Ngn slags spinoff på tråden om Christine W!

Pansi

Trådstartare
Har nyss läst den fruktansvärda tråden om ryttarinnan som misshandlade sina hästar och började fundera för mig själv.
Ofta här på Buke läser man att folk ser andra rycka sina hästar i munnen med skarpa bett, gnaga hål med sporrar, piska sönder djuren, fodra uppåt väggarna fel och diverse andra saker.

Under mina ~12 år som aktiv hästperson har jag faktiskt nästan uteslutande bara träffat på människor som älskat och brytt sig om hästarna. De flesta har varit ödmjuka och villiga att lära sig mer, de har skött sina hästar pedantiskt och det har inte sparats på varken foder eller veterinärvård eller träningar.

Jag kan minnas 3 (tre) dåliga händelser. Som barn hade jag en elak ridlärare som kunde få för sig att piska upp hästen man satt på, hon höll i den och slog. De flesta slutade i hennes grupper, och anställningen avslutades så småningom.
En annan gång långt senare kom mina stallbarn och sa till mig att "en gubbe slog sin häst i ridhuset" Jag klev dit, och fick se honom från marken piska sin häst i ett hörn då den varit rädd och skyggat just där. Bet ihop tänderna och förklarade bestämt att han skulle ge fan i att slå sin häst framför mina elever, och att han skulle tänka över exakt hur mycket mindre rädd hästen skulle bli genom den behandlingen. Han tog sin häst och gick.
Sen har jag träffat en vidrig, vidrig hästmänniska. Hon var snäll och trevlig, men hennes häst fick aldrig gå i hagen. ALDRIG. Den kunde skada sig då. Hon red i ridhuset, 6 dagar i veckan och den hästen stod tillslut bara i boxen med matt päls och glodde. Åt dåligt, "svarade inte på tilltal" och var allmänt miserabel. Det var riktigt fruktansvärt, att se en häst sakta dö på det viset.

Men, förutom dessa händelser har jag bara upplevt bra saker, folk har vart jävliga mot varann, men hästarna har haft det bra. Så, vad säger ni andra? Är det bara hugg och slag, eller har ni också mött vackra hästmänniskor?

Edit: Kanske tråden ska vara någon annanstans, flytta gärna då!

Sv: Ngn slags spinoff på tråden om Christine W!

Mina erfarenheter är att det är nog mycket skitsnack hästfolk emellan. De flesta älskar ju sina hästar och gör det dom kan för att dom ska må bra, men å andra sidan har alla olika metoder.
En del riktiga rysar historier har man väl sett och hört men annars håller jag med dig i allmänhet.

De människor jag träffat på älskar sina hästar och gör det de TROR är bra för dom, vilket ibland kan vara fel, men jag har aldrig sett någon medvetet vara elak mot sin häst.

Jag har själv haft problem med mitt humör vilket mina hästar tyvärr fått lida för, men så länge man lär av sina misstag så är jag nöjd.

Summa: Jag har träffat människor som inte tar bra hand om sina hästar, men de TROR att de gör rätt.
De flesta hästägare älskar sina hästar, men precis som med hundägare så finns det ju rötägg.

/M

Håller till största delen med, de flesta gör det de tror är rätt mot hästen. MEN är handlande av okunskap verkligen bättre än handlande ur elakhet. Är det värre med en häst som går med usel hovvård av okunskap eller snålhet och så vidare. Jag håller med om att de flesta tar helt okej hand om sina hästar. De exemplen som gör mig mest upprörd är oftast de jag ser i hästannonser på blocket. I verkligheten är det jag mest blir upprörd över, hästar som inte får hö, inte får vara ute i hagar som inte får känna solen på sig pga alla täcken, som är själva osv osv. Men i verkligheten kan jag inte säg att jag nånsin sett riktigt djurplågeri, däremot så kollar jag inte hästannonser på blocket mer...

De människor jag träffat på älskar sina hästar och gör det de TROR är bra för dom, vilket ibland kan vara fel, men jag har aldrig sett någon medvetet vara elak mot sin häst.

Precis det här har jag också upplevt. Fast med modifikationen att jag har sett människor som gör det de TROR är bra för hästarna, fast på ett sätt JAG ibland kan ANSE vara fel.

Det är så mycket som är "rätt och fel" i hästvärlden... men ingen vet ju egentligen vad som är rätt och vad som är fel.

Däremot har jag aldrig sett någon misshandla sin häst etc. och det är jag mycket tacksam för. Men jag vet att det finns en idiot i en grannkommun som skär hästar i hagar - visste jag vem det var så vet jag inte vad jag skulle göra med människan...

Jag har själv haft problem med mitt humör vilket mina hästar tyvärr fått lida för, men så länge man lär av sina misstag så är jag nöjd.

Summa: Jag har träffat människor som inte tar bra hand om sina hästar, men de TROR att de gör rätt.
De flesta hästägare älskar sina hästar, men precis som med hundägare så finns det ju rötägg.

/M

Håller med dig!

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 234
Hästvård Hej gott folk Har ett sto som är på väg att ge mig både blödande magsår och hjärnblödning. Hon är varmblod 5 år, aktiv i trav Kort...
2
Svar
21
· Visningar
2 779
Senast: MayGrace
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 201
Senast: QueenLilith
·
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 846
Senast: Bonica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama