Asa_S
Trådstartare
Noterade igår att min stora ridhäst lyfte sitt högra bakben genom en cirklande utåtgående rörelse i traven i ett visst hörn när den gick i vänster varv. Eftersom det var i ytterposition var det lite svårt att se, men jag tyckte det såg så ut iallafall. Det konstiga var att det var bara där, resten av varvet såg jag det inte. Hästen var, så vitt jag kunde utröna, helt ren i takten och det syntes inte alls i höger varv. Form, böjning etc var likadant i båda varven.
Hästen gick lös utan inspänningar på fyrkant 30*15 m och travade över två bommar på ena långsidan.
Höger galopp ville gärna gå kors men detta är inte ovanligt för denna häst innan hon är stark nog (under igångsättning) men till min stora förvåning valde hästen konsekvent ren högergalopp i vänster varv. Vi galopperade uppsuttet några varv på volt tidigare i veckan i både höger och vänster galopp som var OK (hästen har ganska dålig naturlig galopp), före det har vi inte galopperat alls sedan hästen skadade sig i ett framben i hagen i somras.
Vilken typ av problem skulle kunna visa sig i att hästen lyfter benet utåt?
Hästen gick lös utan inspänningar på fyrkant 30*15 m och travade över två bommar på ena långsidan.
Höger galopp ville gärna gå kors men detta är inte ovanligt för denna häst innan hon är stark nog (under igångsättning) men till min stora förvåning valde hästen konsekvent ren högergalopp i vänster varv. Vi galopperade uppsuttet några varv på volt tidigare i veckan i både höger och vänster galopp som var OK (hästen har ganska dålig naturlig galopp), före det har vi inte galopperat alls sedan hästen skadade sig i ett framben i hagen i somras.
Vilken typ av problem skulle kunna visa sig i att hästen lyfter benet utåt?
Senast ändrad: