Ngt på G, lyfter bakben utåt?

Asa_S

Trådstartare
Noterade igår att min stora ridhäst lyfte sitt högra bakben genom en cirklande utåtgående rörelse i traven i ett visst hörn när den gick i vänster varv. Eftersom det var i ytterposition var det lite svårt att se, men jag tyckte det såg så ut iallafall. Det konstiga var att det var bara där, resten av varvet såg jag det inte. Hästen var, så vitt jag kunde utröna, helt ren i takten och det syntes inte alls i höger varv. Form, böjning etc var likadant i båda varven.

Hästen gick lös utan inspänningar på fyrkant 30*15 m och travade över två bommar på ena långsidan.

Höger galopp ville gärna gå kors men detta är inte ovanligt för denna häst innan hon är stark nog (under igångsättning) men till min stora förvåning valde hästen konsekvent ren högergalopp i vänster varv. Vi galopperade uppsuttet några varv på volt tidigare i veckan i både höger och vänster galopp som var OK (hästen har ganska dålig naturlig galopp), före det har vi inte galopperat alls sedan hästen skadade sig i ett framben i hagen i somras.

Vilken typ av problem skulle kunna visa sig i att hästen lyfter benet utåt?

Senast ändrad:
Sv: Ngt på G, lyfter bakben utåt?

Vilken typ av problem skulle kunna visa sig i att hästen lyfter benet utåt?

Det första man skulle misstänka av den rörelsen är hasen (ev bakknä). Men man kan även fundera på om den skyddar sitt diagonala framben.
VAr det bara i ett enda hörn du upptäckte detta så kanske man inte ska dra så stora växlar på det ändå. Hästen kanske slog ihop eller något just där och blev rädd att slå sig? Eller kan underlaget ha varit annorlunda just där?
Fortsätter det så kan det ju vara värt att kolla upp iaf.

Senast ändrad:
Sv: Ngt på G, lyfter bakben utåt?

Jo, eftersom det är en snötäckt utomhusbana som dessutom inte är helt plan så är jag också inne på att det var något i just det hörnet, jag tyckte att det såg ut som att hon av någon anledning kom in extra djupt in i det hörnet varenda gång och att det uppstod när hon fick böja sig extra mycket för att ta sig runt. Men det känns ändå lite märkligt. Jag får väl försöka hålla koll så att det inte fortsätter, helt enkelt. Samtidigt är jag inne på att om höger bak varit problemet skulle hon väl hellre gått i vänster galopp i vänster varv än höger? Fast det beror väl på vad det isåfall är, om det nu är något...

Får väl som sagt vänta och se. Tack för svar!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 966
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 794
Hästvård Köpte nyligen en häst. Den var nyligen röntgad (typ 4-5 dagar innan jag provridit den), tyckte om den, den besiktades och gick igenom...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 907
Senast: unoannis
·
Hästvård Jag har en 13 årig valack som har börjat visa på en en liten hälta eller jag upplever det mer som en orenhet i vänster fram. Jag tog ut...
2
Svar
26
· Visningar
2 721
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka