan tråd så att denna inte blir urspårad.)

Men som sagt, alla är välkommna i mina diskutioner, så länge deras attityd är trevlig och man inte försöker trycka ner någon i stövlarna, jag trycker nämligen tillbaka.

JAg går in om jag ser nåt som verkar "intressant"...om jag svarar eller inte beror på..

NH för mig är en hanteringsfilosofi...en del saker nyttjar jag redan och har "alltid" gjort...en del saker tycker jag är helt vansinniga....om trådar utvecklar sig åt olika håll så är ju det bra....

Under årens lopp har det varit en hel del mer än underliga trådar....och ibland blir man irri och svarar, ibland ger man råd(för det finns frågor som har 30 visningar o inget svar)

Men oftast när jag asvarar är det för att påpeka att ledarskapsproblem inte alltid har med ledarskap att göra....utan bl a fysiska saker...det är VIKTIGT att poängtera för folk som inte kan begripa det själv.

Jag kommer och går lite nu och då. Jag hängde mycket mer här förr i tiden, men det slutade att vara kul när alla som hade något vettigt att säga mer och mer byttes ut mot alla dessa bokstavstrogna, låtsas-nh:are som till varje pris ska komma och trycka på alla sina mallar. Var är ni, OJO, LIA och Kokopelli, mfl..?

Jag är här för att man kan hitta många intressanta hästhanteingsfrågor här. Sen finns det en del bukefalister på nh-forumet som kan ge en bra tankeställare och hjälpa mig att utvecklas i min hästhantering. Jag håller inte med någon här till 100% men jag tror att många har riktigt vettiga kunskaper och tankesätt som jag gärna tar del av. Sen vill jag gärna höra åsikter som säger emot mina egna. Jag anser att det är väldigt nyttigt att se kritiskt på sin egen 'filosofi' också, för att kunna utveckla den. Man har inte alltid rätt. :angel:
Sen är det intressant att se hur "Nh:n" utvecklas. Det är dramatiska svägningar i denna "gren"... :smirk:

Jag går in här och läser lite då och då. Förut svarade jag upp men har liksom tröttnat av lite. Ofta har jag blivit livrädd när jag har hört om hanteringen av hästar. Förmodligen så klassas jag som anti-nh-are men så enkelt är det inte. Grunden i NH förstår jag alldeles utmärkt och den kan jag ta till mig. Många av oss jobbar nog intuinitivt med den. Vi läser av våra hästar, känner stämning och uttryck ifrån dem och kommunicerar med dem på vårt eget sätt. Men när det gäller dominansövningar så kräks jag lite smått. Jag tycker det är helt fel att basa totalt över ett djur! I hela mitt liv har jag umgåtts med hästar och nog tusan har vi kunnat dela lika utan rep och vallningar m.m. Vi har med våra installade hästar sådan makt vad det beträffar fodring och vidare omsorg så det får räcka. Njut av kamratskap istället och arbeta efter det.

När jag letar efter någon form av lösning, på ett problem, vilket i och för sig var ett tag sedan sist, så brukar jag gå in här... Alltså jag har verkligen någon slags ordning: börjar på NH... är det sedan om ridning så går jag till ridning... sedan till barockforumet...
Men sista året har jag inte hittat ngt som tillfört ngt precis här.
Vilket kanske mer beror på att det finns gränser för vad teori kan tillföra. För NH är ju en eller flera teorier eller hur man ska säga... Inget ont om teori. Själv är jag en sån som fattar bäst om jag får ngn slags balans mellan teori och praktik. Är inte enkom praktiker, inte heller enkom teoretiker.

Men om jag vill nörda omkring hästar går jag hellre in på barockforumet. Där finns det fortfarande mkt för mig att suga åt mig rent teoretiskt. Och nu får ingen ta illa upp på ordet nörd. Jag är nämligen en nördnörd i det att jag älskar allt möjligt nördigt pyssel och är mäkta stolt över det.

MVH
Boel

Vidare undrar jag om att just vara "Natural" med sin häst. Vad innebär det? En lära? Eller att var sig själv med sin häst?

Det var väl Parelli som myntade begreppet med sin bok "Natural Horse Man Ship", naturligheten syftar ju på att man tittar på hästens naturliga beteende och behov och instinkter och grundar sin hästhantering på det... snarare än det att man är "naturlig" i sitt förhållningssätt till hästar. Men i ett vidare sammanhang så blir ju det en logisk konsekvens av alltihop.

Att man egentligen buntar ihop en massa filosofier under epitetet NH stör inte mig. Vi människor, har ju, till skillnad från hästar behov av att katalogisera.

Sedan tycker jag att det verkar som att när man kommer till en viss punkt, så möts alla dicipliner i hästkunskap... oavsett vad man kallar det. Är Hempfling NH? Egentligen inte va. Men hans drömska till viss del påhittade böcker lyckas ju väcka ngt i de flesta. Det allra bästa med sk NH är väl ändå ifrågasättandet av att skrika och slå hästarna. Jag menar inte att alla andra slår... men har sett alltför mycket av den varan på ridskolor. En stor Aha-upplevelse är det ju när man tex läser Parelli. Eller tittar på John Moore (har inte sett så många fler...) Det funkar ju. NH finns ju inte. Det är ju bara ett sätt att lyfta fram kunskap, ibland väldigt gammal kunskap, som hästfolk i alla tider vetat om... ibland väldigt ny kunskap grundat på forskning... Repviftarmotståndarna- och företrädarna- kan jag inte uttala mig om, jag vet inte vad som menas med den diskussionen.
MVH Boel

Självklart stöter man på nya problem i sin hästhållning hur många år man än har hållit på och söker därmed svar.
Alla hästar är ju sin egen individ och alla har man ju ännu inte mött. Att skaffa sig kunskap om flock osv är helt rätt men det är lika viktigt att känna sig själv också.
Vad kan jag klara av, vilken häst stämmer min kemi ihop med bäst. Många köper ju sin häst efter plånboken och nöjer sig med att den var billig eller köper efter stam, ras osv, ja skälen kan vara många. Att sedan personligheterna inte passar ihop (häst / människa) syns många gånger var underordnad betydelse.
Det är väl snarare där jag skulle vilja ha någon/några att vända och vrida tillsammans med. Bara på våra fem hästar är det ju märkbara skillnader på vilka respektive föredrar att umgås med. Min ena dotter fungerar bättre med andra dotterns häst än med sin egen t.ex när hon kommer på ett djupare plan.

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 168
Senast: Crossline
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 197
Senast: manda
·
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
8 466
Senast: Elektron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar