lisa412

Trådstartare
Jag skulle vilja ha lite tips på olika övningar man kan göra när både häst och ryttare är nybörjare när det kommer till NH.

Jag har testat med lite ledarskapsövningar när vi är ute på promenad tex: stanna när jag stannar, inte gå in i mig osv och det går super bra :)
Vad mer kan man göra?
 
Sv: NH Basic

Det låter jättebra, det finns mycket kul att göra. Jag har ett tips som man lär sig mycket av,

De sju lekarna, av Parelli

"De sju lekarna är bland det första som Pat Parelli skapade för att kunna förtydliga Natural Horsemanship för människor. Lekarna är baserade på hästarnas egna språk som de använder sig av i hagen. Och det är även de språk jag alltid använder mig av med hästar. Oavsett om jag är i paddocken och tränar, leder min häst till stallet, rider dressyr, eller lastar den i transporten. Det är samma språk, alltid."
http://lycklighast.wordpress.com/seven-games-de-sju-lekarna/

Lycka till:)
 
Sv: NH Basic

Alltså, jag ska vara tråkig och säga att det är inte jättebra att hålla på och "göra lekar" om man inte vet vad man gör. Hästen kommer inte att se en som ledare bara för att man gör vissa övningar, tvärtom kan man tyvärr råka kränka hästen och i värsta fall kan hästen slå ifrån sig då.

Om du är intresserad av NH så finns det massor med intressanta DVD-filmer man kan se för att lära sig mer och förstå grunderna. Sedan rekommenderar jag att man börjar med att träna för en tränare, så att man lär sig att läsa sin häst korrekt, och så man får lära sig lite grunder. Börja med att åka och titta på några olika tränare på clinics osv tills du hittar en vars träningar ger dig en bra magkänsla, sedan kollar du om det finns typ helgkurser eller något så man kan få en lite mer intensiv start.
Det finns också några ställen dit man kan åka som veckoelev och lära sig massor.
 
Sv: NH Basic

Ja det var tråkigt;). Jag utgår från att man har och tar ansvar när det gäller att hantera hästar. Att "leka" är ett utmärkt sätt att skapa kommunikation mellan dig och hästen.
Kränker man hästen är man ute och cyklar. Det finns många DVD att titta på men det gäller att sålla, en del använder inte bra metoder enligt mig.
Förtroende, samspel, tillit, vänlighet. Det gäller att se/höra vad hästen vill. Inte gå för långt.
Hästen ser mig som ledare för att den vill det. Den vill följa mig, uppnår man det så är det jättekul. Därav är de sju lekarna jättebra att börja med.
Det finns clinics, kurser, tränare mm. Det tips jag gav var ett med en bra beskrivning. Men känner du någon lisa412 så är det bra om du tar någon till hjälp, men kolla först och var kritisk till vem du tittar på. Ha kul!
 
Sv: NH Basic

Nu har jag enligt pnh en LBE häst som blir aggressiv (livs farlig) vid dom 7 lekarna så mej alla hästar ser inte dom som snälla lekar utan mer som onödigt översitteri.

Ts Jag har önskat mej dvd från carolyn resnick i julklapp.
Har sätt henne på några klipp på internet och tycker av det lilla jag sätt att hon låter vettig.
 
Sv: NH Basic

Man måste veta vad man håller på med. De 7 lekarna är ett exempel på hur man förstärker kommunikationen med hästen, på hästens villkor. Inget översitteri förespråkar jag.

Men du som har en LBE, de kan i extrema fall bli aggressiva, men visar de dom tendenserna så hoppas jag att man har insikt att sluta med de lekarna som får hästen att reagera negativt. Hur gör man med ridningen om den visar sig aggressiv, vad har man då för metoder? Eller vid annan hantering. Och varför är den aggressiv? Missförstånd?.
 
Sv: NH Basic

Nej inte missförstådd men är ett naturligt ledarsto som inte tillåter dominerade övningar bara för att
exempel backa, flytta höger eller väster inga problem om man måste göra det för att komma ditt man ska eller flytta för att komma åt att borsta eller står i vägen för något jag vill komma åt inga problem men flytta bara för att då blir det först sura minner sedan utfall och slutar man inte blir det en hov i huvudet.

Så inga problem i hantering så länge man inte dominerar eller kränker men har du kränkt henne kan det ta över 1 vecka innan du kommer så nära henne så man kan få med henne från hagen.

I ridningen är hon inte aggressiv utan hittar på egna idéer när det är tråkigt eller hon inte får vara med och bestämma.

Hörde ett bra uttryck som passar hennes sätt att vara.
Hästarna har hjälp oss till den utveckling vi har i dagens samhället men hästen jobb med oss är inte klar då hästen är kvar för att leda oss tillbaka till vår inre spirit.
 
Sv: NH Basic

Ja det verkar då vara en LBE som du säger, intressant att du berättade om hennes beteende. En sån häst får man inte tråka ut. Spännande med att se olika horsenalitys. Jag förstår att det kan vara knepigt med att be om något som hästen inte förstår varför den ska göra.
Jag har en RBE, inte heller helt lätt!

Uttrycket du skrev säger mycket, fint. Min häst kräver ständig närvaro. Här gäller det att släppa allt annat, är jag fokuserad, mjuk, lugn då får jag mycket tillbaka. Om jag ger, ger han tillbaka.

Ett ex, igår var han på tårna, ingen idé att göra något med honom. Jag släppte honom i ridhuset, han sprang, men valde hela tiden att komma tillbaka till mig. När han var klar stoppade han huvudet i grimman och jag kunde "köra" ett pass med Långa tyglar, och han gjorde sitt bästa och var så lyhörd. En upplevelse!

Det finns en till svensk (PNH) sida som beskriver hästars Horsenality
http://naturalhorsemanship.se/sa-laser-du-hasten/

Ett tips till dig TS lisa412 att läsa om vad din häst är.
 
Sv: NH Basic

det bästa är att ta hjälp av någon. just att läsa hästar är något man måste lära sig i praktiken, det är jättesvårt att lära sig "rätt" från lekmäns beskrivningar på internet.
 
Sv: NH Basic

Tack för alla svar! Är förmodligen mer förvirrad nu än innan.... :p

Jag har kollat runt mycket på nätet men ja.. det finns som sagt hur mycket som helst att läsa och klipp att titta på så det är svårt att veta vad som är rätt.
Jag antar att allt eftersom man lär känna hästen så lär man sig också hur man ska träna med den och vilka övningar som funkar.

Ska också hålla ögonen öppna efter kurser och clinics :)
 
Sv: NH Basic

Man måste veta vad man håller på med. De 7 lekarna är ett exempel på hur man förstärker kommunikationen med hästen, på hästens villkor. Inget översitteri förespråkar jag.

Men du som har en LBE, de kan i extrema fall bli aggressiva, men visar de dom tendenserna så hoppas jag att man har insikt att sluta med de lekarna som får hästen att reagera negativt. Hur gör man med ridningen om den visar sig aggressiv, vad har man då för metoder? Eller vid annan hantering. Och varför är den aggressiv? Missförstånd?.

Det fetade: my point exactly. Och som helt grön inom NH, så vet man normalt INTE vad man håller på med. Och kan man inte läsa hästen(och det kan inte alla utan träning) så kan man råka illa ut. Det vet jag av egen erfarenhet.

Man kan inte utgå ifrån att folk slutar med en övning för att hästen visar aggression, vissa tänker att man "bara behöver vara mer bestämd" och tragglar vidare.

Därför tycker jag att det är tokigt att experimentera på egen hand.
 
Sv: NH Basic

Tack för alla svar! Är förmodligen mer förvirrad nu än innan.... :p

Jag har kollat runt mycket på nätet men ja.. det finns som sagt hur mycket som helst att läsa och klipp att titta på så det är svårt att veta vad som är rätt.
Jag antar att allt eftersom man lär känna hästen så lär man sig också hur man ska träna med den och vilka övningar som funkar.

Ska också hålla ögonen öppna efter kurser och clinics :)

Jag tror faktiskt att ens magkänsla kan säga mycket. Sedan kan du själv studera hästarnas minspel i olika övningar, ser de nöjda ut eller ej. Kolla öron, hållningen på huvudet, ögonen, näsborrarna.
Allt som finns på nätet är inte nödvändigtvis bra, men man kan lära sig av det ändå. Lyssna på hur det förklaras, känn efter vad som känns rimligt.
 
Sv: NH Basic

Jag gillar inte riktigt lekar hit och dit. Använd det som du kommer ha nytta av: ex. att hästen går att leda, att hästen flyttar sig undan för dig osv. Det spelar inte så stor roll VAD du gör för övningar, utan HUR du gör dem. :)
 
Sv: NH Basic

Jag håller med, när jag också snöade in på att bli NH fantast när jag var yngre så höll jag på med dessa lekar. Men nu fattar jag inte varför xD Tränar helt annorlunda, men visst använder jag mig av NH bara det på mitt egna sätt. Jag kan inte kopiera något någon gör utan jag måste utveckla mitt egna kroppsspråk på ett sånt sätt så hästen förstår och det kan jag som person endast lära mig genom praktik, testa, vilken reaktion får jag, ville jag få den reaktionen? Börja om. Osv. Sedan använder jag mig av godis samtidigt så gör en positiv förstärkning av det beteendet jag ville ha mer av. Så jag kanske blandar Klickerträning med NH kan man säga? :)

Säger som andra här, viktigt att du lär dig läsa just din häst. Jag har svårare för att läsa olika hästar, det tar tid att lära sig och man får gå utanför ramarna många gånger för att lära sig förstå nya hästar även om man vanligtvis testar saker som fungerat på tidigare hästar först. Det gäller att inte snöa in sig och fastna i ett tänk tycker jag. Så därför rekomenderar jag att visst titta på tränare och så där, lär dig, men testa sånt som du gillar och sedan ta de grejer som funkar bäst för dig och din häst :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 605
Senast: Freazer
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 224
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Grazing
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 692
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp